آیت الله مسعودی خمینی: افسران گشت ارشاد باید آموزش ببینند. بی سواد کار/ باید لطافت زبان را بفهمند

آیت الله مسعودی خمینی: افسران گشت ارشاد باید آموزش ببینند.  بی سواد کار/ باید لطافت زبان را بفهمند

روتر جدید آیت الله مسعودی خمینی از اعضای جامعه حوزه علمیه قم به جماران گفت: نرمی زبان یکی از دلایلی است که باید وجود داشته باشد. نباید با توهین به این دختر بگویند: چرا اینطوری؟ من می گویم: «دخترم، تو گل نازنینی هستی، وقتی می آیی تو خیابون، ممکنه بعضی ها بد نگاهت کنند. باید از خودت محافظت کنی.» با این زبان نرم و آرام و زبان اسلام و قرآن، نه زبان زور، تحریک متقابل یکی از چیزهایی است که خارجی ها ایجاد کرده اند و ما را نگران همه چیز می کنند.

یکی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه حجاب به معنای تنزل شخصیت زن نیست، گفت: نرمی زبان یکی از دلایلی است که باید وجود داشته باشد. نباید با توهین به این دختر بگویند: چرا اینطوری؟ من می گویم: «دخترم، تو گل نازنینی هستی، وقتی می آیی تو خیابون، ممکنه بعضی ها بد نگاهت کنند. باید از خودت محافظت کنی.» با این زبان نرم و آرام و زبان اسلام و قرآن، نه زبان زور، تحریک متقابل یکی از چیزهایی است که خارجی ها ایجاد کرده اند و ما را نگران همه چیز می کنند.

در مورد حجاب که در حال حاضر مورد بحث مردم است، از روز اولی که قرآن کریم بر پیامبر اسلام نازل شد، آیاتی داریم که حاکی از حجاب است، اما دلیل حجاب خودش یک سوال است. آیا حجاب شخصیت زن را پایین می آورد یا بالا می برد؟ یا حجاب به این دلیل است که باید با دیگران صحبت کرد و باید حجاب داشت. اینها چیزهای بسیار روشنی در اسلام است که دائماً مورد سؤال است.

حجاب یک شخصیت برای یک زن است، نه اینکه نئوزبولا بخواهد شخصیت یک زن را کوچک جلوه دهد. حجاب به این معنا نیست که تمام صورت خود را بپوشانید. گفتند دست و صورت معاف است، اما حجاب باید طوری باشد که مو و صفات انسان را حفظ کند. اما چیزی که باید در مورد آن زیاد صحبت شود این است که آیا احترام به زن است یا تحقیر زن شرم آور است؟ برخی فکر می کنند حجاب شخصیت زن را در هم می شکند. این چنین نیست؛ شخصیت زن زمانی است که در میان مردم با حجاب راه می رود.

اگر زن بی حجاب باشد، طرد می شوند; برخی چشمان پاک، برخی چشمان نجس، برخی حسن نیت و برخی بد نیت دارند. تا این سؤالات پیش نیاید و افراد ناپاک در چشم و گوش و دل و فکر نتوانند به زنان پاکدامن مردم نجس بنگرند. آنها در مورد شخصیت زن هستند، نه برای پایین آوردن شخصیت زن.

پس خود مردم باید پیشقدم شوند، ما به زنان و محرمان خود می گوییم، وقتی می خواهید در خیابان بروید و در معرض محرم شوید، لباسی بپوشید که هر کس به آن نگاه می کند «احسنت» بگوید. لباس شخصیت زن است. نه، با لباس هایی که گاهی می بینم خیلی ناراحت می شوم و می گویم خدایا بفهمند این لباس ها باعث دردسر می شود. پیرمردها و پیرمردها خشمگین هستند که چرا زنان باید در انظار عمومی اینطور راه بروند.

امیدوارم خانم ها درباره شخصیت زن کتاب بخوانند و انشالله حفظ شخصیت یکی از مسائل اصلی خانم هاست.

با توجه به اینکه شما برای منابع تاریخی و روایی احترام زیادی قائل هستید، آیا از اول اسلام یا دوران امیرالمومنین (علیه السلام) جایی داریم که داشتن حجاب اجباری بوده است؟ به نظر شما محدوده الزام به حجاب در جامعه چقدر است؟

در مورد زمان امیرالمومنین علی (ع) و امام طاهرین دو روایت وجود دارد. بخشی از آنها کسانی بودند که اصلاً به اسلام و قرآن اعتقاد نداشتند، حسابشان در زمان ائمه (ع) جدا بود. عده ای اسلام و قرآن و خصوصیات اسلام را پذیرفتند و محجبه بودند و ائمه علیهم السلام با آنان ارتباط برقرار کردند. ما که مسلمان هستیم و قرآن را پذیرفته ایم، می دانیم قرآن چه می گوید و پایبند به مسائل اسلامی و قرآنی هستیم، نباید خود را با رهبر اسلام مقایسه کنیم. در آغاز اسلام عده ای به رسول خدا (ص) ایمان نداشتند.

دوم اینکه یکی مثل رضاشاه قلدر آمد و اسلام را به زور از بین برد و حجاب را در بین مردم باطل کرد. یادم می آید، هشت ساله بودم، آمدم خانه، دیدم مادرم نشسته و گریه می کند. گفتم مامان چرا گریه می کنی؟ گفت تو بچه ای، می دانم. گفتم بگو چرا؟ گفت میخوام از خونه برم بیرون یکی گفت خانوم شنل و چهار ربعتون رو بیار و من دویدم بیرون و اومدم خونه. آنها مجبور شدند زیرا می خواستند از آمریکایی ها، انگلیسی ها و کسانی که بر ایران مسلط بودند سوء استفاده کنند. حجاب از اول اسلام بود اما رضاشاه آن را علیه ما از بین برد.

می دانید که دفاع از یک امر دینی گاهی با مشکلاتی مواجه می شود، مانند فیلم هایی که در روزهای اخیر اکران شده است که مثلاً خانم های باحجاب و زنان بی حجاب با هم دعوا می کنند. به نظر شما این اتفاقات منجر به تضعیف اسلام نمی شود؟ چه کار باید بکنیم؟

به نظر من دشمن این کارها را کرده است تا این کار انجام شود و جایگاه اسلام و ملت ایران بر هم بخورد. من فکر می کنم این کارهایی است که خارجی ها برای ما انجام داده اند که باعث می شود زنان محجبه و زنان بی حجاب با هم زندگی کنند. چرا باید باشه؟! خانم های حجاب هم به زبان ساده و سالم بگویند تو انسان هستی و انسان همین است. آنها مجبور نیستند دعوا کنند.

با این حال ترویج حجاب چگونه باید موثر باشد؟

نرمی زبان یکی از دلایلی است که باید وجود داشته باشد. نباید با توهین به این دختر بگویند: چرا اینطوری؟ می گویم: «دخترم، تو گل نازنینی هستی، وقتی می آیی تو خیابون، ممکنه یه عده بد نگاهت کنن. باید از خودت محافظت کنی.» با این زبان نرم و آرام و زبان اسلام و قرآن، نه زبان زور، تحریک متقابل یکی از چیزهایی است که خارجی ها ایجاد کرده اند و ما را نگران همه چیز می کنند.

نظر شما در مورد نحوه برخورد گشت ارشاد با مردم چیست؟

برخی افراد نیز باید در این زمینه آموزش ببینند. افراد آموزش ندیده این کار را می کنند. آنها ابتدا باید بفهمند که چگونه و با چه زبان، دلیل و قاعده ای رفتار کنند. آنها باید زبان را بدانند و لطافت زبان را درک کنند. این خود درس است. درس او را بخوانند و پس از قبولی در امتحان به ترویج اسلام بروند. نه همه کسانی که برای ترویج اسلام آمده اند. من همه اینها را قبول ندارم. همه باید مطالعه کنند و بفهمند که چگونه باید با مردم رفتار کنند.

دیدگاهتان را بنویسید