شفافیت صورت های مالی شرکت های دولتی/ تمرکز دولت بر صورت های مالی شرکت های دولتی

ساعت: 09:18
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۱۰/۲۶
کد خبر: 1922853

عضوکمیسیون برنامه بودجه و محاسبات شورای اسلامی، اهمیت انتشار صورت های مالی شرکت های دولتی و شفافیتی که در نتیجه این اقدام ایجاد می شود را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ شرکت های دولتی نقش قوی و تاثیرگذاری در اقتصاد کشور دارند. این شرکت‌ها مسئول اکثر فعالیت‌های اقتصادی دولت هستند و تأثیرات مالی و اقتصادی بسیار مهمی بر عملیات دولت و همچنین بر زندگی مردم به عنوان ذینفعان اصلی آن‌ها دارند. به گونه ای که بیش از نیمی از بودجه کشور مربوط به شرکت های دولتی است. به گفته بسیاری از کارشناسان، انتشار صورت های مالی شرکت های دولتی که از فروردین ماه امسال به پیشنهاد وزیر اقتصاد آغاز شد، اولین گام در راستای شفافیت و پاسخگویی مدیران دولتی است. شرکت ها و گام بعدی باید تحلیل و بررسی این گزارش ها با در نظر گرفتن پیش نیازهای لازم باشد.

بهروز محبی نعیم آبادی عضو کمیسیون برنامه و محاسبات بودجه شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی در خصوص اهمیت انتشار صورت های مالی شرکت های دولتی گفت: یکی از مشکلات جدی در کشور ما که سال هاست مورد توجه مجامع مختلف بوده و در این مدت مورد توجه اتاق حسابرسی قرار گرفته است. شفافیت در صورت های مالی شرکت های دولتی.

وی ادامه داد: متاسفانه با شرکت هایی مواجه هستیم که زیان ده هستند و با وجود این زیان ها پاداش های ویژه ای را برای هیات مدیره و مجموعه های خود در نظر می گیرند.

این نماینده مجلس یازدهم تصریح کرد: در این شرایط بررسی و تمرکز بر نظارت در این شرکت ها یکی از الزاماتی است که مجلس یازدهم تصمیم به اجرای این اقدام گرفت و در جریان بررسی بودجه سال گذشته به این موضوع ورود کرد. این امکان در قانون پیش بینی شده و بازرسی از این شرکت های دولتی انجام می شود.

وی همچنین گفت: بودجه شرکت های دولتی معمولا در کمیته برنامه و بودجه بررسی می شود، اما این بررسی نیاز به عمق، ظرافت و دقت بیشتری دارد، زیرا با توجه به اتفاقاتی که در شرکت های دولتی می افتد و مشکلاتی که وجود دارد. وجود دارد، باید مسائل را روشن کرد. اما زمانی که پارلمان به این موضوع پرداخت، بسیاری از نقاط تاریک در عملکرد این شرکت ها آشکار شد.

این نماینده مجلس یازدهم با بیان اینکه ورود دیوان محاسبات به این موضوع چقدر مهم است، گفت: اگرچه شرکت های دولتی در تلاش هستند تا از انجام این بررسی ها جلوگیری کنند، اما دیوان محاسبات همچنان در حال بررسی صورت های مالی این دولت ها است. شرکت های تحت مالکیت طبق قانون این شرکت های دولتی باید شفاف باشند و حقوق آنها بر اساس برنامه ششم توسعه شفاف اعلام شود، امیدوارم در برنامه هفتم توسعه به این موضوع رسیدگی شود.

محبی نجم آبادی گفت: حقوق و دستمزد شرکت های دولتی باید به صورت کاملا شفاف اعلام شود.

محبی نجم آبادی درباره علت امتناع شرکت های دولتی از اعلام صورت های مالی گفت: برخی از این شرکت ها دارای حساب ویژه هستند. اگر طبق قانون این شرکت ها باید درآمد خود را به خزانه برگردانند و پس از خزانه در راه های مشخص شده هزینه می شود. اما این حساب ها به صورت ثانویه افتتاح شد. همه این حساب ها و صورت های مالی باید به وضوح تعریف شوند تا از آنها سوء استفاده نشود.

وی در ادامه علت عدم انتشار صورت های مالی برخی از شرکت های دولتی را توضیح داد: به دلیل اینکه درگیر برنامه هفتم و لایحه بودجه و اصلاح ساختار بودجه در مجلس هستیم، به این موضوع توجهی نکرده ایم. برخی از شرکت های دولتی هنوز صورت های مالی 1401 خود را منتشر نکرده اند. این موضوع باید با دقت بیشتری بررسی شود زیرا برخی از این شرکت ها در انتشار صورت های مالی شرکت های دولتی سهل انگاری کرده اند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید