پرونده فساد سفیر فساد اداری نباید به هلال 2 تبدیل شود/ دولت سابق مقصر واقعی بین المللی شدن پرونده فساد کیش است.


ساعت: 20:26
تاریخ انتشار: 14/03/1400
کد خبر: 1810594

با توجه به اینکه پرونده فساد کیش توسط عوامل آن در دولت سابق در محافل بین المللی مطرح شده است. نباید اجازه داد که چنین فایل هایی به کرسنت 2 تبدیل شوند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ در سال 1380، حسین موسویان، سفیر وقت ایران در آلمان و مشاور منطقه آزاد کیش، فردی به نام هدیار علم بیگی را در منطقه آزاد معرفی کرد و اعلام کرد که این فرد می تواند 2 میلیارد یورو سرمایه گذاری کند. ضمن اینکه 200 هکتار از اراضی کیش با هزینه علم بیگی واگذار می شود و این مرد به تعهدات خود عمل نمی کند.

در سال 1386 با علم بیگی توافق شد، متأسفانه برخی از مواد قرارداد حذف و بند داوری تعیین شد و اتاق بازرگانی بین‌المللی بر خلاف قوانین به عنوان داور انتخاب شد. به مرور زمان آن 200 هکتار به شرکت دیگری به نام شرکت توسعه گل شرق واگذار می شود که حدود 100 هزار مترمربع دریا به آن می دهد اما در نهایت به تعهدات خود عمل نمی کند.



این پرونده که در آن زمان توسط سازمان بازرسی تحت تعقیب قرار گرفت، اخیراً به محکومیت حسین موسویان، سفیر وقت ایران در آلمان، به 11 ماه حبس تعزیری، و حسین قاسمی، مدیر وقت منطقه آزاد کیش و محمدعلی نجفی، معاون وقت منطقه آزاد کیش منجر شد. منطقه آزاد کیش، جمشید قنبر، مدیر سرمایه گذاری منطقه آزاد کیش و کاظم عامری، نماینده قراردادی منطقه آزاد کیش به حبس تعزیری محکوم شدند. خدایار علم بیگی نیز به اتهام تبانی در معاملات دولتی به 3 سال حبس تعزیری محکوم شد. در جریان این پرونده ثابت شد که این واگذاری در نتیجه یک توافق پنهانی در معاملات دولتی صورت گرفته است.



با توجه به اینکه پرونده فساد کیش توسط عوامل آن در دولت سابق در محافل بین المللی مطرح شده است. نباید اجازه داد که چنین پرونده هایی تبدیل به کرسنت 2 شوند. بنابراین لازم است پرونده از طریق مجامع بین المللی پیگیری شود و متخلفان قبل از داوری پرونده توسط اتاق بازرگانی بین المللی با نقض قوانین به صورت قانونی معرفی شوند.


کرسنت چی بود؟

قرارداد کرسنت قراردادی برای فروش روزانه 500 میلیون فوت مکعب گاز اسیدی از میدان سلمان است که در سال 2002 بین شرکت کرسنت پترولیوم امارات و شرکت ملی نفت ایران منعقد شد. صادرات خلیج فارس به امارات به مدت 25 سال.

در این قرارداد قیمت نفت برای محاسبه قیمت گاز طی دو دوره 7 و 18 ساله به ترتیب 18 و 40 دلار در هر بشکه تعیین شد.

این قرارداد بعدها به دلیل ثابت ماندن روش محاسبه قیمت گاز با نفت 40 دلاری به مدت 25 سال و همچنین افشای وجود فسادها و قراردادهای پنهانی در زمان انعقاد، اجرایی نشد. متهمان این پرونده قبلاً محکوم شده اند و ما باید سیاست هایی را اتخاذ کنیم تا از تکرار پرونده کرسنت و پرونده های فساد مشابه در دادگاه های بین المللی جلوگیری کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید