انتقاد دولت از برخورد خشن با گشت ارشاد

انتقاد دولت از برخورد خشن با گشت ارشاد

روز جدید با بالا گرفتن انتقادها از نحوه انجام گشت ارشاد با مردم، سرانجام دولت سکوت خود را در این مورد شکست. سید سلطان مرتضوی معاون اجرایی رئیس جمهور در واکنش به تصاویر منتشر شده از برخورد نامتعارف یکی از گروه های گشت ارشاد با یکی از شهروندان، گفت: برخورد با متخلفان حجاب بر اساس قانون انجام می شود و می شود. در اجرای قانون ممکن است افراد هم سلیقه بدون تایید کسی رفتار کنند.”

واز با بیان اینکه اشتباهات فردی نباید به گونه ای منعکس شود که همه کارهای خوب پلیس و گشت ارشاد نادیده گرفته شود، افزود: تعمیم اشتباه یک نفر به کل گروه بی انصافی است. «گاهی اوقات در فرآیند اجرا استثنائاتی وجود دارد که موضع پیمانکاران نیست.

معاون اجرایی رئیس جمهور با تاکید بر اینکه مردم در 10 کیلومتری پارتی عید غدیر نشان دادند که با یکدیگر همسو هستند، گفت: این پروژه ها در جای دیگری با هدف ناراحتی جامعه ایران برنامه ریزی شده است و همه مردم و مسئولان باید در این راه باشند. مراقب خط رسانه ای مخالفان باشید.” دشمن آن طرف مرز به دنبال ممیزی جامعه اسلامی ایران است و باید بدانند که این افراد مثل همیشه شکست خواهند خورد.»

موضوع حجاب و نحوه برخورد گشت ها با آن همچنان بخشی از اظهارات سیاستمداران است. نمایندگان مجلس در حالی که می خواهند از اصل گشت ارشادی دفاع کنند، سعی می کنند با زبان بسیار ملایم برخی از اتفاقات را نقد کنند.

محمدحسین فرهانی نماینده تبریز و عضو هیئت رئیسه کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس در نطق روز گذشته خود گفت: در بحث حجاب نیز رفتار سنجیده، قاطع و صحیح لازم است، همچنان که در طرح صیانت ما باید از ایجاد پارادوکس های مختلف فرهنگی و معیشتی خودداری کنیم. قابل اجتناب.”

علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی روز گذشته در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، گفت: گفته می شود بانک مرکزی در بخشنامه ای به بانک ها اعلام کرده است که تا زمانی که مشکل حجاب دارند، خدماتی به آنها ارائه نخواهد شد. به گفته سخنگوی دولت، دولت قصد ندارد شهروندان را برای ارائه خدمات طبقه بندی کند. کند گفت: خیر، چنین چیزی وجود نداشته و آنچه را که شورای عنبر معروف به نهادهای مختلف ابلاغ کرده، به بانک مرکزی هم ابلاغ کرده اند و ما هم به بانک ها ابلاغ کرده ایم. اما اینکه می گویند خدمات نمی دهند، چنین چیزی وجود ندارد، قطعاً درست نیست.»

سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور پیشتر اعلام کرده بود که بر اساس قانون اساسی شناسایی و نهی از منکر وظیفه همگان است. اگر خانم محجبه ای در شعبه بانکی حضور داشته باشد و اخطاریه ای به او نکنند، مدیر بانک باید مسئول عدم توجه به شئون اسلامی باشد. همچنین معاون دادستان مشهد تاکید کرد: مدیران و روسای ادارات و بانک ها موظفند به افرادی که بدون حجاب شرعی به دفاتر مراجعه می کنند خدمات ارائه نکنند.

دیدگاهتان را بنویسید