ایجاد اشتغال و ارزآوری توسط صنعت پرورش آرتمیا برای کشور/ کشت بیش از 10 تن آرتمیا در مجتمع دشت فسنوز

زمان: 09:12
تاریخ انتشار: 1400/09/14
کد خبر: 1789578

مجموعه دشت فسندوز، گنجینه ای ارزشمند برای تحول اقتصادی در منطقه؛

مجتمع پرورش آرتمیا در دشت فسندوز با امکان کشت بیش از 10 تن آرتمیا علاوه بر ایجاد اشتغال در رونق اقتصادی منطقه نیز تاثیرگذار خواهد بود و انتظار می رود نگاه تخصصی به این موضوع داشته باشد لذا این امر الهی و برکات ارزنده ای که منجر به رشد اقتصادی می شود. تبادل ارز در منطقه.

آرتمیا گونه کوچک قرمز رنگی از جانوران است که در آب نمک زندگی می‌کند و وجود این کوچک و سخت‌پوست یکی از دلایل اصلی حضور تعداد زیادی فلامینگو در دریاچه ارومیه است که منبع طبیعی اصلی پرورش آرتمیا است. در ایران شناخته شده است که جلوه ای رویایی و زیبا به دریاچه می بخشد.

بر اساس اکتشافات جدیدی که اخیرا توسط محققان خارجی در همایش غذای زنده آبزیان در دانشگاه ارومیه ارائه شد، استفاده از این موجود در تحقیقات بیولوژیکی، تغذیه و کشاورزی نیز به اثبات رسیده است.

از سوی دیگر، امروزه با رشد صنعت آبزی پروری و اهمیت فناوری در جهان به ویژه در کمیت و توسعه پرورش میگو و ماهی در کشور و با توجه به اینکه آرتمیا یکی از عوامل مهم در پرورش و پرورش میگو می باشد. تغذیه.

ارزش اقتصادی آرتمیا و قیمت آن در بازارهای جهانی در حال افزایش است که با استفاده علمی و علمی از این موجود آبزی چه در قالب پرورش مصنوعی مانند دشت فسندوز و چه با استفاده از منابع طبیعی دریاچه می توان از آن استفاده کرد. ارومیه در آذربایجان غربی تامین نیازهای داخلی با صادرات مازاد این محصول موجب اقبال قابل توجهی به کشور شد.

مجتمع 2000 هکتاری فسنوز در حاشیه دریاچه ارومیه و در منطقه ای که برای پرورش ماهی گرمابی راه اندازی شده است، واقع شده است، اما به دلیل خشکسالی، کمبود آب و مشکلات اعتباری و اداری، مجتمع ماهیان گرمابی فسنوز با وجود خصوصی، سال ها راکد مانده است. و سرمایه گذاری عمومی برای بهره برداری از امکانات موجود در این مجموعه و استفاده از آب شور چاه های منطقه و آب های سطحی زهکشی منطقه ای که می توان آرتمیا را در آن کشت کرد، برنامه ریزی های شیلات و جهاد کشاورزی باقی ماند. پرورش آرتمیا در این مجتمع آغاز شد تا مجتمع بزرگ پرورش آرتیما در کشور در این منطقه ایجاد شود.

تبدیل مجتمع پرورش ماهی هیدروترمال فسنوز به پرورش آرتمیا

محمد باکر قریشی مدیر شیلات و آبزی پروری آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگاران در میاندوآب گفت: این مکان به مهد پرورش آرتمیا تبدیل شده است.

قریشی گفت: پیش بینی می کنیم 200 هکتار از این مجموعه 2 هزار هکتاری امسال در کشت آرتمیا فعال و در سال های آینده به کل مجموعه تعمیم یابد.

وی افزود: طبق بررسی های انجام شده سالانه 100 کیلوگرم بذر آرتمیا و یک تن بیومس آرتمیا در هر حمله از حوضچه آرتمیای زمین کشت شده در این مجتمع تولید می شود.

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی با اشاره به اینکه در هر هکتار از این مجتمع می توان 100 کیلوگرم کیست آرتمیا تولید کرد، گفت: آرتمیا در حال حاضر بهترین منبع غذایی صنعت میگو و ماهیان خاویاری در کنار ماهیان زینتی در کشور است. و در صنعت میگو این تنها منبع غذایی است و تاکنون جایگزینی برای آرتمیا پیدا نشده است.

وی با بیان اینکه نیاز سالانه ایران امروز به آرتمیا 25 تن است، گفت: بیش از 95 درصد از این میزان از خارج تامین می شود که با بهره برداری اصلی از دشت فسندوز نه تنها نیاز کشور تامین می شود، بلکه می توان صادرات و مبادله کرد. درآمد خوب کرد.

536092b0 9f01 42e9 affa 7866ea7196db خبر خاکستری

وسعت مزارع تولیدی آرتمیا در مجموعه فسنوز به دو هزار هکتار می رسد

قریشی گفت: در حال حاضر بسترهای لازم برای سرمایه گذاری مطمئن در زمینه کشت، تکثیر و تولید آرتمیا به صورت مصنوعی در مجموعه دو هزار هکتاری دشت فسندوز فراهم شده است.

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی افزود: در میان مدت و بلند مدت و به دنبال جذب سرمایه گذار و مشارکت در تولید در قالب الحاقیه ماده 27 و سایر روش های واگذاری زمین، سطح مزارع تولید آرتمیا در این مجموعه به دو هزار هکتار می رسد.»

وی گفت: با تحقق این امر شاهد تولید بیش از دو هزار تن بیوماس آرتمیا و بیش از 200 تن کیست آرتمیا خواهیم بود و برای حدود دو هزار نفر به صورت مستقیم و دو هزار نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال پایدار ایجاد می شود. “

کشت بیش از 10 تن آرتمیا در مجتمع دشتی فسندوز

سرپرست فرمانداری چهاربرج نیز در این خصوص در جمع خبرنگاران گفت: وی گفت: مجتمع پرورش آرتمیا در دشت فسندوز از سال 1392 با 13 هکتار استخر پرورش آرتمیا آغاز به کار کرده است.

فهرالدین صمدی افزود: در حال حاضر با تولید بیش از 10 تن آرتمیا و اشتغالزایی 50 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم به فعالیت خود ادامه می دهد.

وی گفت: امیدواریم تا پایان سال جاری با افزایش سطح مزارع زراعی اشتغال به صورت مستقیم و غیرمستقیم افزایش یابد.

تولید آرتمیا نیازی به آب آشامیدنی و کشاورزی ندارد و احیای مجتمع صیادی علاوه بر ایجاد اشتغال در رونق اقتصادی منطقه تاثیرگذار بوده و انتظار می رود نگاه تخصصی به این موضوع داشته باشد، لذا این نعمت الهی و ارزشمند از بین نمی رود. استفاده بهینه و موجب رشد اقتصادی و ارزآوری در منطقه شود.

از سوی دیگر با توجه به اینکه این مزرعه در حال ورود به فاز اجرا در دریاچه های خشکی است، امیدواریم با شروع فصل جدید تولید مثل که اول اسفندماه امسال است، سطح مزارع پرورش به 200 هکتار برسد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید