انتقاد نماینده تهران گشت ارشاد: ​​برخورد پیچیده و ادبیات نامناسب برخی افسران زن و… / توهین و سرکوب حیثیت زن در ایران اسلامی نیست.

انتقاد نماینده تهران گشت ارشاد: ​​برخورد پیچیده و ادبیات نامناسب برخی افسران زن و…  / توهین و سرکوب حیثیت زن در ایران اسلامی نیست.

وی نوشت: گاهی نحوه برخورد ماموران گشت با زنان کم حجاب در سطح شهر شایسته عنوان پلیس نیست که باید مدافع و حافظ شهروندان فارغ از مذهب و ملیت باشد.

وی افزود: متأسفانه مانند برخی موارد، این موضوع محل گلایه برخی خانواده ها و تعدادی از زنان است. برخورد متفاوت و خوش طعم برخی از ماموران با زنان، هدایت آنها به سمت وانت های گشت، استفاده از ادبیات نامناسب، تحقیرآمیز و ناشایست رفتار با برخی از کارکنان زن در مرکز بازداشت و گاهی اوقات رفتار با زنان بازداشت شده مانند هل دادن و موارد دیگر. ذکر شد.

نماینده مردم تهران در مجلس همچنین هشدار داد: زن رها شده در شهر در صورت عدم احساس امنیت بر اساس تجربه شخصی از پلیس به عنوان ماموران و حافظان امنیت شهر کمک گرفته و از پناه بردن به شهر خودداری می کند. پلیس به دلیل ترس از شکل ظاهری و لباس و اگر چشم خود را از تخلف و تعرض خود ببندد مسئولیت مجرم و مجرم و تعرض به زنان چه خواهد بود، هر چند که تجاوز به زنان باشد. تعداد انگشت شماری و چه کسی مسئول این فرار خواهد بود؟

به نقل از جماران، متن کامل نامه پیرهادی به فرمانده انتظامی کشور به شرح زیر است:

برادر گرامی سردار سرتیپ حسین اشتری

فرمانده محترم کل جمهوری اسلامی ایران

با عرض سلام و احترام

برقراری نظم و امنیت داخلی کشور و پاسداری از ارزش‌های اسلامی وظیفه ذاتی و شرعی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران است که ماموریتی دشوار و فوق‌العاده ظریف است، اما البته پروتکل و رویکرد نیروی انتظامی در این وادی سرشار از موفقیت ها و دستاوردهایی است که قابل تجلیل و تجلیل است.

این در حالی است که متأسفانه شیوه اجرای قانون عفاف و حجاب توسط پلیس به عنوان ضابط در مواردی بحث برانگیز شده و محل گلایه برخی خانواده ها بوده است. در این راستا پس از بازگشت گشت های متعدد و پرقدرت تحت طرح اجرای قانون عفاف و حجاب در سطح شهرستان، به عنوان وکیل مدافع مردم عزیز ایران، نکاتی را در قالب نگرانی برای حقوق مردم توسط مسئولین نیروی انتظامی محترم که امیدوارم مورد توجه و توجه قرار گیرد و مواردی که در راستای طرح ارتقای امنیت اجتماعی باشد موجب ارتقای احساس امنیت روانی اجتماعی شهروندان و تقویت آن می گردد. موقعیت ها و محبوبیت پلیس

اجرای قانون عفاف و حجاب یکی از بحث برانگیزترین موضوعاتی است که پس از انقلاب اسلامی در تمامی دولت ها مطرح بوده و با توجه به رویکرد سیاسی اجتماعی دولت ها فراز و نشیب هایی در این روند وجود داشته است. سبک اجرا، اما آنچه در همه اعصار رایج است. تاکید و توجه بر رعایت شعائر دینی است، هرچند اولین تشکیلات در این زمینه رمز تشکیل دولت است و 16 راهکار حجاب و عفاف در دولت اصلاحات تدوین شد. قانون عفاف و حجاب در دولت نهم تصویب شد و وابسته به نیروی انتظامی حذف شد. این روند گواه آن است که در همه دولت ها نسبت به اجرای طرح یا قانون عفاف و حجاب دغدغه وجود داشته و سیاست و تلاش عظیم نظام مقدس جمهوری اسلامی در راستای اجرا و بررسی آن به عنوان یکی از برنامه ها بوده است. مناسک مذهبی اصلی تلاشی که تصریح و تذکر خاصی دارد که به سبک و نحوه اجرا برمی گردد.

همانطور که می دانید رهبر معظم انقلاب در سفر به خراسان شمالی در سال 91 فرمودند: «بعضی از زنانی که امروز به استقبال آمدند، زنانی بودند که معمولاً به آنها «بانوان بدحجاب» می گویند. حالا باید چیکار کنیم که ردشون کنیم؟” مصلحت است؟ درست است نه دل مال این جبهه است، او عیب دارد. آیا من عیب ندارم؟ عیوب او بیرونی و پایینی آن داخلی و نمی بینند ما عیب داریم و او هم عیب دارد، با این نگاه و با این روحیه برخورد کنید، البته مردم از منکر نهی می کنند، اما با سخنان پسندیده نهی می کنند نه با ایجاد نفرت».

تاکید و توصیه رهبر کبیر انقلاب بر مدارا و نهی از نفرت پراکنی در بخشی از جامعه، موید اهمیت سبک و روش اجرای قانون عفاف و حجاب است و وظیفه همه به ویژه را آشکار می کند. به پلیس محترم به عنوان مسئول اجرایی آن.

سبک و روشی که نیازمند آموزش افسران و افسران پلیس در این زمینه است، خوش اخلاقی، وقار و اصرار بر حفظ کرامت و عزت نفس شهروندان است.

متأسفانه با وجود این نکات و دستورات، در مواردی که امیدوارم کم و محدود به نظر برسد، گاهی سبک برخورد مأموران گشت ارشاد با زنان بی حجاب در سطح شهر شایسته عنوان پلیس است که با توجه به به هویت ذاتی آن باید مدافع و حافظ شهروندان بدون توجه به مذهب و ملیت آنها باشد.

متأسفانه مانند برخی موارد این موضوع محل گلایه برخی خانواده ها و تعدادی از زنان است. رفتار متفاوت و خوشمزه برخی از ماموران با زنان، هدایت آنها به سمت وانت های گشت، استفاده از ادبیات نامناسب، رفتار تحقیرآمیز و نامناسب با برخی از ماموران زن در بازداشتگاه و گاه برخورد با زنان بازداشتی مانند هل دادن و …. ذکر شد. مواردی از این دست نه عزت زن در ایران اسلامی است و نه زیبایی طرح حجاب و عفاف که عنوان خود طرح است، دلیل بر چرایی و چگونگی اجرای آن.

قانون نباید به جریانی برای تخریب یا تعرض به موقعیت تعدادی از زنان در کشور تبدیل شود و یا بهانه ای برای توجیه مخالفان نظام و مدافعان دروغین حقوق زنان در خارج از مرزها شود.

همچنین توجه به این نکته ضروری است که بر اساس فلسفه ذاتی تشکیل پلیس، این نهاد باید حافظ مردم باشد زیرا پلیس پناهگاه مردم در هر جراحت و جنایتی است که در شهر، و اگر این دیدگاه از مردم سلب شود، و اگر آرامش و آسایش مطلوب را که در طبیعت پلیس متجلی شده است نیافتند، به کجا پناه ببرند و به چه کسی کمک بطلبند؟ باید توجه داشته باشید که اگر احساس امنیت اجتماعی و اعتماد عمومی به این سازمان خدشه دار شود، جبران آن سخت و پرهزینه خواهد بود.

زنی که در شهر رها شده است در صورتی که بنا به تجربه شخصی احساس امنیت نمی کند از پلیس به عنوان ماموران و حافظان امنیت شهر کمک بگیرد و به دلیل ترس از پوشش و لباس از پناه بردن به پلیس خودداری کند. و او چشم به تجاوزات و تجاوزاتی که برای بستن مسئولیت جنایتکاران، متجاوزین و متجاوزین به زنان حتی انگشت شمار باشد، می‌کند و چه کسی مسئول این فرار خواهد بود؟

امیدوارم جنابعالی تدبیری بیندیشید تا در مواردی که حقوق زنان هر چند محدود و اندک تضییع شده است مورد رسیدگی قرار گیرد و در اجرای این طرح مهم و حساس مأموران زمام امور را بر عهده بگیرند. از این اثر که به جزئیات قانون و حقوق شهروندی می پردازند و با شعائر دینی و اسلامی و حقوق عمومی آشنا هستند.

دیدگاهتان را بنویسید