سواحل مکران پیشتاز اقتصاد دریایی ایران است/60 درصد ماهیان صنعتی مورد نیاز کشور از کنارک و چابهار تامین می شود.


ساعت: 12:49
تاریخ ارسال: 1401/10/08
کد خبر: 1920616

در جنوب سیستان و بلوچستان، بهشت ​​آبزی پروری کشور؛

سواحل چابهار و کنارک در جنوب سیستان و بلوچستان به دلیل رونق ماهیگیری بهشت ​​ماهیگیری کشور محسوب می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصرهامون ، در میان شهرها و بنادر ساحلی و دریایی هر کشوری در هر نقطه از جهان که به آب ها یا رودخانه های بزرگ دسترسی داشته باشد، این یکی از پر رونق ترین صنایع دستی و تجارت است. .


کارخانه های بزرگ ماهی تن و ماهی های دریایی باعث رونق تجارت در این شهرها و حتی روستاها شدند.


در چابهار و کنارک که از زیباترین شهرهای بندری ایران محسوب می شوند، در کنار همه جاذبه های طبیعی، وجود اسکله های متعدد ماهیگیری به رونق روزافزون این صنعت کمک کرده است.


به دلیل مجاورت چابهار و کنارک به استوای نسبتاً گرم و مرطوب و دمای سواحل این شهرستان در طول سال، برای پرورش و صید میگو مناسب است که کارشناسان این منطقه را به بهشت ​​آبزی پروری تشبیه کرده اند.


صید در این سواحل ظرفیت ارزشمندی است که معیشت و درآمد ساحل نشینان به آن بستگی دارد و سهم صیادان سیستان و بلوچستان از صید تجاری ماهی بین 250 تا 300 هزار تن در سال است.


عطاءالله رئیسی مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: 60 درصد ماهیان صنعتی مورد نیاز کشور از کنارک و چابهار توسط صیادان این منطقه تامین می شود.


وی افزود: امسال میزان صید نسبت به سال گذشته 15 درصد افزایش داشته است و در صورت ادامه روند صید امیدواریم بسیاری از کارخانه های فرآوری و بسته بندی نیمه فعال و ماهی تن فعالانه فعالیت کنند.


به گفته مسئولان سیستان و بلوچستان در صید ماهی تن در غرب اقیانوس هند رتبه اول و در کل اقیانوس هند رتبه دوم را دارد.


fe65e442 fad1 489c b479 236b1a0b39f8 خبر خاکستری



عبدالغفور حوت فرماندار کنارک گفت: این بندر بزرگترین بندر صیادی ایران است که به عنوان ظرفیت بسیار مهمی برای توسعه تولید در سواحل مکران شناخته می شود.


وی با بیان اینکه 300 پروانه صیادی برای شناورهای صیادی در حال صدور است، افزود: پیش بینی می کنیم با پیگیری اداره کل بندر و شیلات استان هزار، 200 پروانه صیادی دیگر صادر کنیم تا مشکل قایق های صیادی حل شود.


به گفته کارشناسان شیلات، دسترسی به آب‌های آزاد و امکان پرورش گونه‌های دریایی خاص، سیستان و بلوچستان را قادر می‌سازد تا با فعال‌سازی ظرفیت‌های مورد نیاز، از این ظرفیت برای تغذیه بازارهای مصرف داخلی و صادرات به بازارهای خارجی استفاده کند. سرمایه گذاری در این حوزه انجام شود تا توسعه در این حوزه اتفاق بیفتد.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید