از لزوم شفافیت در سیاست های اقتصادی از سوی دولت ها تا تاثیرات منفی شایعات


ساعت: 11:01
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۲/۲۲
کد خبر: 1838246

همواره پس از اجرای برخی سیاست ها از سوی دولت به ویژه سیاست هایی که منجر به کوتاه شدن دست برخی سودها می شود، شاهد انتشار شایعاتی هستیم که در نهایت منجر به افزایش انتظارات تورمی می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرصادنیوز، کلیدواژه «انتظارات» نقش بسیار مهمی در شکل گیری «تورم» دارد و این موضوع در شرایط بی ثباتی اقتصاد کلان از حساسیت ویژه ای برخوردار است.

صرف نظر از عوامل موثر بر انتظارات تورمی، باید گفت که محدود کردن این انتظارات بسیار مهم است، زیرا در غیر این صورت شاهد افزایش تورم خواهیم بود که اجرای سیاست های اقتصادی مرتبط را با چالش های بسیار جدی تری مواجه خواهد کرد.


19a31d16 7a77 4851 b649 c53c4874619e خبر خاکستری


افرادی که اعتماد به نفس پایین تری دارند بیشتر در جامعه شایعه پراکنی می کنند

محسن میرطالبی در گفت و گو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: مشکلی به نام روانشناسی شایعه سازی وجود دارد که به این موضوع می پردازد، هر بار که شایعه ای مطرح یا محقق شود آثار عاطفی و عاطفی به جا می گذارد.

وی افزود: در حوزه روانشناسی شایعه گاهی اوقات این شایعات که به طرق مختلف منتشر می شود در افراد به ویژه افرادی که اعتماد به نفس نسبتاً پایین تری دارند تاثیر می گذارد و به راحتی این شایعه را در جامعه منتشر می کنند.

این روانشناس مذهبی گفت: به دنبال شایعه پراکنی، ترس از مشکلات احتمالی که در آینده ممکن است برای افراد پیش بیاید نیز افزایش می یابد، بنابراین شایعات همیشه وجود دارند و به راحتی در جامعه پخش می شوند و می توانند تبعات بسیار منفی بر جامعه داشته باشند. نگاه داشتن.

میرطالبی خاطرنشان کرد: امروز که فضای مجازی در اختیار مردم قرار گرفته است، بلافاصله پس از شایعه پراکنی وحشت عمومی و التهابی در جامعه ایجاد می شود.

وی گفت: به هر حال در هر جامعه ای به ویژه در جوامعی مانند ایران که با مشکلاتی از جمله تحریم مواجه است، اگر اتفاقی تحت عنوان عدم تحویل محصول بیفتد، ناخودآگاه این مشکل موجب ترس عمومی می شود. “

میرطالبی گفت: در واقع چه خبر منتشر شده با عنوان صحت یا نادرست باشد، بیم عمومی وجود دارد که در آینده مشکل اقتصادی پیش نیاید و این رفتار عاطفی رفتاری طبیعی است، بنابراین ممکن است ضرورتی نداشته باشد. او می گوید که در تلاش برای ایجاد شایعات است: «هیچ اتفاقی نباید بیفتد، اما التهاب به طور طبیعی رخ می دهد که برای برخی از این اثرات بیشتر و برای برخی دیگر کمتر خواهد بود.

این روانشناس مذهبی گفت: التهاب ناشی از شایعه پراکنی می تواند بر افرادی که در سطح اقتصادی پایین تری هستند تاثیر بیشتری بگذارد و باعث شود دهان به دهان این شایعه را منتشر کنند و کوهی از کاه بسازند.

میرطالبی در خصوص راهکارهای کاهش تاثیر شایعات از منظر روانشناسی گفت: قبل از اینکه مردم موضوعی را به شایعه تبدیل کنند و در فضای مجازی منتشر کنند، کارکنانی که ارتباط مستقیم با این اقدام دارند باید در رسانه ها توضیح دهند که چه اتفاقی در حال رخ دادن است. و چگونه موضوع کنترل خواهد شد تا ترس ها و التهابات آینده با شفافیت کنترل شود.

وی افزود: افراد یاوه گو همیشه از کاه کوه می سازند و یک مشکل جزئی را به یکباره جدی جلوه می دهند، مثلاً در بحث افزایش قیمت کالاهایی مانند ماکارونی که چند روز پیش در مورد آن صحبت شد، برخی افراد در مغازه‌ها. «آنها در حال حاضر روی این مشکل کار می‌کنند و شایعات را بسیار داغ‌تر می‌کنند.

میرطالبی با تاکید بر اینکه حتی افرادی که نقش مستقیمی در شایعه سازی ندارند نیز می توانند شایعه ساز باشند، افزود: افرادی که شایعه سازی می کنند اطلاعات بدی دارند و با افزایش شایعات تنها به دنبال بازار داغ هستند و می توانند التهاب و بیماری را افزایش دهند. احساساتی باشید

این روانشناس مسائل دینی تصریح کرد: مسئولان مربوطه باید از قبل توضیحاتی بدهند و دلیل اتفاقات را توضیح دهند چرا که قبل از روشن شدن موضوع برخی افراد باعث التهاب می شوند.

وی افزود: کارکنان مربوطه نیاز به ارائه اطلاعات با ارائه توضیحات واضح و دقیق دارند چرا که دقت آن باعث اعتماد افراد به کارمندان و تاثیر مثبت بر رفتار عاطفی افراد می شود.

میرطالبی خاطرنشان کرد: اظهارات مسئولان نیز باید صحیح باشد چرا که اعتمادسازی می کند و می تواند رفتار بسیاری از افراد را در آینده کنترل کند تا این دوران را طی کنیم که با مشکلات سلامت اقتصادی و کوچکترین عواقبی مواجه هستیم.


ee1777dd 3376 4e83 be5e 5476c667d736 خبر خاکستری


نقش دولت برای شفافیت و انسجام پس از اجرای سیاست ها بسیار مهم است

محمد باخمن در گفت و گو با مرصاد گفت: دو نظریه اصلی در مورد شکل گیری انتظارات تورمی وجود دارد که بر اساس آنها الگوی رفتاری افراد در شکل گیری انتظارات تورمی یا بر اساس انتظارات عقلایی و یا انتظارات مقایسه ای است.

وی افزود: بر اساس مطالعات انجام شده در ایران، اگر دولت ها بخواهند سیاست هایی را اجرا کنند، بهتر است از الگوی انتظارات انطباقی استفاده کنند، چرا که فضای ذهنی مردم در کشور مبتنی بر الگوی انتظارات انطباقی است، بنابراین دولت ها سیاست‌های خود را بر اساس این مدل تدوین می‌کنند. آنها می‌خواهند سیاست اقتصادی را به‌طور ناگهانی و بدون اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی اجرا کنند که در کدام صورت موفق‌تر خواهد بود.

مدیرعامل بورس منطقه ای کرمانشاه گفت: به دلیل اینکه فضای ذهنی مردم مبتنی بر انتظارات نسبی است، تاکنون هر سیاستی که از سوی دولت ها در پیش گرفته شده، ناگهانی بوده است. در بحث بنزین و حالا در بحث آزادسازی ارز ترجیحی اینطور بود.»

باخمن خاطرنشان کرد: سال ها پیش که بحث آزادسازی قیمت حامل های انرژی مطرح شد، به دلیل فضای ذهنی مردم چنین سیاست هایی یک شبه اجرا شد.

وی با بیان اینکه زمانی که مردم در اجرای سیاست ها عجله دارند، گفت: زمانی که اطلاع رسانی درست صورت نمی گیرد، مردم نسبت به مشکل اقتصادی احساس ناامنی می کنند و در نتیجه تقاضا به یکباره افزایش می یابد.

باخمن افزود: زمانی که یک سیاست اقتصادی بر اساس الگوی مقایسه ای اجرا می شود، مستلزم یک شرط لازم است که پس از اجرای این سیاست، مردم باید در جریان آن قرار گیرند، در حالی که متأسفانه در اقتصاد ما این شرط لازم نادیده گرفته می شود و باعث فشار روانی می شود. بر مردم به عنوان یک خانواده از طرفی تبلیغات به صورت مخفیانه توسط شرکت ها انجام می شود که در کنار تبلیغات در فضای باز باعث هجوم مردم به خرید و نگهداری این محصولات می شود و در بازار کمبود وجود دارد. ایجاد شود.

وی افزود: بنابراین اگر به درستی تشخیص داده شود که انتظارات مردم بر اساس مدل انتظارات انطباقی است، اما شرط آن صحبت با مردم و کسب اطلاعات است، در غیر این صورت شرکت ها این مشکل را مدیریت کرده و باعث تقابل می شوند. متورم. .

مدیر بورس منطقه ای کرمانشاه گفت: یکی از موضوعاتی که به دلیل مشکلات اقتصادی موجود چندان مورد توجه قرار نگرفت بحث افزایش حداقل دستمزد بود که ظرفیت رشد 58 درصدی داشت.

باخمن افزود: طبق آنچه از سوی شرکت ها به مردم دیکته شد، افزایش حقوق باعث افزایش قیمت اولیه شرکت و در نتیجه تورم می شود، یعنی شرکت ها در فضایی کاملا خالی مدیریت را به دست می گیرند و این ذهنیت را ایجاد می کنند. آنها باید منتظر تورم می ماندند در حالی که دولت باید با مردم صحبت می کرد و به مردم توضیح می داد که هزینه های نیروی کار نشان دهنده سرمایه در گردش بسیار کمی در هر واحد تولید است و افزایش حداقل دستمزد به اندازه هزینه تولید است. که این بالاترین قیمت می تواند شش درصد باشد و حتی از نظر هزینه های ترکیبی تورم 12 درصدی ایجاد کند، اما شرکت ها با استفاده از فضای رسانه ای انتظارات مردم را به گونه ای هدفمند می دانند که مردم انتظار تورم بیش از 50 درصدی را داشتند.

وی افزود: نقش دولت در شفافیت و ثبات پس از اجرای سیاست ها بسیار مهم است تا بتوانیم انتظارات مردم را به درستی شکل داده و مدیریت کنیم.

به گفته مرصاد، دولت ها باید در کاهش انتظارات تورمی فعال تر عمل کنند تا به درستی اثرات منفی این انتظارات را کاهش دهند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید