کابل؛ تجمع اعتراضی زنان به مناسبت سالگرد حکومت طالبان/حمله هوایی طالبان/ ضرب و شتم زنان و خبرنگاران

کابل؛  تجمع اعتراضی زنان به مناسبت سالگرد حکومت طالبان/حمله هوایی طالبان/ ضرب و شتم زنان و خبرنگاران

طالبان آنها را دنبال کردند. موبایلشان را گرفتند و با قنداق اسلحه به آن زدند.

طالبان برای متفرق کردن زنان معترض از هوا شلیک کردند.
خبرگزاری فرانسه نوشت: پس از یک سال حکومت طالبان در افغانستان، تظاهرات زنان در آن کشور ادامه دارد. آنها حقوق خود را می خواهند.

کابل پایتخت افغانستان روز شنبه شاهد تجمع اعتراضی زنان و تیراندازی هوایی نیروهای نظامی طالبان بود. آنها سعی داشتند به اعتراض زنان پایان دهند. زنان معترض خواهان حق کار، تحصیل، مشارکت در سیاست و رعایت حقوق خود هستند.

این تجمع به مناسبت سالگرد حکومت طالبان در کابل برگزار شد.

حدود 40 زن در این تجمع مقابل وزارت معارف شرکت کردند. آنها شعار می دادند: “نان، کار، آزادی” – “عدالت عدالت است” – “ما می مانیم، می سازیم، می خواهیم برویم”.
حدود 5 دقیقه پس از شروع تجمع، گروهی از نیروهای طالبان وارد شده و با شلیک هوایی شروع به متفرق کردن زنان کردند.

یکی از معترضان تابلویی در دست داشت که روی آن نوشته شده بود: «24 مرداد، روز سیاه». اشاره او به روز حکومت طالبان در افغانستان است.

طالبان که لباس نظامی به تن داشتند، راه های منتهی به محل تظاهرات را مسدود کردند و شروع به تیراندازی هوایی کردند. یکی از طالبان نیز سلاح خود را به سمت زنان معترض نشانه رفته است.

برخی از معترضان زن برای فرار از حملات طالبان به مغازه های اطراف گریختند. طالبان آنها را دنبال کردند. موبایلشان را گرفتند و با قنداق اسلحه به آن زدند. طالبان همچنین خبرنگاران و عکاسان را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

زلیه پارسی، یکی از برگزارکنندگان این تجمع به خبرگزاری فرانسه گفت: «به دلیل ناآگاهی، نیروهای طالبان که بخشی از سرویس های اطلاعاتی و امنیتی هستند، آمدند. آنها از هوا تیراندازی می کردند.»

وی افزود: طالبان زنان و دختران را پراکنده کردند و تابلوهای ما را پاره کردند و بسیاری از تلفن های همراه ما را گرفتند.

پیش از این چندین تجمع اعتراضی توسط زنان در کابل سازماندهی شده بود، اما با برخورد شدید طالبان مواجه شد. طالبان حتی برخی از دختران و زنان را که این تجمعات را سازماندهی می کردند، دستگیر کردند. برخی از این زنان هفته ها در بازداشت به سر می بردند.

خبرگزاری فرانسه افزود: از زمان بازگشت طالبان به قدرت، اسلام گرایان طالبان اقداماتی را برای محدود کردن آزادی زنان انجام داده اند، آزادی هایی که به تدریج در 20 سال گذشته به دست آورده بودند.

طالبان همچنین محدودیت‌هایی را برای زنان اعمال کردند. آنها زنان را از مشاغل دولتی کنار گذاشتند. آنها حق سفر آنها را محدود کردند و دختران را از ادامه تحصیل در مدارس راهنمایی و دبیرستان منع کردند.

آخرین سرکوب زنان توسط طالبان به پوشش زنان مربوط می شود. زمانی که زنان به دستور هبه الله آخوندزاده رهبر طالبان مجبور به پوشیدن حجاب در ملاء عام برای پنهان کردن چهره خود می شوند.

طالبان گفته اند که فکر می کنند بهتر است زنان برقع بپوشند، اما با حجاب های دیگر که تمام صورت زن را به جز چشم ها می پوشاند، مشکلی ندارند.

طالبان همچنان گفته اند که اگر دلیل مهم و ضروری نباشد، بهتر است زنان در خانه بمانند.

هماهنگ کننده سازمان ملل در افغانستان پیشتر گفته بود که تمام این اقدامات طالبان علیه زنان نمونه ای از تفکیک جنسیتی کامل است تا حضور زنان در جامعه نامرئی شود.

دیدگاهتان را بنویسید