عفونت قارچی و انگلی باعث مرگ دسته جمعی ماهیان سد گلابر می شود / 99 درصد تلفات مربوط به ماهیان کف دریا است.


ساعت: 18:39
تاریخ انتشار: 1401/02/18
کد خبر: 1837325

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با بیان اینکه پس از هر بار طغیان، بستر رودخانه به سرعت وارد سد می شود، گفت: به دلیل اینکه درگیری انگلی و قارچی وجود دارد تلفاتی در ماهیان سد گلابر وجود دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمد نانوا حاج کاظمی در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; وی گفت: در بارندگی در این فصول پس از هر بارندگی، سیلاب به سرعت وارد سد شده و با گل و لای فراوان وارد سد می شود، بنابراین خصوصیات فیزیکی و شیمیایی آب مختل شده و تغییرات جدی در آب ایجاد می شود. اکوسیستم.” .

وی با بیان اینکه در این فصل ماهیان سد فعالیت بیشتری دارند، افزود: با ورود سیل و گل و لای به سد استرس زیادی به ماهی وارد می شود و سرعت تکثیر افزایش یافته که این امر باعث افزایش تراکم می شود.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: علاوه بر این با ورود گل به سد آبشش ماهی، اثر خود را در گل آلود آب از دست می دهد و ماهی ها دچار مشکل تنفسی می شوند.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر دلایل ذکر شده، با توجه به بازدید از سد گلابر و ماهی، تراکم ماهیان در سد بسیار بالاست، گفت: سن ماهی ها نیز افزایش یافته است اما موارد متعددی وجود دارد که نمونه برداری از ماهیان دارای انواع عفونت های قارچی و انگلی بوده و این یکی از عوامل اصلی مرگ ماهیان در سد گلابر است.

هایکاظمی با اشاره به اینکه 99 درصد تلفات ماهیان سد گلابر مربوط به گونه های ماهیان کف دریا است، خاطرنشان کرد: تغییرات اکوسیستم، تغییرات عمده در خصوصیات فیزیکی و شیمیایی آب، بیماری های انگلی، بیماری های قارچی، اختلالات تنفسی، افزایش فعالیت ماهیگیری، استرس ناشی از گرم شدن آب، تراکم زیاد ماهی ها هر ساله در این فصل دلیل مرگ دسته جمعی ماهیان سد گلابر است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید