سالانه 350 هزار سقط جنین غیرقانونی در کشور انجام می شود/ مانع اصلی فرزندآوری «سبک و نگرش» است.

وی گفت: موضوع جمعیت در هر دو حوزه فردی و ملی با چالش هایی مواجه است. در حالی که تمام دنیا در حال سیاسی کردن و استراتژی‌سازی موضوع جمعیت هستند، ما هنوز به درک مشترکی از جمعیت نرسیده‌ایم.»

دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت گفت: در تحقیقی که در سال 2020 درباره نحوه محاسبه قدرت ملی کشورها انجام شد، شاخص های قدرت اقتصادی، قدرت نظامی و قدرت ژئوپلیتیکی به عنوان سه متغیر قدرت اجتماعی همه انسان ها معرفی شد. جامعه.


جوانان نیروی کار اساس اقتدار ملی همه کشورهاست

وی افزود: در هر سه مورد که به عنوان شاخص توان ملی کشورها مطرح می شود، جوان نیروی انسانی جزء اول یا دوم است و به عبارتی جوانی نیروی انسانی مبنای اقتدار ملی همه کشورها است.

قاسمی با بیان اینکه مقام معظم رهبری طی 10 سال 55 بار به موضوع جمعیت اشاره کرده و بر اهمیت آن تاکید کردند، افزود: ایران در حال حاضر 85 میلیون نفر جمعیت دارد اما این تعداد ابعاد مختلف جمعیت را نشان نمی دهد و ضروری است. چندین شاخص داشته باشید. “منطقه جمعیتی را حدس بزنید.

این مقام مسئول بیان کرد: نرخ رشد جمعیت کشور در سال 65 حدود 3.9 درصد بود که در سال 95 این رقم به 1.2 درصد رسید و در سال 1377 برای اولین بار در تاریخ ایران به زیر یک درصد رسید.

وی ادامه داد: نرخ رشد جمعیت کشور در سال 93 به 0.73 درصد رسید و در سال 1400 به 0.7 درصد و با همین روند در سال 1415 به صفر درصد می رسد و در سال 1420 نرخ رشد جمعیت کشور منفی می شود.

قاسمی با تاکید بر اینکه شاخص ها نشان دهنده بحران جدی جمعیت در سال های آینده است، گفت: میانگین تعداد فرزندان به ازای هر زن از 6.5 فرزند به ازای هر زن تا 65 تا 1.6 فرزند به ازای هر زن در هزار و 400 است.




ایران کمترین نرخ زاد و ولد را در بین کشورهای اسلامی دارد

وی خاطرنشان کرد: ایران کمترین زاد و ولد را در بین کشورهای اسلامی دارد که خانواده ایرانی را متزلزل می کند و متأسفانه آغاز انقلاب خانواده در ایران مشاهده می شود و خانواده ایرانی در این زمینه آسیب جدی خواهد دید.

این پژوهشگر جمعیت گفت: کاهش نرخ زاد و ولد در ایران با شیب تند همراه است به طوری که در فاصله سال های 94 تا 1378 سالانه حدود نیم میلیون تولد را از دست دادیم و همه این شاخص ها نشان از بحران جمعیتی دارد.

وی با اشاره به اینکه نرخ سالمندی کشور حدود 11 درصد است، افزود: در سال 1430 این آمار به حدود 32 درصد افزایش می یابد و کشوری خواهیم داشت که یک سوم جمعیت آن بالای 60 سال سن دارند.

قاسمی با اشاره به آسیب های ناشی از پیری جمعیت گفت: کاهش نیروی کار، کاهش تولید ناخالص داخلی، نیاز کشور به واردات بیشتر، نیاز به نیروی کار خارجی، کاهش صادرات، کاهش پدافند، فشار بر شبکه بهداشت و درمان، ورشکستگی سازمان. صندوق های تامین اجتماعی و بازنشستگی و سالمندان بی پناه در جامعه بخشی از آسیب های ناشی از پیری جمعیت است.

یک پنجم زوج ها در کشور نابارور هستند

وی با اشاره به 20 درصد ناباروری اولیه و ثانویه کشور گفت: 20 درصد یعنی. یک پنجم زوج‌های کشور نابارور هستند که برخی از آن‌ها تحت درمان دارویی هستند و برخی دیگر برای بچه دار شدن باید هزینه‌های درمانی زیادی را صرف کنند.»

این مسئول ادامه داد: البته بر اساس قانون جمعیت جوانان از امسال بیمه ها موظف به پرداخت هزینه درمان ناباروری هستند که البته هنوز به طور کامل اجرایی نشده است.

وی در خصوص آمار سقط جنین در ایران گفت: سالانه حداقل 350 هزار سقط غیرقانونی در کشور انجام می شود که این رقم حدود یک سوم کل تولدهای کشور است که دو دلیل اصلی آن نگرش و ساختار است.

قاسمی افزود: اعتقاد به بی برنامه بودن و به تعبیری ناخواسته بودن این کودک به شدت زوج ها را به سمت سقط جنین سوق می دهد در حالی که غربالگری دو هزینه سنگین مالی و روانی را بر زوجین تحمیل می کند.

وی تاکید کرد: بسیاری از مفاهیم مانند تحصیلات بهتر، کیفیت زندگی و سن ایمن برای بارداری نیاز به بازتعریف علمی و به روز رسانی دارند همچنین برخی از باورهای دینی نیز باید در وهله اول بازتعریف شوند.


استان های دارای بالاترین درآمد سرانه ملی کمترین میزان بارداری را دارند

دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور درباره مانع اصلی زایمان گفت: مانع اصلی زایمان، نحوه زندگی و نگرش است که البته مشکلات اقتصادی تشدید شده و بیشتر شده است.

وی افزود: اگر ریشه بی رغبتی خانواده ها به بچه دار شدن مشکلات اقتصادی است، کشورهای مرفه اقتصادی باید بچه های بیشتری داشته باشند در حالی که اینطور نیست و کشورهایی مانند نروژ، فنلاند و سوئد کمترین نرخ زاد و ولد را دارند و جزو این دسته هستند. قدیمی ترین کشورهای جهان.”

قاسمی گفت: بر اساس گزارش مرکز آمار کشور، استان های دارای بیشترین درآمد سرانه ملی به ترتیب استان های گیلان، مازندران، مرکزی و تهران هستند که کمترین میزان بارداری را در کشور دارند.

نرخ طلاق برای فرزندان مجرد حدود 19 درصد بیشتر است

وی گفت: در قزوین اگر به محله های آن نگاه کنید می بینید که تعداد کودکان به میزان قابل توجهی کم است اما این بدان معنا نیست که اقتصاد نقشی در کاهش میل به کودکان ندارد.

قاسمی تاکید کرد: قطعا اقتصاد به زایمان کمک می کند، اما نگرش و سبک زندگی مهمتر از مشکلات اقتصادی است، اما اقتصاد نسبت به سبک زندگی اولویت زمانی دارد و مردم ابتدا باید انگیزه های اقتصادی را احساس کنند.

وی در پایان گفت: نرخ طلاق در مجردها حدود 19 درصد بیشتر است، زیرا یک فرزند به معنای تربیت بهتر نیست.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید