لزوم ارتباط صنعت کاشمر با شرکت های دانش بنیان / ایجاد صنایع تبدیلی کشاورزی در کاشمر ضروری است


ساعت: 09:35
تاریخ انتشار: 1401/01/25
کد خبر: 1820991

کشاورزی و صنعت در کاشمر مشاغل زیادی را فراهم کرده است که اگر این دو مقوله با شرکت های دانش بنیان پیوند بیشتری داشته باشند، می تواند به افزایش اشتغال و درآمد کشاورزان کمک کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از Morning Birch; در دنیای امروز ارتباط مستقیمی بین توسعه فناوری و پیشرفت در ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی و سیاسی هر کشور وجود دارد. بنابراین می توان گفت که فناوری عامل کلیدی در ایجاد ثروت، دانش و مهارت کشورها و ابزاری قدرتمند در توسعه ملی است.

شرکت‌های دانش‌بنیانی که علم و فناوری همواره توانسته‌اند محصولات دانش خود را در زمینه‌های مختلف تولید کنند تا صنایع بتوانند از توانمندی‌های آنها بهره ببرند و پیوند صنعت و شرکت‌های دانش‌بنیان را فراهم کنند. همکاری بین صندوق نوآوری مبتنی بر دانش و صندوق نوآوری برای شکوفایی باعث بهبود بیشتر این فعالیت ها خواهد شد.

شرکت‌های دانش‌بنیان از دل دانشگاه‌ها بیرون آمده‌اند، بنابراین می‌توانند رابط بین صنعت و دانشگاه باشند. صنعت باید برای رفع نیازهای آنها به این شرکت ها مراجعه کند.

دستگاه های مختلفی مانند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارتخانه های علوم، جهاد کشاورزی، صمت، بهداشت و ارتباطات وظیفه تقویت پیوند دانشگاه و صنعت را بر عهده دارند که می تواند منجر به افزایش چشمگیر شرکت های دانش بنیان شود.

کشاورزی و صنعت در کاشمر مشاغل بسیاری را فراهم کرده است که اگر این دو مقوله با شرکت های دانش بنیان پیوند بیشتری داشته باشند، می توانند به افزایش اشتغال و درآمد کشاورزان کمک کنند. می توان گفت در این شهر کمتر خانواده ای است که به موضوع کشاورزی سر و کار نداشته باشد. این منطقه نقش بسیار مهمی در ایجاد اشتغال و درآمد خانواده های کشمیری دارد.

کارشناسان و کارشناسان راه حل های متعددی برای حل این مشکلات ارائه می دهند، اما به نظر می رسد یکی از این راه حل ها که کمتر مورد توجه قرار گرفته و می تواند نقش بسیار مهمی در افزایش درآمد کشاورزان و کنترل بازار داشته باشد، پیوند صنعت و کشاورزی است. ایجاد صنایع تبدیلی در این شهر.

مناطقی مانند کشمیر که محصولات کشاورزی متعدد، متنوع و باکیفیت دارد نباید از صنعت تبدیل بی بهره بماند.

اگر صنایعی برای تبدیل و ایجاد ارزش افزوده برای محصولات کشاورزی این شهرستان وجود داشته باشد، هم صنعت کاشمر و هم کشاورزی و هم بازار این شهرستان رونق می گیرد.


لزوم ارتباط صنعت کاشمر با شرکت های دانش بنیان / ایجاد صنایع تبدیلی کشاورزی در کاشمر ضروری است

امیر دایی صراف فرماندار کاشمر در این خصوص گفت: مزیت های نسبی کاشمر به ویژه در سطح روستاها باید برای ایجاد اشتغال و رونق تولید و کسب و کار شناسایی و برای هر روستا بر این اساس برنامه ریزی شود.

وی با اشاره به اینکه اشتغال باید یکی از رسالت های اصلی هر یک از روستاییان باشد، خاطرنشان کرد: کارگروه اشتغال در 25 روستای شهرستان با همکاری بنیاد برکت و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) تشکیل می شود.

فرماندار کاشمر با تاکید بر اینکه این کارگروه ها با حضور معتمدین و افراد تاثیرگذار از هر روستا برای شناسایی مزیت های نسبی هر روستا تشکیل شد، گفت: با شناسایی مزیت های نسبی هر روستا امیدواریم زنجیره های تولید و تولید را تشکیل دهیم. کسب و کار و اشتغال را فراهم کند.

وی همچنین اذعان داشت: شهرستان مزیت های زیادی در این زمینه دارد، اما برای ایجاد ارزش افزوده برای عرضه محصولات بهتر به ویژه در بخش کشاورزی در بازارهای مختلف، نیازمند خلاقیت و ایده پردازی هستیم.

عمو صراف با اشاره به اینکه انگور و انار از محصولات مهم کاشمر است و باید از فروش این محصولات جلوگیری کنیم، گفت: ایجاد صنایع تبدیلی برای افزایش ارزش افزوده محصولات کشاورزی در شهرستان ضروری است.

وی با بیان اینکه بیش از 6 هزار نفر در صنعت فرش و گلیم در این شهرستان مشغول به کار هستند، تصریح کرد: صنعت پایین دستی فرش و زنجیره های تولید آن به عنوان یکی از مزیت های نسبی باید در شهرستان راه اندازی شود.

رئیس کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری کاشمر تاکید کرد: دستبند بافی یکی دیگر از مزیت های نسبی شهرستان کاشمر است که برای فعال سازی آن به ویژه در سطح روستاها باید برنامه ریزی شود. آستان قدس و پیگیری هایی که در سفر معاون رئیس جمهور به این شهرستان انجام شد، تسهیلات قرض الحسنه برای راه اندازی زنجیره های تولید میوه در اختیار این شهرستان قرار می گیرد.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اهمیت فعالیت های دانش بنیان تاکید کرد: ارتباط بخش صنعت به عنوان یکی از بخش های موثر در عرصه تولید و اشتغال با شرکت های دانش بنیان باید برنامه ریزی شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید