۳۰ میلیون تُن ظرفیت جدید محصولات کشاورزی فرآوری‌شده، ایجاد می‌شود

وزیر جهاد کشاورزی

به گفته وزیر جهاد کشاورزی، با راه‌اندازی ۵۳۰۰ واحد صنعتی صنایع تبدیلی بخش کشاورزی، ۳۰ میلیون تُن ظرفیت جدید فرآوری ایجاد شد که یکی از زیرساخت‌های امنیت غذایی محسوب می‌شود.


به گزارش

خبرگزاری موج


، محمدعلی نیکبخت در «نشست مسئولین بسیج دانشجویی پیرامون مسائل اساسی کشور» که با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و بسیج دانشجویی برگزار شد، افزود: نهاده‌های پایه (بذر، کود و سم) و مواردی که به عنوان پایه در توسعه بخش کشاورزی اهمیت دارد، توسط بخش خصوصی و بخش تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی در دستور کار قرار گرفته است.

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی تأثیر زیادی دارد که یکی از آن‌ها توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در این بخش است، اظهار داشت: در زنجیره تولید از مزرعه تا سفره و صادرات و بازار شک ندارم مهمترین بخش این زنجیره، حلقه صنایع تبدیلی و تکمیلی کشور است که تاکنون کار‌های بزرگی انجام شده است، اما این نهضت باید ادامه پیدا کند و سرعت بگیرد تا به تولیدکنندگان خدمت کند.

وی تصریح کرد: اکنون بیش از ۱۴ هزار صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی در کشور فعال است، هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی نیمه فعال و راکد هستند و نزدیک به پنج هزار و ۳۰۰ واحد صنعتی صنایع تبدیلی و تکمیلی غذایی در کشور توسط مردم از ۲۰ تا ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند که ما مسیر را برایشان فراهم کرده‌ایم.

نیکبخت بر این باور است که اگر این صنایع در بخش کشاورزی فعال شوند، از خام فروشی جلوگیری می‌شود و ارزش افزوده جدید در مراحل تولید ایجاد می‌شود که در نهایت موجب خلق ثروت و افزایش صادرات خواهد شد.

وی با بیان اینکه امسال مشکلی در خصوص تولید گوجه فرنگی نداشتیم که تولیدکننده‌ای از تولیدش گلایه‌مند باشد، گفت: این مهم مرهون نقش آفرینی صنایع تبدیلی در این بخش است، زیرا در مردادماه هزار و ۲۰۰ تن و در شهریورماه هزار و ۸۰۰ تن گوجه فرنگی در کشور تولید شد که پیک تولید این محصول است از این میزان ۷ هزار تن گوجه فرنگی به مصرف تازه خوری کشور و بین ۲.۵ تا ۳ هزار تن از این محصول نیز صادر شده است.

نیکبخت افزود: بنابراین از تولید روزانه ۶۰ هزار تن گوجه فرنگی در کشور، ۱۰ هزار تن صرف تازه خوری و صادرات و مابقی یعنی ۵۰ هزار تن وارد صنایع تبدیلی و فرآوری غذا می‌شود که اگر این صنایع وجود نداشتند، شک نکنید در کشور با بحران جدی روبرو می‌شدیم.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: امسال تولید رب گوجه فرنگی به گونه‌ای بوده که برای نخستین بار صادرات آن نیز رقمی بی سابقه داشته است.




آیا این خبر مفید بود؟



دیدگاهتان را بنویسید