بیشترین قاچاق از طریق مناطق آزاد تجاری صورت می گیرد / لزوم ایجاد انگیزه برای صادرات محصولات فرآوری شده

وی افزود: مورد اول ایجاد مناطق آزاد تجاری و مورد دوم منطقه ویژه اقتصادی است. کالاها و معافیت های مالیاتی

یکی از اعضای دانشکده اقتصاد گفت: منطقه آزاد تجاری برای تسهیل صادرات و واردات داخلی و توسعه سرمایه گذاری در این حوزه ها به ویژه تسهیل مقررات گمرکی ایجاد می شود.

در مناطق ویژه اقتصادی، صدور پروانه ساختمانی و اتمام کارها رایگان است

وی تاکید کرد: منطقه ویژه اقتصادی ممکن است تفاوت هایی در مقررات داشته باشد، در مناطق ویژه اقتصادی صدور پروانه ساختمانی و پایان کار آزاد است، در مناطق آزاد تجاری صنعتی و مناطق ویژه قانون کار رعایت می شود.

این کارشناس اقتصادی گفت: در این حوزه ها واردات ماشین آلات تولیدی، ابزارآلات و مبلمان اداری بدون عوارض گمرکی، معافیت از عوارض گمرکی تا مالیات بر ارزش افزوده و پرداخت عوارض بر ارزش افزوده قطعات خارجی در تولید به خوبی تسهیل می شود.

شیخ گفت: این مناطق آزاد تجاری عمدتاً در مناطق به اصطلاح مرزی کشورها ایجاد می شود و هدف آنها ایجاد فرصت های شغلی در داخل و خارج، جذب سرمایه گذاری خارجی، کمک به کشورها برای ورود به بازارهای جهانی و گسترش تسهیلات قانونی است. و تسهیلات برای ایجاد شرایط مساعد.«سرمایه گذاری اقتصادی را برای فعالان اقتصادی در این حوزه ها فراهم می کند.

ما بدترین استفاده را در مناطق آزاد تجاری معرفی کرده ایم

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه فعالیت های اقتصادی در مناطق آزاد راحت تر و بدون مشکل انجام می شود، تصریح کرد: اگر نگاهی به تاریخچه احداث مناطق تجاری در کشور داشته باشیم; می بینیم که متأسفانه کانتینر را ایجاد کرده ایم اما بدترین استفاده را در مناطق آزاد تجاری و به عبارتی کمترین فعالیت ها را اجرا کرده ایم که این هم جای سوال دارد. واردات کالاهای تمام شده به ویژه کالاهای لوکس، غیر ضروری و مصرفی؛ یک جایگزین توسعه یافته است.

وی گفت: تصور کنید قیفی با دهانه عریض برای واردات نهایی کالاهای مصرفی، زیور آلات، لوکس، لوازم آرایشی و بهداشتی غیر ضروری و دهانه باریکی از همین قیف به صورت چمدانی، قاچاق و یا در آزمایشگاه کانتینری کامیون و کامیون هایی که رسما از گمرکات مناطق آزاد خارج می شوند، این کالاها به داخل هدایت می شوند.

هدف از ایجاد مناطق آزاد تجاری توسعه سرمایه گذاری های دانش بنیان بود

شیخ تاکید کرد: اگر هدف از ایجاد مناطق آزاد تجاری توسعه سرمایه گذاری، افزایش فعالیت های اقتصادی دانش بنیان و جذب اشتغال بومی با تسهیلات ویژه بود، اما از این فرصت به اشتباه استفاده کردیم.

این کارشناس اقتصادی افزود: متأسفانه نگرش نادرست و ارائه نادرست عمدتاً متاثر از لابی های برخی نمایندگان و یا بدلیل ضعف حکمرانی و سوء مدیریت دولت ها است.

شیخ گفت: اگر بخواهیم مقایسه ای اجمالی انجام دهیم، عمدتاً می بینیم که در مقایسه با بنادری مانند کشورهای رقیبمان مانند امارات، بندر جبل علی از نظر وظایف تعیین شده برای مناطق آزاد تجاری، رقابتی نداریم. مزیت در جذب سرمایه خارجی در مقایسه با اینها عملکرد خوبی داشتند، ما نداشتیم.

بازیگران اصلی در مناطق آزاد تجاری واردکنندگان هستند

وی ادامه داد: عمده فعالانی که در مناطق آزاد حضور داشتند، زمین و اماکن تجاری را خریداری و تصرف کردند، عمدتا واردکننده هستند و متأسفانه بیشتر قاچاق از طریق همین مناطق آزاد و از همین عوامل انجام می شود. «کشور در حال برگزاری است.

شیخ گفت: برای اینکه مناطق آزاد تجاری به منافع و اهداف مورد نظر دست پیدا کنند، باید رویکرد اصلاحی مناطق را بازتعریف کنیم و عملاً توسعه سرمایه گذاری حتی عناصر تولید داخلی را تسهیل کنیم یا سرمایه و سرمایه گذار جذب کنیم. واردات کالاهای مصرفی غیرضروری که بسیاری از آنها می توانند سیستم توزیع کالاهای تولید داخل را مختل کنند.

سیاست ها باید بر ترویج صادرات محصولات فرآوری شده متمرکز شود

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: باید برای تشویق تولیدکنندگان به سرمایه گذاری در صنایع دانش بنیان انگیزه ایجاد کنیم و انگیزه هایی برای جذب نیروی کار داخلی حتی از سوی سرمایه گذاران خارجی در این حوزه ها فراهم کنیم.

شیخ ادامه داد: باید مکان هایی را برای شرکت ها بر اساس دانش و با حمایت صندوق های سرمایه گذاری در نظر بگیریم تا بتوانند پروژه ها و نوآوری های جدید خود و این نوع کالاها را با امکاناتی که در خارج از کشور و یا حتی در صورت نیاز داخلی برای آنها فراهم می کنیم تجاری سازی کنند. حتی روی فضای داخلی متمرکز شده اند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در شرایطی که مناطق آزاد تجاری دارند; سیاست ها باید بر ترویج صادرات فرآورده های فرآوری شده متمرکز شود و نظارت و کنترل بر مناطق آزاد تجاری ادامه یابد و افزایش یابد تا از خلاءهای موجود مانند گذشته استفاده نشود و به ویژه بتوانیم از قاچاق کالاهای وارداتی مصرفی از طریق مناطق آزاد در کشور جلوگیری کنیم. .

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید