شفافیت در کانون توجه بودجه 1402/ تقویت نظارت عمومی بر کار شرکت های دولتی

ساعت: 10:32
تاریخ انتشار: 25/10/1401
کد خبر: 1922632

لایحه بودجه 1402 گام های مثبت و مهمی برای ایجاد شفافیت در شرکت های دولتی برداشت، چرا که شرکت های دولتی سهم بزرگی از بودجه کشور را تشکیل می دهند و نقش زیادی در اقتصاد کشور دارند.

به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ لایحه بودجه 1402 کل کشور پس از کش و قوس های فراوان هفته گذشته با 36 روز تاخیر به دلیل اختلاف نظر دولت و مجلس در اولویت بررسی لایحه بودجه و برنامه هفتم توسعه از سوی رئیس جمهور تقدیم مجلس شد. این لایحه دومین لایحه بودجه دولت سیزدهم محسوب می شود که بر اساس محور شفافیت، اصلاح نظام یکپارچه مدیریت مالی، بهبود مدیریت گردش نقدینگی، اصلاح اقتدار و نظام پاسخگویی با محور توسعه تدوین شده است. برابری، رشد تولید و اشتغال.

بر اساس لایحه بودجه سال 1402 مجموع منابع و هزینه ها حدود 5261 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که نسبت به سال جاری حدود 1502 هزار میلیارد تومان افزایش داشته و معادل 40 درصد است. این در حالی است که مجموع منابع دولت یک میلیون و 984 هزار میلیارد تومان، درآمد خصوصی دولت 180 هزار میلیارد تومان و منابع شرکت های دولتی، سازمان های انتفاعی مرتبط با دولت و بانک ها 3 میلیون و 970 هزار میلیارد تومان است. در قسمت مخارج، میزان هزینه عمومی یک میلیون و 984 هزار میلیارد تومان و هزینه شرکت های دولتی 3 میلیون و 970 هزار میلیارد تومان است.

یکی از نکات قابل توجه لایحه بودجه 1402 شفافیت و پاسخگویی در اجرای مالی بودجه دولتی و عمومی است که در تمامی مولفه ها اعم از درآمد و هزینه ایجاد شده است. در واقع افزایش شفافیت یکی از کلیدهای اصلی مبارزه با مفاسد اقتصادی است و در واقع هر چه فرآیندها شفاف تر باشد، دامنه تخلفات اقتصادی کمتر می شود.

لایحه بودجه سال آینده گام های مهمی برای شفاف سازی در شرکت های دولتی برداشته است، زیرا شرکت های دولتی بخش بزرگی از بودجه کشور را تشکیل می دهند و نقش زیادی در اقتصاد کشور دارند، بنابراین تا پایان خرداد ماه آینده سال تدوین و تصویب آیین‌نامه تنظیم، شفاف‌سازی و تنظیم درآمدها و هزینه‌های شرکت‌های دولتی است. از طرفی کلیه حقوق و مزایای کارکنان این شرکت ها در سیستم اداری و سازمانی کشور ثبت می شود.

بنابراین، در تبصره 20 لایحه بودجه سال آینده کشور آمده است: «به منظور ساماندهی نیروی انسانی و کارکنان دولت و برقراری انضباط مالی، به کلیه کارکنان دستگاه های اجرایی، حقوق و مزایای مستمر و نامنظم پرداخت شود. ماده (29) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران شامل کلیه شرکتهای دولتی اعم از شرکتهای دولتی که شمول آنها در قانون مستلزم ذکر یا تصریح به موارد زیر است. نام، صرفاً بر اساس اطلاعات ثبت شده در سامانه یکپارچه نظام اداری (سینا) پس از تصویب برنامه کشور و سازمان بودجه. این امر از طریق وزارت اقتصاد و دارایی (وزارت دارایی کل کشور) و به ذینفع نهایی (موضوع سیستم مدیریت یکپارچه مالی در بخش دولتی) انجام می شود.

با بارگذاری صورت های مالی در سامانه کدال و شفاف سازی سود و زیان شرکت ها، وضعیت منابع انسانی و سایر موارد، زمینه ایجاد نیازهای مردم و پاسخگویی مدیران را فراهم می کند.

در همین رابطه «سید احسان خاندوزی» فروردین ماه امسال در صفحه توئیتر خود نوشت: «پیمان وفاداری. با وجود برخی مقاومت ها و با حمایت آقای رئیس جمهور، برای اولین بار صورت های مالی 313 شرکت دولتی را روشن و در کدال منتشر کردیم. مطمئناً دسترسی عمومی و نقد کارشناسی صورت های مالی باعث کارآمدی شرکت های سهامی عام در آینده خواهد شد.

در واقع با انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی می‌توان منابع ورودی و خروجی و هزینه‌های این شرکت‌ها را بررسی کرد و بهره‌وری این شرکت‌ها را افزایش داد یا به‌طور دقیق‌تر کیفیت مدیریت دارایی‌های دولتی را ارتقا داد. هدف اصلی از انتشار صورت‌های مالی این است که بتوان زمینه اصلاح شرکت‌های دولتی را فراهم کرد.

علاوه بر این، انتشار صورت های مالی شرکت های دولتی علاوه بر افزایش امکان نظارت عمومی بر فعالیت این شرکت ها، اتاق حسابرسی را نیز در انجام وظایف خود یاری خواهد کرد.

از سوی دیگر شرکت های دولتی در سال 1402 بیش از 540 هزار میلیارد تومان در اقتصاد کشور سرمایه گذاری خواهند کرد و با حذف حاشیه ها و ایجاد مدیریت بهتر در این شرکت ها، درآمد دولت به دلیل سود دولت 61 درصد افزایش می یابد. شرکت های تحت مالکیت

گفتنی است در بند یک تبصره 20 لایحه بودجه آمده است: «شورای اسلامی موظف است کلیه پرداختی های مستمر و نامنظم را به صورت شفاف و ماهانه در نظام اداری و کار به کارکنان، نمایندگان و مدیران مجلس تقدیم کند. سازمان نظارت بر عموم مردم کشور با پرداخت به ذینفع نهایی پرداخت و پرداخت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید