مساجد یکی از مهم ترین پایگاه های مبارزات مردمی در دوران پهلوی بودند/ هدف رضاخان جایگزینی اندیشه های غربی با فرهنگ اسلامی بود.


ساعت: 12:08
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۱۷
کد خبر: 1806425

معاونت اجتماعی، فرهنگی و سیاسی حوزه علمیه خراسان شمالی:

حجت‌الاسلام امید رحمانی گفت: با توجه به اینکه در زمان تاگوت مساجد یکی از مهمترین پایگاه‌های مبارزاتی مردم بوده و از طریق منبر بصیرت هدایت می‌شد و مردم را برای مبارزه و مبارزات آماده می‌کرد، لذا این مهم و این امر همواره مورد توجه بوده است. تهدید رژیم پهلوی

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حجت الاسلام امید رحمانی معاون فرهنگی، اجتماعی و سیاسی حوزه علمیه خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصرترک در خصوص خیانت های رژیم پهلوی به مردم گفت: رژیم پهلوی جنایات زیادی را در حق مردم ملت از جمله جنایات دانشگاه انجام داده است. ذکر مساجد، زنان و دختران شیعه و بیت المال.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در زمان طاغوت مساجد یکی از مهمترین پایگاه های مبارزه مردمی بود و در مسجد از طریق منبر زمینه روشنگری فراهم می شد و مردم برای مبارزه و لشکرکشی آماده می شدند، لذا این پایگاه مهم و اساسی ایشان همواره مورد تهدید رژیم پهلوی بوده است.

حجت الاسلام رحمانی با اشاره به اینکه مصادیق جنایات رژیم پهلوی علیه مساجد بسیار است، گفت: جنایت رضاخان در مسجد گوهرشاد، هزاران جنایت دیگر در تهران، اصفهان، ارومیه، تبریز یکی از بزرگترین جنایات است. رضاخان در 21 تیر 1340 در مسجد گوهرشاد انجام شد.

وی با اشاره به اینکه رضاخان تفکرات غربی داشت، گفت: رضا پهلوی تصمیم گرفت با این تفکرات ایران و ایران را جذب کند و فرهنگ اسلامی را جایگزین این افکار کند، به همین دلیل مردم را با سرباز و تیر و توپ مجبور کرد اما با مقاومت مردم مخالفت کرد. “

حجت الاسلام رحمانی خاطرنشان می کند: در 21 تیر 1314 مردم مشهد مقدس به رهبری شیخ بهلول به رهبری علما در مسجد گوهرشاد بزرگ تجمع کردند و علیه رضاخان شعار دادند و با افکار پلید طاغوت مذهبی ها مخالفت کردند. اما مأموران رضاشاه با هم درگیر شدند و تعداد زیادی از مردم در مسجد کشته شدند و می گویند همان شب وارد مسجد شده و سه هزار نفر را با تیر و مسلسل تیراندازی کردند.

وی یادآور شد: علاوه بر این جنایت زنان زیبا در زمان رژیم پهلوی بود که شبانه به روستاها حمله می کردند و زنان را انتخاب می کردند و به مهمانان آمریکایی می دادند و دامن دختران شیعه و مسلمان را آلوده می کردند. مادران و همسران خانه های خود را ترک نکردند و در پشت بام ها یکدیگر را ملاقات کردند.

وی افزود: از دیگر جنایات پهلوی باید به این نکته اشاره کرد که این رژیم به قدری ظلم و ستم را متحمل شده است که از هیچ گونه ظلم به مردم و عاملان آن از جمله شکنجه که می تواند باعث برق گرفتگی میگرن شود دریغ نکرده است. وی به گذاشتن سوزن داغ زیر ناخن، کشیدن ناخن، شکنجه مخزن تخم مرغ داغ اشاره کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید