ایجاد شفافیت مالی دولت با شرکت های نفتی برای کاهش فساد/ شفافیت باعث افزایش سرمایه گذاری مناسب و توسعه کشور می شود.


ساعت: 12:49
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۶/۲۳
کد خبر: 1896622

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر لزوم ایجاد شفافیت مالی دولت با شرکت‌های نفتی برای کاهش فساد، گفت: درصد کمی از دستورات بودجه در سال‌های اخیر اجرا شده و شفافیت در صورت‌های مالی این شرکت‌ها ایجاد شده است. شرکت ها سرمایه گذاری های مناسب را افزایش داده و کشور را توسعه خواهند داد.

فتح الله توسلی عضو کمیته اقتصادی شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی لزوم ایجاد شفافیت مالی بین دولت و شرکت‌های دولتی و ارتباط درآمدهای نفتی با اقتصاد کلان کشور را با توجه به ضعف صورت‌های مالی این درآمدها بیان کرد. وزارت نفت در بسیاری از زمینه ها شفاف نیست برخی از آن طبیعی است; زیرا در معاهدات بین المللی ما محرمانه بودن معاهدات را داریم. اما بسیاری از معاملات مالی دولت با شرکت ملی نفت ایران نیز به دلیل نبود صورت های مالی برای مجلس است. معلوم نیست خوب.

بیشتر بخوانید:
ارائه طرح شفافیت قدرت به هیئت برای تشخیص / حل و فصل با نمایندگان مجلس

پاسخ های این وزارتخانه برای نمایندگان مردم قانع کننده نبود

وی توضیح داد: در این زمینه سوالاتی از وزیر در شورای اسلامی مطرح شده است. اما پاسخ های این وزارتخانه در چهار سطر خلاصه شد و در نهایت نیم صفحه از حقوق کارکنان وزارت نفت در رابطه با قرارداد با توتال که پس از چندین ماه مذاکره به ارزش 6 میلیارد یورو به پایان رسید، به ما دادند. به همین ترتیب پاسخ داد و در پاسخ به سؤالات نمایندگان دو خط درباره معاهده کرسنت نوشت.

توسلی افزود: شرکت ملی نفت به عنوان بزرگترین شرکت دولتی با این همه عظمت شفاف نیست. در صورت شفافیت در مسائل مالی و تعریف هزینه ها؛ در بحث عدم امکان فساد مؤثر است و مشکلات کاهش می یابد.


اهمیت اصلاح رابطه مالی دولت با شرکت ملی نفت

وی با اشاره به اهمیت اصلاح رابطه مالی دولت با شرکت ملی نفت گفت: با این کار شفافیت ایجاد کنید سرمایه گذاری مناسبی برای توسعه کشور فراهم می شود، در حال حاضر دولت اعلام کرده که درآمد نفتی افزایش یافته و منابع دولت از طریق فروش نفت افزایش یافته است. اما چون عدم شفافیت معلوم نیست این وجوه به خزانه واریز شده است یا خیر و در صورت واریز چگونه هزینه شده یا خواهد شد.

یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به تبصره مجلس مبنی بر عدم تخصیص 14.5 درصد از درآمدهای حاصل از فروش نفت به شرکت ملی نفت، تصریح کرد: این اقدام مجلس به دلیل شفاف نبودن هزینه ها و به همین دلیل است که مجلس در تبصره یک قانون بودجه باید بر اصلاح رابطه مالی دولت با شرکت ملی نفت و حذف سهم 14.5 درصدی نفت و ایجاد تبصره جدید تاکید کند. ، بودجه باید بر اساس نیاز و شفافیت هزینه برای تخصیص این شرکت


درصد کمی از احکام بودجه در سال های اخیر اجرا شده است

این نماینده مجلس گفت: با وجود ابلاغ آیین نامه اصلاح روابط مالی دولت با شرکت ملی نفت، متاسفانه شاهد این بودیم که مصوبات بودجه در برخی موارد بسیار کم اجرا می شود. در حالی که تمام تلاش نمایندگان به ویژه در کمیسیون اقتصادی مجلس در راستای تکمیل توسعه برنامه هفتم با در نظر گرفتن برنامه ششم بود، در حالی که هنوز بسیاری از مصوبات در خصوص برنامه ششم اجرایی نشده است.

وی در نهایت گفت: این روند را می توان در مصوبات بودجه سال 1399 و 1400 مشاهده کرد و در برخی موارد سه یا پنج درصد از این مصوبات بودجه اجرا شد و ادامه این اتفاقات از طریق عدم شفافیت و اجرای ناقص قوانین بر اقتصاد و زندگی مردم تاثیر منفی خواهد گذاشت.

دیدگاهتان را بنویسید