اثرات منفی آموزش مجازی در بعد روانی بیشتر از تاثیرات مثبت آموزش است/ خلاء اجتماعی ایجاد شده را نمی توان به راحتی جبران کرد.


ساعت: 15:16
تاریخ انتشار: 1401/01/08
کد خبر: 1818227

کمالی نهاد گفت: متأسفانه تأثیرات منفی آموزش مجازی بر روانشناسی و مسائل روانی و اجتماعی بسیار بیشتر از تأثیرات مثبت آموزش و پرورش است و خلأ اجتماعی را به دنبال داشته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از دیار آفتاب; کووید 19 بیش از دو سال است که در ایران و سراسر کشور شیوع پیدا کرده و در این مدت با مشکلات مختلفی در سراسر جهان مواجه شده است. یکی از این سوالات؛ در زمینه آموزش، با گسترش همه‌گیری ویروس کرونا، بسیاری از کشورها طی دو سال گذشته تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها را به طرق مختلف تجربه کرده‌اند. در کشور ما سال تحصیلی گذشته به صورت نیمه وقت و به اصطلاح آنلاین برگزار شد و میلیون ها دانش آموز از حضور در مدارس منع شدند.

با این حال، اگرچه آموزش الکترونیکی در آن زمان فرصتی برای ادامه تحصیل بود، اما باید اذعان داشت که این نوع آموزش کامل نیست و علاوه بر مزایای آن، باید به برخی از معایب آن نیز توجه داشت.

تأثیر منفی آموزش مجازی در بعد روانی بیشتر از تأثیرات مثبت آموزش است

محمدعلی کمالی کارشناس آموزش و پرورش در گفت و گو با دیار آفتاب ؛ در خصوص موضوع آموزش مجازی در دو سال گذشته و آسیب های احتمالی آن اظهار داشت: ما باید دانشگاه باشیم اما این مشکل قابل جبران است و دانشجو، معلم و مدرس. که درگیر بودند توانستند از این فرصت استفاده کنند و به طور نسبی به ماموریت خود عمل کنند.

وی ادامه داد: متأسفانه تأثیرات منفی آموزش مجازی بر مسائل روانی، روانی و اجتماعی بسیار بیشتر از تأثیرات مثبت آموزش است و نیازمند توجه ویژه است.

کمالی نهاد گفت: اکنون شاهد هستیم که دانش آموزان ما منزوی و از نظر اجتماعی دچار انزوا شده اند، زیرا یکی از مهارت هایی که دانش آموزان در مدرسه می آموزند، ایجاد روابط اجتماعی است نه نیازهای معنوی. و در زمانی که دوره تاجگذاری آنها به طور کامل بسته شد، همراه با سایر دانش آموزان و معلمان از آنها حمایت عاطفی کنید.

این استاد دانشگاه گفت: برای جبران خلأهای آموزشی می توان ساعات مدرسه را افزایش داد و خلاء ایجاد شده را می توان با برنامه ریزی و تلاش معلمان جبران کرد، اما اثرات روانی یادگیری مجازی و غیبت دانش آموزان در محیط مدرسه می تواند باشد. به راحتی قابل جبران است و این خلاء اجتماعی ایجاد شده است.

دانش آموزان باید هشت مهارت را یاد بگیرند که اغلب در مدرسه آموزش داده می شود

این کارشناس آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه دانش آموزان باید هشت مهارت را در نظام تعلیم و تربیت کسب کنند، افزود: برخی از این مهارت ها در مدرسه آموزش داده می شود که شامل مهارت های اجتماعی، هنری و ورزشی می شود.

وی افزود: امروزه بیشتر بچه ها در خانه های کوچک زندگی می کنند و ورزش نمی کنند اما در مدرسه این امکان وجود دارد. از سوی دیگر مهارت گفتاری و نوشتاری در مدرسه تقویت می شود اما اکنون دانش آموزان بیشتر با وسایل الکترونیکی کار می کنند. «و این مهارت ها به شدت ضعیف شده و ادبیات ما در آینده تهدید می شود.

کمالی نهاد ادامه داد: مهارت های دینی با حضور دانش آموزان در مدارس، نمازخانه ها و اماکن مذهبی تقویت می شود و اگر این اتفاق نیفتد کم کم دین فردی جای دین اجتماعی را می گیرد که خوب نیست.

این استاد دانشگاه افزود: اگرچه می توان مهارت های فنی، هنری و کاری را در خانه ارائه کرد، اما در کنار معلمان و سایر دانش آموزان این امر بهتر محقق می شود و یادگیری عمیق تر می شود.

این کارشناس مسائل آموزشی خاطرنشان کرد: در شرایط کرونری جهان امروز همه نظام های آموزشی موضوع آموزش از راه دور را در دستور کار قرار داده اند که اگرچه جنبه های مثبتی دارد اما خطرات و آسیب هایی را به همراه دارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید