اهمیت انجام تست های غربالگری جنین برای همه مادران باردار

اهمیت انجام تست های غربالگری جنین برای همه مادران باردار

یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی که انجام آزمایشات غربالگری جنین را برای همه مادران باردار توصیه می کند، گفت: برنامه های غربالگری جنین، روشی آسان، ارزان و در دسترس است که احتمال بروز بیماری های مورد نظر را مشخص می کند. فرصتی برای تشخیص زودهنگام آنها فراهم می کند.

حمیدرضا خرم خورشید، دکترای ژنتیک پزشکی و سخنران بیستمین کنگره ملی و چهاردهمین کنگره بین المللی ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی در ایران که 6 تا 29 اردیبهشت ماه در مرکز همایش های برج میلاد برگزار می شود. وی درباره حساسیت و ویژگی تست های غربالگری جنین اظهار داشت: در برنامه های غربالگری جنین، دو معیار کلیدی حساسیت (DR) و ویژگی (FPR) به عنوان معیارهای کلیدی شناخته می شوند و از آنجایی که برنامه های غربالگری در سطح جامعه انجام می شود. این دو شاخص باید توسط وزارت بهداشت یک کشور مشخص و به مراکز مجری ابلاغ شود.

خرم خورشید تعیین این دو شاخص را به عوامل زیادی از جمله امکانات، هزینه ها و سایر عوامل در جامعه بستگی دارد و افزود: در کشور ما غربالگری ناهنجاری های کروموزومی در سه ماهه اول بارداری (آزمایش ترکیبی) و سه ماهه دوم بارداری انجام می شود. (آزمایش چهارگانه) برای مادر باردار قابل انجام است.

این سخنران در بیستمین کنگره ملی و چهاردهمین کنگره بین المللی ارتقای کیفیت ادامه داد: خوشبختانه در چند سال اخیر تست NIPT به عنوان تست غربالگری ناهنجاری های کروموزومی در سه ماهه اول و دوم برای مادران باردار نیز انجام شده است. معمولاً 99% مستعد تشخیص سندرم داون شایع ترین و شناخته شده ترین ناهنجاری کروموزومی و شایع ترین علت ژنتیکی عقب ماندگی ذهنی است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی به انواع تست های غربالگری جنین در ایران اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در کشور ما از تست های غربالگری جنین در موارد اصلی مانند غربالگری ناهنجاری های کروموزومی، غربالگری برای مسمومیت استفاده می شود. در دوران بارداری، غربالگری آناتومیک جنین و نقص لوله عصبی. و غربالگری ناهنجاری های قلب جنین با انجام اکوکاردیوگرافی جنین در دوران بارداری مادر انجام می شود.

خرم خورشید با توصیه به انجام آزمایش های غربالگری جنین برای همه زنان باردار، گفت: برنامه های غربالگری طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت، روش هایی آسان، ارزان و در دسترس هستند که شانس ابتلا به بیماری های مورد نظر را قبل از بروز علائم بالینی و بالینی مشخص می کنند. امکان تشخیص زودهنگام آنها این برنامه ها در سطح جامعه توسعه یافته و برای بیماری هایی که شیوع بالایی دارند، شناسایی و تشخیص زودهنگام و مداخلات بالینی استفاده می شود.

وی با اشاره به قوانین جدید منع غربالگری جنین که می تواند سلامت جنین و مادر را به خطر بیندازد، یادآور شد: انجام غربالگری جنین یکی از توصیه های سازمان بهداشت جهانی است که در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله کشور ما اجرا می شود. کشور، سال ها پیش، در حال حاضر در حال انجام است و تاثیر بسزایی در ارتقای سلامت کشور دارد.

دیدگاهتان را بنویسید