سرنوشت نامعلوم طرح شفافیت مراجع سه گانه/ آیا طرح شفافیت در شورا تصویب می شود یا خیر؟


ساعت: 11:14
تاریخ انتشار: 1401/05/15
کد خبر: 1887254

این در حالی است که طرح شفافیت تری فورس بین مجلس و شورای نگهبان رفت و آمد دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ «شفافیت رأی» یکی از طرح هایی بود که مجلس یازدهم برای اجرای آن با جدیت وارد میدان شد. موضوعی که همواره توجه افکار عمومی و رسانه ها را در خصوص رای گیری نمایندگان مردم در موضوعات مختلف از تصویب مجلس گرفته تا سازوکار انتخاب اعضای کابینه به خود جلب کرده است.

در همان زمان که یازده نماینده مردم دوره ۴ ساله خود را آغاز کردند، سعی کردند طرحی را تدوین و تصویب کنند که در آن آرای نمایندگان به صورت شفاف به مردم اعلام شود. طرح پیشنهادی کمیته مقررات داخلی شورای ملی پس از جلسات متعدد تهیه و در نهایت به رای نمایندگان مردم در صحن علنی تقدیم شد.

سرانجام در جلسه علنی 24 بهمن 99 با 153 رأی موافق، 63 رأی مخالف و 12 رأی ممتنع از مجموع 234 نماینده حاضر در جلسه این طرح رد شد.

محمد باکر کلیباف، رئیس شورای اسلامی شهر پس از رد این پیشنهاد در صحن علنی مجلس در بیانیه ای گفت: نمایندگان موافق و مخالف با اصل شفافیت موافق هستند اما این طرح حد نصاب رای موافق را به دست نیاورد. و کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس باید تلاش کند.» آیین نامه به گونه ای تنظیم و تنظیم شود که شفافیت و دغدغه همه نمایندگان مردم دیده شود.

پس از رد طرح شفافیت، برخی از نمایندگان مخالف این طرح در سخنان خود گفتند که شفافیت در صورتی موثر است که همه دستگاه های اجرایی کشور را درگیر کند. در عین حال بسیاری از نمایندگان بر این باورند که مجلس در شرایط فعلی کار شفافی دارد چرا که جلسات علنی صحن از رسانه ملی پخش می شود و افکار عمومی در جریان رایزنی نمایندگان مجلس قرار دارد.

بسیاری از مخالفان این طرح احساس کردند که باید در سایر ادارات از جمله قوه مقننه و مجریه شفافیت ایجاد شود.


طرح شفافیت روسای قوا بدون حمایت کارشناسی

اما درخواست و دغدغه نمایندگان مردم برای تهیه و تصویب یک طرح کلی، تعدادی از نمایندگان مردم را به تهیه طرح «شفافیت قوا» کشاند. با این حال، این اقدام شبهات بسیاری را برانگیخت.

به گفته برخی، این امر باعث شد تا مجلس به جای تهیه و تصویب یک طرح تخصصی و کارشناسی، شفاف سازی در دستگاه های اجرایی کشور ایجاد کند، بدون اینکه کار کارشناسی انجام دهد، به سراغ طرح کلی رفت. به قدری کوتاهی در این طرح رخ داد که حتی در صورت تایید شورای نگهبان، در اجرای آن با موانع زیادی مواجه می شد. در واقع نمایندگان مخالف این طرح احساس کردند که طرح اولیه با عجله و غیرکارشناسی تصویب شده است.

آن هم تا این که کمیسیون امور داخلی به طور کامل از طرح تهیه شده دفاع کرد و بر این باور بود که طرح شفاف سازی مراجع سه گانه پس از ساعت ها کار کارشناسی و جلسات متعدد با نمایندگان مردم تهیه و به فوریت به رای نمایندگان مردم گذاشته شد. انجمن عمومی . در نهایت، طرح شفافیت سه قوه با 193 رای به تصویب رسید. با این حال، طرح شفاف سازی کار سه مرجع همچنان در مجلس و فراتر از آن منتقدانی داشت.

نمایندگان مخالف این طرح همچنان معتقد بودند که این طرح بدون پشتوانه کارشناسی و سریع تصویب شده است، در حالی که در جریان تصویب این طرح برخی نهادهای خاص دولتی از شفافیت مستثنی شدند، این خود دلیل دیگری برای مخالفت با این طرح است. نهادها زیر چتر شفافیت در برابر قانون قرار گرفتند.

با وجود مخالفت های پیشنهادی، سرانجام این طرح برای بررسی و تصویب نهایی به شورای نگهبان ارسال شد و مجلس و نهادهای مختلف منتظر نظر شورای نگهبان قانون اساسی بودند.


رد طرح در شورای نگهبان و رفت و برگشت مجلس و شورا

سرانجام در خردادماه امسال هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان طی نشستی خبری با رسانه ها اعلام کرد که طرح مصوب مجلس تصویب نشده و به دلیل بلاتکلیفی اعضای شورای نگهبان آن را رد کرده بود.


وی گفت: ابهامات و مشکلات شورای نگهبان مربوط به اصل برنامه دو دوره ای، شفافیت قوای سه گانه، دستگاه های اجرایی و سایر نهادها نیست، بلکه درباره جزئیات و نحوه اجرای این مصوبه است. مجلس و به طور خاص برای ذینفعان طرح.


بر اساس اظهارات سخنگوی شورای نگهبان در برخی موارد موضوع این مصوبه بخش خصوصی است و باید اطلاعات خود را منتشر کنند که به گفته اعضای شورای نگهبان خلاف قانون است.

هم بر اساس اصل 112 قانون اساسی، قواعد شورا بر حسب مقتضی باید توسط خودشان تعیین شود و مجلس نمی‌تواند شفافیت و شفافیت جلسات شورا را تعیین کند. تعیین تکلیف انتشار مذاکرات هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام خارج از صلاحیت قانونگذاری شورای اسلامی است.


طحان نظیف همچنین اعلام کرد که طرح مجلس در برخی موارد به گونه ای است که انتشار آن خلاف امنیت ملی است.


با این حال، بسیاری از موافقان این طرح معتقد بودند که طرح شفافیت رفت و برگشت بین مجلس و شورا، قانون را جامع خواهد کرد.


طرح شفافیت سه مرجع در هیئت رئیسه مجلس پیش بینی می شود

رد طرح شفافیت سه قوه توسط شورای نگهبان و بازگشت آن به مجلس، وظیفه اصلاح ایرادات شورای نگهبان را بر عهده مجلس گذاشت. به گفته محمدصالح جوکار، رئیس مجلس نمایندگان و کمیسیون امور داخلی، جلسات متعددی با حضور نماینده شورای نگهبان و دستگاه های اجرایی برای روشن شدن ابهامات مطرح شده از سوی شورا برگزار شد.

در نهایت طرح اصلاح شده تنظیم و برای بررسی به هیئت رئیسه مجلس ارائه شد. علیرضا سلیمی، یکی از اعضای هیئت رئیسه شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار دانا با بیان اینکه طرح بازنگری شده در اختیار کمیته رئیس است و به زودی در رای گیری نمایندگان قرار می گیرد، اظهار کرد: این طرح در دست کمیته رئیسه است.


سرنوشت طرح شفافیت در اختیار شورایاران یا شورا است

امروز سه شنبه 11 مردادماه در جلسه علنی مجلس برای دریافت نظر شورای نگهبان، بررسی طرح شفافیت قوای سه گانه در دستور کار نمایندگان مجلس قرار گرفت و ابهامات مطرح شده رفع شد.

محمدرضا صباغ نماینده بافق در مجلس در گفت و گو با شبکه اطلاع رسانی راه دانا : پس از رفع ابهامات، طرح مجددا به شورای نگهبان ارسال می شود و در صورت تایید شورا برای اجرا به دولت ارسال می شود.

وی همچنین تاکید کرد: مواردی که حل شده عمدتاً مربوط به ذی نفعان طرح است که هیات نگهبان قضاوت کرده است برخی از ذی نفعان و نهادها در این طرح دخیل باشند.

حال باید منتظر ماند و دید آیا طرح مصوب مجلس به تایید شورای نگهبان می رسد یا شفافیت تصویب آن این بار به صلاحدید به دست شورا می رسد تا این بار اعضای شورا در مورد سرنوشت این شورا تصمیم گیری کنند. طرح.

دیدگاهتان را بنویسید