نارضایتی اجتماعی از عدم ساماندهی سگ های ولگرد در تربت جام ادامه دارد/ احتمال افزایش بیماری های انگلی و ولگرد


ساعت: 10:02
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۰
کد خبر: 1917036

به دلیل سهل انگاری در اجرای قانون، نارضایتی های اجتماعی از عدم ساماندهی سگ های ولگرد در تربت جام همچنان ادامه دارد و این چالش همیشگی احتمال اوج گیری بیماری های انگلی و ولگرد را افزایش می دهد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از صبح توس; این روزها اعتراضات مردمی و موجی از مطالبات عمومی شهروندان در خصوص سگ های ولگرد به راه افتاده است. آنها از احساس ناامنی، تهدید سلامت و اختلال در سازمان این حیوانات رنج می برند. سگ های ولگرد بیش از گذشته در شهرها حضور دارند و به خانواده ها حمله می کنند و سلامت شهروندان را تهدید می کنند.

بچه ها از ترس سگ های ولگرد فرار می کنند و از این وضعیت می ترسند. همه این مشکلات باعث افزایش نارضایتی و نگرانی شهروندان می شود. سگ های بی صاحب که به دلیل کمبود غذا و تغذیه گرسنگی کشیده اند، برای تهیه غذا به شهرها و شهرستان ها می آیند و همین مشکل باعث افزایش تردد آنها در شهرها شده است.

فرمانداران شهرها از نظر اخلاقی و قانونی از کشتن این حیوانات منع شده اند، از سوی دیگر ورود این حیوانات به شهر و لزوم ساماندهی آنها موجب تشویش و آسیب می شود. کمیته ساماندهی سگ های ولگرد در شهرداری ها تشکیل شده و بخش خصوصی برای نجات و جمع آوری آنها فعال شده است، اما همچنان نگرانی هایی در این زمینه وجود دارد.

وجود این حیوانات و تخلفات شبکه جمع آوری سگ های ولگرد در شهرها و روستاهای اطراف باعث هجوم این حیوانات به مناطق شهری می شود. نگاه اخلاقی برخی افراد به کمک به این حیوانات نیز دلیل افزایش این حیوانات بدون صاحب در شهرها شده است، در صورتی که مردم برای تامین نیازهای غذایی سگ ها علاوه بر حفظ طبیعی آنها، غذا را به بیابان های اطراف هدایت کنند. زیستگاه، از اضطراب این جانوران نیز جلوگیری می کنند

برخی از فعالان محیط زیست معتقدند که نباید چرخه حیوانات را مختل کرد و اکوسیستم هر منطقه را حفظ کرد. زندگی سگ ها از افزایش تعداد گربه ها جلوگیری می کند، اما افزایش این حیوانات در شهرها چالشی جدی در حوزه ایمنی و بهداشت است که نیازمند توجه و راهنمایی ویژه است.


ce3e28c5 6b1b 4099 bfe1 4dec41aca079 خبر خاکستری


تردد آزاد سگ های ولگرد!

امیر درفشان یکی از اهالی تربت جامی با انتقاد از افزایش تعداد سگ های بی صاحب در خیابان ها و معابر شهری اظهار داشت: حضور آزادانه این سگ ها در سطح شهر تهدیدی جدی برای سلامتی و مختل کننده است. آرامش شهروندان

وی تصریح کرد: سگ های ولگرد شبانه روز در گله ای به دنبال غذا می گردند و شهروندان به دلیل ترس از سگ ها که می خواهند با موضوع مهمی دست و پنجه نرم کنند، گاهی مجبورند شب ها یا صبح ها مسیر پیاده روی خود را برای رفتن به محل کار تغییر دهند. مشکل شهری وجود سگ های ولگرد نیز مشکلات و عواقب سلامتی را به همراه دارد.

جواد دلدار یکی دیگر از شهروندان تربت جامی نیز در این خصوص گفت: تردد سگ های ولگرد در ساعات پایانی شب و صبح زود در خیابان ها و جاده های تربت جامی به معضلی مهم به ویژه در حاشیه شهر تبدیل شده است.

وی بیان کرد: تردد سگ های ولگرد در خیابان های شهر باعث ایجاد تنش و رعب در بین مردم شده و آسایش ساکنان برخی از خیابان های شهر را تهدید می کند.


بیماری سالک و هاری

محمدرضا دیدار احمدی مدیر گروه بهداشت حرفه ای دانشکده علوم پزشکی تربت جام در خصوص معضل سگ های ولگرد و هاری در گفتگو با خبرنگار ما گفت: یکی از مشکلات مهم سگ های ولگرد بدون صاحب مشکل سگ های ولگرد است. که در صورت افزایش سگ ها و نافرمانی شهروندان باعث افزایش این بیماری می شود.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات مطرح شده برای سگ های ولگرد وجود بیماری انگلی به نام «کیست هیداتیک» است که در انسان و حیوان شایع است و در هر قسمتی از بدن انسان ظاهر می شود که درمان آن با هزینه های زیادی همراه است. همچنین بسیاری از بیماری های دیگر وجود دارد که از طریق سگ های ولگرد بدون صاحب به انسان منتقل می شود.

مدیر بهداشت حرفه ای دانشکده علوم پزشکی تربت جام گفت: مشکل مهمی که برای سگ های ولگرد وجود دارد و همه ما نگران آن هستیم، مشکل هاری است. هاری یک بیماری کشنده است که معمولاً پس از گزش توسط حیوان آلوده یا از طریق فرد مبتلا به فرد سالم منتقل می شود.

دیدار احمدی در پایان این بازدید خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون اقدامات خوبی در زمینه جمع آوری سگ های ولگرد انجام شده است. تعداد بسیار زیادی از سگ های ولگرد بدون صاحب نیز پیدا، برداشت و معاینه شدند و همچنین سگ های بیمار.


b08aa05a eb6d 4493 b262 856b49884fa9 خبر خاکستری


واکسیناسیون سگ های ولگرد

معتمدی مقدم مدیر دامپزشکی تربت جام نیز در خصوص واکسیناسیون سگ های ولگرد در گفتگو با خبرنگار ما گفت: کارشناسان ما وقتی برای واکسیناسیون دام سنگین می آیند بدون توجه به تعداد سگ های گله آنها را واکسینه می کنند.

وی تصریح کرد: در ابتدای سال جاری تعداد 3441 مورد واکسیناسیون سگ ها را پیش بینی کردیم که از این تعداد تاکنون 2376 مورد را واکسینه کرده ایم. یعنی 96 درصد سگ های صاحبان را واکسینه کرده ایم.

مدیر دامپزشکی تربت جام در مورد سگ های ولگرد و بی خانمان گفت: هیچ واکسنی به سگ های ولگرد تزریق نمی کنیم مگر اینکه شهرداری آنها را تحویل بگیرد و بخواهد آنها را نگهداری کند.

معتمدی در پایان با بیان اینکه جمع آوری سگ های ولگرد در شهرها توسط شهرداری و در روستاها توسط دهیاری و بخشداری انجام می شود اظهار داشت: تاکنون درخواستی از سوی شهرداری تربت جام در خصوص تزریق صورت نگرفته است. واکسن هایی که از دامپزشکی برای سگ ها گرفته شده است. آنچه جمع کردند نیز از بین رفت.


635 را جمع آوری کنید قلاده سگ

مقدم معاون خدمات شهری شهرداری تربت جام نیز در خصوص جمع آوری سگ های ولگرد گفت: اینکه گفته می شود شهرداری تنها نهادی است که در قبال جمع آوری سگ های ولگرد مسئول است اشتباه است. زیرا این جریان به صورت کار گروهی است که از چند بخش تشکیل شده و باید با هم این کار را انجام دهند

وی تصریح کرد: با توجه به دغدغه شهروندان تربت جام از اواخر اردیبهشت ماه سال جاری شهرداری با تشکیل اکیپی متشکل از یک تکنسین دامپزشکی و دو کارگر به همراه یک دستگاه وانت مزدا که به صورت شبانه روزی زنده است. سگ های ولگرد و ولگرد در این شهرستان صید می شوند که تاکنون 635 قلاده جمع آوری شده و سگ های بیمار و بیمار با تشخیص دامپزشک معدوم می شوند.

معاون خدمات شهری شهرداری تربت جام بیان کرد: از اول اردیبهشت ماه امسال تا اول مهرماه حدود 400 قلاده سگ که بیماری خاصی داشتند با تشخیص دامپزشک معدوم شدند. طبق اظهارات همکاران ما، برخی از روستاییان سگ های روستا را جمع آوری کرده و با نیسان در حوالی شهر تخلیه می کنند. همکاران ما یک سگ قلاده دار گرفتند، یک سگ ولگرد که نباید قلاده داشته باشد و بارها این اتفاق افتاده است.

مقدم در پایان تصریح کرد: بارها به دامپزشک شهرستان اعلام کرده ایم که چون شما حافظ دام و دام هستید حداقل در بحث واکسن سگ های ولگرد و بی خانمان ما را یاری کنید. از آنجایی که شهرداری باید واکسن را از بازار آزاد خریداری کند و در هر مرحله 20 میلیون تومان برای واکسن و داروی بیهوشی می پردازد. حداقل انتظار داریم دامپزشکی در این زمینه به شهرداری کمک کند.


0c41604d 11c4 4e1d bd24 91b4650c96b1 خبر خاکستری

این گزارش سرآغاز ضربه به مسئولان است و ترس کودکان و شهروندان و نگرانی از انتقال بیماری ها به دلیل دویدن سگ ها در سطح شهر مشکلی نیست که بتوان به راحتی از آن گذشت، بلکه مسئولان باید با جدیت بیشتری به این موضوع مهم بپردازیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید