رونق صنعت و پویایی صادرات به جنوب شرق نیازمند توجه به مرزها/منطقه ویژه اقتصادی میرجاوه است. فرصتی طلایی برای جذب سرمایه گذاران خارجی


ساعت: 12:42
تاریخ انتشار: 1401/02/11
کد خبر: 1835850

سیستان و بلوچستان پیشگام در توسعه اقتصادی کشور است.

منطقه ویژه اقتصادی میرجاوه به عنوان منطقه ای پرظرفیت و حساس می تواند نقش مهمی در اشتغال جوانان و تسهیل کننده منطقه آزاد چابهار داشته باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ ایجاد منطقه ویژه اقتصادی نه تنها اقتصاد ملی را تحت تاثیر قرار می دهد، بلکه راهی برای توسعه صنعتی و نوعی برنامه ریزی کلان اقتصادی – اجتماعی توسعه است.


ایجاد مناطق ویژه اقتصادی می تواند باعث ایجاد اشتغال، افزایش درآمد، بهبود زیرساخت ها و شبکه فیزیکی، بهبود وضعیت فرهنگی و اجتماعی منطقه، رشد و شکوفایی اقتصادی و خروج از اقتصاد مناطق خالی از رکود و توسعه منطقه شود.


میرجاوه تنها مرز قانونی در جنوب شرق کشور است که مورد استفاده گردشگران خارجی و داخلی قرار می گیرد و ایران را از طریق ریل به شبه قاره هند متصل می کند. گمرک میرجاوه یکی از قدیمی ترین گمرکات کشور است که بیش از صد سال قدمت دارد هم در صادرات و هم در واردات.


استان سیستان و بلوچستان تنها مرز مشترک با پاکستان با جمعیتی بالغ بر 200 میلیون نفر و حضور دو کشور پرجمعیت هند و چین در مجاورت پاکستان و وجود زیرساخت های ریلی در دو نقطه اصلی جاده ای در دست احداث است. به 37 درصد از جهان نزدیک می شود.


در مرز ایران با پاکستان، فعالیت اقتصادی فراملی، با پایانه های رسمی و منطقه آزاد در چابهار و منطقه ویژه اقتصادی در میرجاوا و سه پایانه در میرجاوا، پیشین و رامدان که بحث ترانزیتی و تجاری در آن صورت می گیرد.


منطقه ویژه اقتصادی میرجاوه به عنوان منطقه ای پرظرفیت و حساس می تواند نقش مهمی در اشتغال جوانان منطقه داشته باشد و همچنین می تواند تسهیل کننده منطقه آزاد چابهار باشد و در بسیاری از موارد این منطقه پا جای پای این منطقه خواهد گذاشت. اقدام اقتصادی و بین المللی به آرامی


لازم است وضعیت فعلی منطقه مشخص شود و برای فعالیت به عنوان منطقه ویژه اقتصادی هر چه سریعتر شروع شود، زیرا بیش از 10 سال از قانون تشکیل این منطقه می گذرد و این منطقه باید بتواند وارد تجارت شود. و اقتصاد سریعتر. کشور را ترک کنید.



با بهره برداری از منطقه ویژه اقتصادی میرجاوه، اقتصاد استان رونق خواهد گرفت


ایرج حسن پور سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان با بیان اینکه یکی از مهمترین مرزهای کشور و استان مرز میرجاوه است گفت: بخش قابل توجهی از اشتغال به صورت مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می شود. در میرجاوه و نقش مهمی در تحول منطقه ایفا می کند.


وی افزود: توسعه زیرساخت های اقتصادی و مبادلات تجاری در داخل استان با همکاری دستگاه های اجرایی زمینه را برای اشتغال پایدار و بهبود معیشت مرزنشینان فراهم می کند.


وی ادامه داد: استفاده از منطقه ویژه اقتصادی میرجاوه بدون شک شاهد تحول و پیشرفت اقتصاد استان و شکوفایی آن در کنار سایر ظرفیت ها و پتانسیل ها خواهد بود و با افزایش اشتغال موجب کاهش قاچاق و بیکاری در کنار آن خواهد شد.


این مقام مسئول تصریح کرد: مجموعه مدیریت استان و اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان به دنبال رفع موانع بر سر راه مشکلات منطقه ویژه اقتصادی میرجاوه هستند و باید روند ایجاد زیرساخت ها در قالب قرارداد استخدامی در این منطقه ویژه انجام شود. شتاب گرفت.


وی گفت: با افتتاح منطقه ویژه اقتصادی میرجاوه با توجه به استثنائاتی که در بحث مالیاتی برای منطقه اعمال خواهد شد، به رونق صنعت و افزایش سرمایه گذاری در منطقه کمک می کند.


حسن پور ادامه داد: بهره برداری از منطقه ویژه اقتصادی میرجاوه علاوه بر اشتغال زایی، رونق صادرات و حتی پویایی اقتصاد کشور را به دنبال دارد و با فرصت های سرمایه گذاری بی نظیری که دارد می تواند سرمایه گذاران خارجی را نیز جذب کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید