دو مکان امن برای یافتن گورهای دسته جمعی مربوط به دوران رضاخان در مشهد

ساعت: 10:07
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۰۳
کد خبر: 1802614

شرفی با اشاره به اینکه به گفته مالکان و بزرگان شهر اکثر شهدا در گودال هوستمالها و باغ خون دفن شده اند، گفت: آیت الله هزالی در گفت وگویی گفت:

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ ابوالفضل شرفی، حادثه پژوه گوهرشاد در گفت و گو با خبرنگار صبح توس؛ وی با اشاره به این واقعه تاریخی گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده یکی از شهدای قیام گوهرشاد از جلوی درب پارک کودک (بزرگراه کاشانی) تشییع شده و در آنجا از ما یاد می کند; آمارهای مختلفی از تعداد شهدای این حادثه وجود دارد.

وی افزود: تعدادی از شهدا به منطقه گودال خشتملها منتقل شده اند و این منطقه بیش از سایر مناطق مستند است. تعدادی از شهدا به باغ خون منتقل شدند، در حالی که برخی دیگر به بیمارستانی به نام بیمارستان آمریکایی منتقل شدند، جایی که معلوم نیست بعداً در کجا دفن شده اند. این بیمارستان احتمالا نزدیک به بیمارستان امام رضا (ع) فعلی است.

یکی از پژوهشگران حادثه گوهرشاد گفت: افرادی که در روز حادثه به این بیمارستان منتقل شدند به شدت مجروح شده اند و احتمالاً به دلیل وخیم بودن حالشان و مشخص نیست محل دفن آنها دفن شده اند.

شرفی گفت: اسامی 22 تا 23 شهید در سندی مانند دفتر اموات گلشور ثبت و منتشر شده است.

وی ادامه داد: به گفته صاحبان خاطره ها و بزرگان شهر، اکثر شهدا در گودال خشتی و خونزار مدفون هستند.

یکی از پژوهشگران حادثه گوهرشاد گفت: گودال هشت مال به دلیل اینکه محل آماده دفن بوده، مستندتر است، چرا که این حادثه به سرعت اتفاق افتاده و پیش بینی نشده است و دستور تیراندازی و حمله در همان لحظه داده شده است. آنها حرکت کردند.

شرفی ادامه داد: در آن زمان با توجه به خفگی شدید عملا گزارش درستی از این حادثه وجود نداشت. عده ای که شاهد ماجرا بودند کشته شدند و برخی از شنیده ها خشنود شدند و تحقیق در این زمینه منجر به مرگ شد. حتی خانواده شهدا هم حق نداشتند گریه کنند.

پژوهشگر حادثه گوهرشاد گفت: آنچه از این حادثه نقل می شود بیشتر حدس و گمان است و بیشتر خاطراتی که از محل دفن شهدا ثبت کرده ایم مربوط به گودال خشتملها (پارک وحدت فعلی) است.

شرفی تصریح کرد: برخی در خاطرات خود ذکر می کنند که شهدا را نیز در منطقه النداش دفن کرده اند. در گفت و گو با آیت الله هزالی، خود آقای وحید جلیلی، ذکر کردند که شهدا در باغی خونین دفن شده اند.

وی افزود: در کتاب قیام گوهرشاد آقای سینا واحد یکی از کسانی که در این حادثه دخیل بوده یا ارتباط مستقیمی با این حادثه داشته است گفته است که شهدا را برای خاکسپاری به باغ خون منتقل کرده اند.

این پژوهشگر واقعه گوهرشاد گفت: بعد از انقلاب اسلامی به دلیل اینکه ثبت خاطرات شفاهی انقلاب اسلامی و پاسداشت مقدس اهمیت داشت، در این میان از حادثه گوهرشاد غفلت شد.

شرفی گفت: ماجرا در مورد حادثه گوهرشاد نیاز به بررسی دارد و در صورت پیدا شدن استخوان باید در آزمایشگاه آزمایش شود و باید مشخص شود که مربوط به آن زمان است.

وی بیان کرد: در بسیاری از کشورها کوچکترین سؤالات تاریخ آنها از طریق باستان شناسی و آزمایش های مختلف بررسی می شود. در رابطه با قیام گوهرشاد باید کارشناسان جمع شوند و کارگروهی تشکیل دهند تا این واقعه را از جهات مختلف مورد بررسی قرار دهد و در صورت وجود شواهد مادی و شفاهی باید مورد بررسی قرار گیرد.

این پژوهشگر حادثه گوهرشاد گفت: عده ای در کشور ما که به دنبال تطهیر رژیم پهلوی هستند از جمله کسانی هستند که نمی خواهند اتفاقاتی مانند گوهرشاد در رسانه ها و یا درباره آن مطرح شود.

شرفی به نقل از خاطراتی از برادرزاده یکی از شهدای قیام گوهردشاد گفت: ایشان می گفتند پدرم، برادر شهید اوایل انقلاب بر این موضوع خیلی پیگیر بود، اما این کار را نکردند. به این امر پاسخ دادند و بعداً کارکنان از آزار و شکنجه ما شگفت زده شدند.”

وی در پایان گفت: شهرها و روستاهای مختلف را برای بررسی قیام گوهرشاد به مشهد تحویل دادیم اما از حمایت دستگاه های مسئول دریغ نکردیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید