ائمه کردستان; پناهگاهی امن برای گردشگران/ وجود اماکن مقدس فرصتی طلایی برای رونق صنعت گردشگری است

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش کُردتودی، گردشگری در عصر امروز به یکی از ارکان اصلی و مهم فعالیت های جهان تبدیل شده است و این امر موجب رشد و توسعه جوامع خواهد شد.گردشگری مذهبی یکی از رایج ترین انواع گردشگری در جهان است.

امامزادگان و زیارتگاه ها به عنوان یادگار ائمه معصومین (ع) از دیرباز مأمن آرامش، راز و نیاز با معبود جاوید و خشوع بوده و نقش مهمی در تقویت فضای مذهبی و فرهنگی یک منطقه ایفا می کنند.

فرهنگ زیارت عتبات ریشه در باورهای عمیق مذهبی مردم دارد و ارادت مردم از دیار گروس تا اهل بیت عصمت و طهارت (ع) با زیارت حرم و حرم و نذورات تجلی می یابد.

وجود اماکن متبرکه در هر نقطه از کشور ما شرایط و فضای جامعه را به سمت معنویت، اخلاق و اخروی سوق می دهد و از این رو وجود این توانایی های خاص در استان کردستان باعث شده است که نه تنها مردم استان کردستان بلکه گردشگران در قالب سفرهای زیارتی و گردشگری در این منطقه.

به گفته مقام معظم رهبری در خصوص تبدیل حرم ها به فرهنگسرا، لزوم رسیدگی به این موضوع باید در دستور کار مسئولان شهرستان قرار گیرد و از این ظرفیت برای توسعه گردشگری مذهبی، توسعه کارکردهای حرم ها و وحدت و همدلی استفاده شود.


a7c9aa04 fcab 486f 9d46 4d3b933361bf خبر خاکستری


داشتن 13 امامزاده بهترین فرصت برای رونق صنعت گردشگری بیجار است

بقاع متبرکه بیجار یکی از ظرفیت های مهم توسعه اقتصادی و فرهنگی این شهرستان است که روزانه بیش از صدها بازدیدکننده دارد و هم اکنون در بیدار 13 امامزاده وجود دارد که هر ساله به مناسبت های مختلف پذیرای مهمانان داخلی و خارجی هستند.

امامزاده محمد، عبدالله و اسماعیل در پیرتاج، امامزاده سید مصیب در میرک و امامزاده حمزه عرب از مشهورترین امامزادگان بیجار هستند که هر ساله شاهد برنامه های مذهبی و فرهنگی متنوعی هستیم.

امامزاده فرزند یا نوه یکی از دوازده امامشان است. زیارتگاه های زیادی در شهرها و روستاهای ایران و کمتر در عراق وجود دارد. امامزادگان در ایران توسط سازمانی به نام سازمان اوقاف و امور خیریه اداره می شوند.

ویژگی‌های منحصر به فرد حرم‌ها در کنار استفاده از این مکان مذهبی برای فعالیت‌های اجتماعی، از مزیت‌های استان کردستان است و به همین دلیل بر اساس آمار منتشر شده از سوی مقامات کردستان، یکی از بهترین مناطق کشور در شرایط پناهگاه ها


4f24899f add3 445f 8e43 290beb07b108 خبر خاکستری


امامزاده حمزه عرب نگین زیارتی در استان کردستان

معبد عرب هامسه یکی از مهمترین اماکن زیارتی این شهر است که با بازسازی و مرمت به عنوان مرکز گردشگری استان کردستان شناخته می شود.

کوه عربی همسه به دلیل نزدیکی به شهر و موقعیت مذهبی (امامزاده حمزه عرب) و جغرافیا (بلندترین کوه بیجار) و ایجاد کمپ و فضاهای اجتماعی برای شهروندان، ورزشکاران و گردشگران امن است.

کوه عربی همسه با ارتفاعی حدود دو هزار و 20 متر از سطح دریا یکی از بهترین و جذاب ترین جاذبه های گردشگری بیجار است که چشم اندازهای متنوع آن از هر سو چشم انسان را به خود خیره می کند.

بر این کوه بلند سید جلیل القدری از سلسله سادات موسی بن جعفر (ع) در سال 973 هجری قمری و طبق اسناد واصله بنا به وصیت خود به خاک سپرده شد که شور و شوق فراوانی در بین مردم منطقه گروس ایجاد کرد.

کوه های عربی حمزه و بر فراز آن بقعه ای تاریخی و مناظر زیبای طبیعی جای خود را در دل مردم باز کرده است به گونه ای که حتی پیرمردان و زنانی که در راه رفتن مشکل دارند به راحتی درد زیارت و نذر عبادت را تحمیل می کنند. و از زیبایی های خدادادی این کوه استفاده کنید.

این جاذبه گردشگری که همچون نگینی بر بام ایران می درخشد به دلیل دسترسی آسان هر ساله پذیرای گردشگران زیادی است.


3bed4c05 40be 43bb 9eba 1c9e63e5b1f4 خبر خاکستری


امامزادگان پیرتاج مامنی برای محبان اهل بیت

بقعه متبرکه امامزادگان عبدالله، اسماعیل و محمد (علیهم السلام) شهر پیرتاج یکی از عبادتگاه های شهرستان بیجار است که سالانه پذیرای خیل عظیم گردشگران داخل و خارج شهر است و بیشترین نذورات در این شهر جمع آوری می شود. این حرم


68438713 799a 428d 9bb7 ec3108ba2e17 خبر خاکستری


امامزاده سید مصیب مامنی برای خسته شدگان

از دیگر زیارتگاه های بیجار می توان به امامزاده سادات جلیل القدر سلسله سید مصیب سید شکر واقع در روستای میرک اشاره کرد. بازسازی امامزاده ابن، به زمین زده شد، والان از زائران پذیرایی کرد.

این امامزاده دارای یک شبستان و یک تالار بزرگ با سقف مقعر با مقبره همان بزرگوار در وسط و اتاقی است که برای عبادت زائران و آشپزخانه برای پخت و پز و تعدادی سرویس بهداشتی به نفع مردم است. . نمازگزاران در شجره نامه صلاح الطیب تصریح شده است که هشت نفر پشت سر این سید جلیل القدر به امام موسی بن جعفر (ع) می رسند.

این امامزاده روزانه پذیرای مسافران و زائران بسیاری از اکثر شهرها است و در میان مردم دیار گروس نیز بسیار مشتاق است. در روزهای خاصی از سال مراسم عاشورا خوانی و مراسم زیارت برگزار می شود. به لطف خدا به این امامزاده نذر می کنند و حاجت خود را به واسطه این سید بزرگوار از خداوند طلب می کنند. اکثر اهالی روستا سال ولادت را با این امامزاده می گذرانند و سال نو را با عبادت امامزاده آغاز می کنند. دوستت دارم.

یکی دیگر از فرزندان سیدجلیل القدر به نام سید مجید سید شکر نیز در این امامزاده مدفون است. هرچند در سال های اخیر اقدامات خوبی برای تعمیر و نوسازی این امامزاده انجام شده است، اما همچنان با کمک مردم برای بهبود فضای معنوی این امامزاده انجام شده است. نیاز داشتن.

این آرامگاه ها با پشتوانه معنوی خوبی می توانند اثرات روانی خاصی ایجاد کنند و این امامزاده ها از گنجینه های ارزشمند میراث تاریخی محسوب می شوند و رصد و ساماندهی این اماکن و حفظ سیمای تاریخی آنها در تبدیل این اماکن به مراکز فرهنگی است. مذهب و گردشگری نقش مهمی دارند.


0bc3903e 2d65 416e be8b 6b2bf72c9c96 خبر خاکستری


در استان کردستان 74 امامزاده و بقعه وجود دارد

حجت الاسلام عباس ایزدی رئیس اداره نذورات و امور خیریه بیجار در گفتگو با خبرنگار کُردتودی اظهار کرد: 107 عبادتگاه شامل امامزاده، بقعه، قرآن تاریخی و کدمگه است که همواره مورد احترام مردم و سراسر استان بوده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 13 امامزاده در شهرستان بیجار وجود دارد، گفت: بقاع متبرکه بیجار مانند نگین های منطقه هستند و به عنوان هویت شهر بیجار شناخته می شوند.

رئیس اداره انفاق و امور خیریه بیجار از توسعه آرامستان های شهرستان بیجار و ارائه خدمات مناسب در آرامستان های شهرستان بیجار خبر داد و گفت: مهمترین اقدام برای جذب این شهرستان رونق گردشگری و اقتصادی است.

حجت الاسلام ایزدی با بیان اینکه خداوند در قرآن کریم دستور داده که شعائر دینی عبادت و عبادت شود، گفت: با کمک متبرکه، شعائر دینی مردم می تواند جلوه خاصی داشته باشد.

به گفته این مسئول: همه ساله تعداد زیادی از مردم به زیارتگاه های شهرستان بیجار مشرف می شوند، از این رو این امامزاده ها علاوه بر جنبه مذهبی، تاثیر بسزایی در تعداد گردشگران منطقه داشته است.

وجود امامزاده ها و امامزاده ها در شهرهای کردستان فرصت مناسبی برای درآمدزایی و اشتغال است و نهادینه شدن این فرهنگ برای مسافران در فصول مختلف نقش موثری در گردشگری زیارتی و مذهبی استان دارد.

دیدگاهتان را بنویسید