طرح شفافیت از استخدام و لابی های سنگین جلوگیری می کند / موارد امنیتی و جلسات شورا در صورت لزوم از شفافیت خارج می شود


ساعت: 13:03
تاریخ انتشار: 1401/02/19
کد خبر: 1837453

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس طرح شفافیت سه قوه، تنها موضوعات امنیتی و جلسات شورا از روند شفاف سازی مستثنی شده و تمامی سازمان های دولتی و خدماتی، خیریه و موسسات مالی مستثنی هستند. باید تایید شده و عملیاتی شود “در پایگاه مرجع رسمی مرجع ذیصلاح ظرف یک ماه بارگذاری کنید.

محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون مشورتی و امور داخلی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی راه دانا؛ با اشاره به اینکه نمایندگان و همه مسئولان اجرایی کشور مشروعیت خود را از مردم می گیرند، بنابراین باید مردم را مدیریت کرد تا در کار نقاط مختلف کشور شفافیت ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه طرح شفافیت برای رصد قوای سه گانه حائز اهمیت است، خاطرنشان کرد: ایجاد شفافیت و شفاف سازی کار بخش های مختلف عقلانیت اداره کشور را افزایش می دهد و اختلافات و حاشیه سازی هایی که از فرصت استفاده می کنند و سرمایه ها آسیب می بیند. خسارت.

رئیس کمیسیون شوراها و امور کشور مجلس با اشاره به اینکه بر اساس طرح شفافیت سه قوه، تنها موضوعات امنیتی و جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام از شمول شفاف سازی مستثنی شده است، خاطرنشان کرد: همه دستگاه های دولتی و خدماتی، خیریه و مالی. موسسات باید محرک های بارگذاری را ظرف یک ماه در پایگاه رسمی مرجع ذیصلاح تایید کنند.

وی ادامه داد: شورای تشخیص مرکزی در زنجیره است و تنها به تصمیمات بحث برانگیز هیات امنا و مجلس رسیدگی می کند. بنابراین مجلس نمی تواند وظایفی را به یک مرکز زنجیره ای بسپارد، علاوه بر دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی، استثناهایی از این قوانین وجود دارد.

جوکار با اشاره به اینکه قوه قضائیه و تمامی دستگاه های مرتبط هر ماه مصوبات خود را در پایگاه اطلاع رسانی مرکز بارگذاری کنند، خاطرنشان کرد: تنها احکام قطعی صادر شده و در مرحله بررسی است. آزاد می شوند، در غیر این صورت تمام احکام قطعی باید ابلاغ شود.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با اشاره به اینکه موضوع رای گیری در مجلس یک لحظه بحث برانگیز برای شفافیت رای گیری است، ادامه داد: شفافیت رای گیری اطلاعات مجلس بارگذاری می شود. شرکای پارلمانی، یعنی همانطور که مرکز تحقیقات و دیوان محاسبات نیز باید عملکرد خود را به صورت شفاف گزارش کنند.

وی افزود: در این روند رای گیری علنی به صورت شفاف علنی می شود مگر اینکه در برخی موارد به تشخیص مجلس رای مخفی انجام شود.

جوکار با اشاره به اینکه برخی از بخش‌ها مکان‌های اجاره‌ای و لابی‌های سنگین است که باید با جدیت و بدون غفلت از طرح شفاف‌سازی اجرا شود، خاطرنشان کرد: کمیسیون ماده 100، کمیسیون ماده 5 و کمیسیون اصل 99 و کمیسیون اصل 99 مکانی که باید اجاره ایجاد شود شفاف اعلام کرد

رئیس کمیسیون مشاوره و امور داخلی مجلس با انتقاد از روند صدور ابربدهکاران بانکی گفت: باید مشخص شود که بانک ها به چه کسانی تسهیلات می دهند و این تسهیلات در چه بخش هایی هزینه می شود. اعطای تسهیلات بانکی و لیست بدهکاران اشتباه است، «نجومی و هر 10 سال یکبار در رسانه ها منتشر می شود تا ابزاری در دست رسانه های ضدانقلاب شود، هر ماه باید مشخص شود که تسهیلات به چه کسانی داده می شود و جایی که برای جلوگیری از سفته بازی در بانک ها هزینه می شود.

انتهای پیام/ ک

دیدگاهتان را بنویسید