تحلیل رفتار خشونت آمیز جوانان در «چهارشنبه چهارشنبه» / فیلم های هالیوود و داده های فضای مجازی علل خشونت


ساعت: 08:38
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۲/۲۶
کد خبر: 1816177

این جامعه شناس و استاد دانشگاه گفت: آنچه چهارشنبه شب در سوریه می گذرد، بروز خشونت و عوامل روانی در بین جوانان جامعه است. در صورت عدم برخورد صحیح و به موقع، گسترش خشونت امنیت مردم را تهدید می کند. «متولیان دیگری برای تربیت او به میدان می آیند.


دکتر امرولا کارایی واردеمقدمهجامعه شناس و استاد دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ در بحث چرایی تولد و افزایش خشونت در شب های چهارشنبه سوری در سال های گذشته، تا آنجا که من به یاد دارم، گذشته عصر چهارشنبه سوری در گذشته، حتی در یکی دو دهه اخیر، به گونه ای بود که قبل از زمان کاملاً تاریک شده بود. ، برخی خانواده ها اساس قدما بر این باور بودند که در حیاط یا پشت بام خانه خود آتش کوچکی روشن می کردند. در هر خانه ای جوانان از روی آتش می پریدند و اشعاری می خواندند که به دلیل محتوای ساده اش امید و امید به آینده را در پی داشت و با نگاهی منطقی امروز به بررسی چشم انداز گذشته می پرداخت.


3ae8c068 eb37 4e09 923f 0a2413850b1d خبر خاکستری

وی افزود: اما می خواهم بگویم این رفتارها از اوایل شب چهارشنبه سوری و در آخرین ساعات سه شنبه آخر سال شروع شد و یکی دو ساعت به طول انجامید. با شعر و شادی چند جوان در هر خانه از روی آتش می پریدند و شعر می خواندند و شب به سادگی و با چهره های خندان خانواده ها به پایان می رسید. اما آتش بازی چهارشنبه شب بخش کوچکی از یک سری کار و مراسم در یکی دو دهه گذشته بود. هنوز خیلی از خانواده ها به فلسفه شب اعتقادی نداشتند و نداشتند. اما علاوه بر آتش سوزی، آداب و رسوم خوب زیادی مانند کمک به فقرا، ترویج نظم و نظافت و رفتار شب سال نو وجود داشت که متاسفانه امروز همه آنها ناپدید شدند و جای خود را به یک حمله باورنکردنی خشونت دادند. بشنوند و این صداهای انفجار که در واقع مال عذاب شهروندان است، در سال های اخیر به یک شهر محدود نمی شود، بلکه معمولاً یکی دو ماه قبل از عید نوروز و شب چهارشنبه سوری آغاز می شود و خسارات جبران ناپذیری دارد.


a921dc47 a553 415a 9f62 569b249249ed خبر خاکستری

این جامعه شناس در ادامه با اشاره به اینکه رفتار جوانان در شب های چهارشنبه سوری در سال های اخیر به نوعی در برخی بحران های روحی ریشه دوانده است، ادامه داد: اگر فردی مخالف با این دیدگاه ها چند دقیقه فاصله دارد. با توجه به اتفاقاتی که در شب چهارشنبه سوری رخ می‌دهد، فیلم تأیید می‌کند که بسیاری از این رفتارها ناهنجاری‌های اجتماعی ناشی از انواع مشکلات روحی و روانی هستند که در صورت عدم توجه به آن‌ها، شک می‌کنیم در آینده نزدیک شاهد اتفاقات ناخوشایندی باشیم. .

قرایی مقدم در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: می خواهم از جوانان بپرسم که چه شادی و جشنی است که باعث نارسایی اعضا، ناراحتی های عصبی، سکته در سالمندان، سقط جنین زنان باردار و قطع عضو و… می شود؟ حرف اول می اندازد؟ این چه عید است که با تیراندازی در مقابل پیرمرد یا زن باردار خنده و شادی ایجاد می کند؟ این در حالی است که شاید خود جوانان هم متوجه نباشند که خشونتی که در دل آنها ریشه دوانده، نتیجه معرفی برخی ویدئوها و داده های فضای مجازی و فیلم هایی در ژانر خشونت هالیوود است.


e058d83e dc21 44de 931c a9ac754a0af5 خبر خاکستری

وی افزود: روح سالم و روح سالم و انسان سالم هیچ وقت از آسیب رساندن به دیگران سیر نمی شود. اسلام که دین آزادی است، این نوع رویارویی را محکوم می کند و خشونت در سایر ادیان و ایدئولوژی های دیگر را محکوم می کند. بنابراین گذراندن چهارشنبه سوری در سال های اخیر، نکته مسلم آزار مردم است. گواه این برهان در ادبیات ما که آیینه تمام نمای اندیشه و فرهنگ و تمدن نیاکان ماست در شعری منعکس شده است که می گوید: «بخورید، منبر بسوزانید، مردم را اذیت نکنید!» تمثیل خدا نهی مطلق و کفر در مقابل آزار و اذیت مردم جایز است. متأسفانه در طول سالیان متمادی دیده اید که تصاویری که از تلویزیون، مطبوعات و فضای مجازی از گزارش های تصویری و اورژانس و سایر سازمان ها پخش می شود، تصاویر تاسف باری است که در معرض دید گردشگران خارجی در حال سفر به ایران قرار می گیرد و کسی برای آن ترجمه نمی شود. مطمئناً آنچه از این تصاویر برداشت کردند این بود که جنگ وحشیانه ای رخ داده و رسانه ها آن را گزارش کردند.

این استاد دانشگاه با بیان این مطلب وارد بحث دیگری می شود در جامعه شناسی نظریه ای وجود دارد که می گوید خشونت زاییده خشونت است. وی گفت: ما امروز اعتبار این نظریه را در جامعه می بینیم. من خودم نمونه هایی از خشونت جوانان را در میان دانش آموزانم دیده ام که در واقع از آنها انتظار خشونت نمی رود. بنابراین، برخی از سازمان‌های مسئول مانند سازمان روان‌شناسی و مشاوره، جامعه‌شناسان باید با همکاری یکدیگر و با رویکرد و اقدامی یکپارچه و منسجم، ریشه‌های خشونت و خشونت و منابع و عللی که منجر به رشد و گسترش خشونت می‌شوند را شناسایی کنند. خشونت و سعی کنید آن را بلند کنید.


ac4f34a1 dada 4e0e bc5a d5e1b0d4ff4c خبر خاکستری

وی ادامه داد: اگر با این گونه افراد خشن که دارای ویژگی های بیماری روانی هستند و در اعمال خود کارهایی را انجام می دهند که از نظر عقل سلیم و عقل بعید به نظر می رسد، به موقع و مناسب برخورد نشود، شکی نیست که خشونت و پرخاشگری در جامعه به صورت تصاعدی در حال گسترش و گسترش در جامعه است، آنگاه این خشونت دیگر محدود به چهارشنبه سوری و یک شب در سال نمی شود و دامنه آن به روزهای دیگر سال کشیده می شود و بحرانی پدید می آید که بر آن سایه افکنده است. افراد امنیتی


b581e86b 239f 46f6 8a42 cb7f7eadf4bc خبر خاکستری

قرایی مقدم در پایان خاطرنشان کرد: به یاد ندارم در دهه های اخیر حفاظت از مردم و تامین امنیت جامعه حتی یک شبه همه نیروی انتظامی، سازمان هایی مانند آتش نشانی و اورژانس و برخی سازمان های مددکاری اجتماعی همه با هم در راستای هدف بسیج شده باشند، ما مدیریت می کنیم. و مقیاس این خشونت را به شکلی معقول کنترل کنید تا مردم نتوانند شادی مردم و امنیت مردم را زیر پا بگذارند، بنابراین به نظر من آنچه که ما شاهد آن هستیم هرگز در روزهای تعطیل معنا ندارد. به اصطلاح چهارشنبه سوری در اصل یک فاجعه است که به معنای فاجعه بزرگ است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید