روزنامه رسالت: برخورد زشت و خشونت آمیز گشت ارشاد، حجاب را بیشتر به خطر می اندازد/ گشت ارشاد جز محتواسازی برای دشمن فایده ای ندارد.

روزنامه رسالت: برخورد زشت و خشونت آمیز گشت ارشاد، حجاب را بیشتر به خطر می اندازد/ گشت ارشاد جز محتواسازی برای دشمن فایده ای ندارد.

روز جدید باید مواظب باشیم که با بی حجابی طوری برخورد نکنیم که با بطالت و بطالت و باطل به روح و حیثیت زن ضربه بزنیم.

رسالت می نویسد: برخی رویکردها مانند گشت های اجتماعی و تا حدودی موقعیت های غیررسمی اجتماعی نیز موجب از بین رفتن قانون و فلسفه حجاب و عفاف می شود و تنها ابزاری نمادین برای برقراری حجاب یا مقابله با حجاب خواهد بود. تجربه سال نشان دهنده شکست و مفاسد متعدد این طرح است.

گشت زنی تاکنون نه تنها در حفظ حجاب کوتاهی نکرده است، بلکه بذر نفرت و کینه در بخشی از جامعه پراکنده شده است. نیروی انتظامی و گشت منطقا باید سهم کوچکی در اجرای قانون حجاب داشته باشند. بدین ترتیب اگر اقدامات دیگری انجام شود و همچنان مصداق بی قانونی وجود داشته باشد، پلیس از طریق گشت ارشاد وارد عمل می شود.

گشت ارشاد تنها راه دولت برای مقابله با این پدیده نبود. گشت ارشاد یک روش جراحی است که فقط در صورت لزوم باید مورد استفاده قرار گیرد. بگذریم که در شرایط فعلی شرایط به گونه ای است که گشت ارشاد کاملا کارایی خود را از دست داده است. ادامه رفتار زشت، لغو تعهدات و گشت‌های خشن قانون حجاب را بیشتر تهدید می‌کند.

برای مقابله با بی حجابی صرفا رعایت گشت ارشاد اشتباه است اما خود گشت ارشاد نیز نادرست و کاریکاتوری انجام می شود. گشت های جهت یابی نتیجه قطع رابطه سیاستمداران با سیاستمداران است.

دغدغه سیاستمداران مقابله با فحاشی است. اما سیاستمداران قانون را بر هر کسی که در دسترس یا مجبور باشد تحمیل می کنند. در ضمن ممکنه یه نفر بخاطر بد حجابیش بره تور بره و در عوض برای کسی که حجابش خیلی بدتره اتفاقی نمی افته.

آنچه برای سیاستمداران مهم است حفظ فرهنگ جامعه است، اما این برای سیاستمداران چندان مهم نیست. او می خواهد تکالیفش را انجام دهد، به همین دلیل با خشونت، بی توجهی به ظرافت ها و گاهی سهل انگاری کار می کند. وقتی رابطه سیاستمداران با پیمانکار قطع می شود، سیاستمداران نیازی به پاسخگویی ندارند.

در این صورت، فلسفه حقوق فراموش می شود و تنها بدنه آن باقی می ماند که آن نیز ضعیف عمل می کند. در حال حاضر گشت ارشاد به جز تامین سلاح و ارسال محتوا به سپاه رسانه ای دشمن فایده چندانی ندارد.

گشت ارشاد نیز باعث تشدید اشتباهات جامعه و ایجاد تضاد و نفرت بین گروه های مختلف جامعه خواهد شد.

اینکه بحث حجاب به یک تقسیم اجتماعی تبدیل نشود; دغدغه رهبر معظم انقلاب. وی در دیدار با علما و روحانیون خراسان شمالی در سال 91 گفت: اشک در چشمانش جاری است. حالا باید چه کار کنیم؟ ردش کنم؟ آیا مناسب است؟ آیا این درست است؟ نه! دل متعلق به این جبهه است; جان عاشق این اهداف و آرمان هاست. او یک عیب دارد. آیا من اشتباه نمی کنم؟ کاستی های او بیرونی است، کاستی های این حقیر درونی است; آنها نمی بینند. «گفتی شیخ هر چه می گویی من هستم / تو همانی که تظاهر می کنی؟» ما عیب داریم، او عیب دارد. با این مهربانی و این روحیه برخورد کن. البته انسان از منکر نیز نهی می کند; نهی از منکر به زبان حسنه نه با ایجاد کینه.

آیا گشت زنی مصداق نهی از منکر با ایجاد نفرت نیست؟ سردار دلها حاجاسم سلیمانی نیز توجه ویژه ای به جلوگیری از گسستگی جامعه حتی به بهانه حجاب دارد و می گوید: «من و مردمم! من و دوستانم! من و شاگردانم! این فاش شد! این حجاب است! این چپ است! درست است! این یک اصلاح طلب است! او اصولگرا است! پس از کی میخوای محافظت کنی؟! همان دختر کم حجاب دختر من است و دختر ما و شما…»

برخوردهای تند و خشن پاتک برخلاف رویکرد این بزرگان جبهه انقلاب است. بر اساس حکم حجاب در اسلام برای حمایت از زنان است. برای مصون ماندن زن از تعرض، اسلام حجاب را واجب کرده است و باید مراقب بود که با بی حجابی به گونه ای برخورد نکنیم که روح و کرامت زن را با آشفتگی و خشونت مورد تعرض قرار دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید