زایمان در ایران در حالت سقوط آزاد است / سالانه 250 هزار سقط جنین غیرقانونی در کشور انجام می شود.


ساعت: 13:58
تاریخ انتشار: 1301/08/18
کد خبر: 1909752

حسین مروتی با بیان اینکه نرخ زاد و ولد در ایران در حالت سقوط آزاد قرار دارد، اظهار داشت: به گفته کارشناسان این موضوع، میزان کاهش زاد و ولد در ایران در تاریخ بشریت بی سابقه است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش خبرنگار عصرترک از بجنورد، حسین مروتتی دبیر کارگروه تخصصی ستاد ملی جمعیت کشور پیش از ظهر امروز در همایش استانی همت همگانی با موضوع جوان ایرانی اظهار داشت: مشکل ایران جمعیت نیست، بلکه آنچه قابل توجه است که مشکل فعلی ساختار جمعیت است.

وی با اشاره به اینکه حضور کودکان در جامعه تعیین می کند که سالمندان در آینده چه تعداد حامی داشته باشند، گفت: در حال حاضر از هر 10 نفر در کشور یک نفر بالای 60 سال سن دارد اما در یکی دو دهه اخیر این تعداد قطعا به 4 افزایش یافته است. بزرگسالان خواهند آمد.

مروتی افزود: هیچ جامعه ای با جمعیت سالمند نمی تواند توسعه یابد اما تکیه بر جمعیت زیاد و جوان به توسعه و رشد جامعه کمک می کند.

وی ادامه داد: بسیاری از کشورها جمعیت سالخورده دارند و تلاش می کنند ایران این مسیر را طی کند در حالی که این کشورها پس از توسعه یافتگی و اقتصادهای قدرتمند، جمعیت سالخورده دارند.

مروتی با اشاره به اینکه جمعیت ایران قبل از رسیدن به پیشرفت مطلوب در حال پیر شدن است، افزود: اگر در مدت زمان کوتاهی تعداد فرزندان در خانواده ها کاهش یابد، جمعیت با سرعت بالایی پیر می شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه نرخ زاد و ولد ایران در سقوط آزاد است، گفت: به گفته کارشناسان میزان کاهش زاد و ولد در ایران در تاریخ بشر بی سابقه است.

دبیر کارگروه تخصصی ستاد ملی جمعیت کشور خاطرنشان کرد: متاسفانه به دلیل کاهش شدید نرخ زاد و ولد، ایران یکی از سه کشور جهان است که جمعیت آن با سریع ترین سرعت در حال پیر شدن است.

وی با تاکید بر اینکه یکی از دلایل کاهش نرخ زاد و ولد در ایران این است که از هر ابزار ممکن برای کنترل جمعیت استفاده کرده اند، افزود: یکی از ابزارهایی که برای کنترل جمعیت استفاده می شود، ابزار مربوط به سلامت و سلامت است، برخی از متولیان کنترل جمعیت آنها معتقد بودند که به دنبال سلامتی مادر و جنین هستند و هدفشان کاهش سلامت نیست.

دبیر کارگروه تخصصی ستاد ملی جمعیت کشور گفت: اگر به دنبال سلامت مادر بودند چرا شعار فرزند کمتر یعنی زندگی بهتر را مطرح کردند چرا نیمی از زایمان ها در ایران توسط بخش، چرا بخشی از مادران را عقیم کردند؟

مروتی، سقط جنین را یکی دیگر از دلایل کاهش زاد و ولد در کشور خواند و خاطرنشان کرد: بر اساس آمار رسمی وزارت بهداشت، سالانه 250 هزار سقط غیرقانونی در کشور انجام می شود.

وی بیان کرد: در سه دهه اخیر اقدام خاصی برای پیشگیری از سقط جنین و آموزش شبکه بهداشت و درمان و جامعه برای پیشگیری از سقط جنین انجام نشده است.

این مسئول گفت: همانطور که برای کنترل جمعیت گام برداشته است، نیازمندیم شبکه بهداشت و درمان برای رشد جمعیت گام های مثبتی بردارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید