قانون دسترسی به اطلاعات مکمل قانون شفافیت مراجع سه گانه است


ساعت: 11:35
تاریخ انتشار: 1301/09/24
کد خبر: 1917984

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: قانون دسترسی به اطلاعات مکمل قانون شفافیت سه قوه و در واقع ضمانت اجرایی همان قانون است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ ملک شریعتی، عضو شورای اسلامی شهر در گفت‌وگویی درباره اجرای طرح شفاف‌سازی مراجع سه‌گانه که پیش از این به شفاف‌سازی آرای نمایندگان معروف بود و اجرای این طرح و تبدیل آن به قانون، اظهار داشت: در آغاز یازدهم طرح شفافیت آرا به مجلس پیشنهاد شد. اما ما شکست خوردیم و سه رای موافق نداشتیم. با این حال ما عقب نشینی نکردیم. از سوی دیگر مجلس دو طرح فوریت را مطرح کرد. البته پس از رای گیری با جلسات متعدد، این طرح پخته شد و دامنه شفافیت گسترش یافت. در نهایت تصمیمات سخت تری را دید و شفافیت آرا در آن گنجانده شد و تصویب شد.

نماینده مردم تهران در شورای اسلامی ادامه داد: خوشبختانه در نهایت تصویب شد و شورای نگهبان پس از دو بازدید آن را تایید کرد. اکنون تصمیم گیری در مجمع به این دلیل به مصلحت تلقی می شود که شورا به یکی از موارد مطرح شده در طرح اعتراض کرد و مجمع بر اجرای آن اصرار داشت.

وی افزود: طبق قانون برای حل این اختلاف باید طرح به کمیته سنجش ارسال می شد. این پرونده در مورد شفافیت مجمع تشخیص مصلحت در مواردی که اختلاف بین شورای نگهبان و مجلس به آن ارجاع می شود نیز محل اختلاف است.

شریعتی خاطرنشان کرد: بحث مجلس این بود که همانطور که رای گیری مجلس باید شفاف باشد، بخشی از مجلس که بین اختلافات مجلس و شورای نگهبان تصمیم گیری می کند نیز شفاف باشد. هفته گذشته در صحن علنی از رئیس مجلس خواستم این موضوع را در مجلس پیگیری کند. اما باید قانون را قبل از تصویب مجلس به صورت آزمایشی در بندهای مربوط اجرا کند.

نماینده مردم تهران در شورای اسلامی گفت: سیستم داخل مجلس یک سیستم بسته است نه متصل به اینترنت و خارج. به دلایل امنیتی باید سامانه ای برای خواندن آرای نمایندگان و دستور دادگاه از طریق رایانه و در سامانه وب طراحی شود. همچنین جزئیات مذاکرات هیأت‌ها و رأی‌گیری نمایندگان در هیأت‌ها با ملاحظاتی که در خود قانون پیش‌بینی شده، در این قانون مشخص می‌شود. قالیباف نیز دستور اجرای قانون را صادر کرد.

در ادامه این گفتگو مصطفی عباسی مدیر اندیشکده شفافیت ایران درباره شفافیت قوای سه گانه گفت: به نظر می رسد پاشنه آشیل شفافیت کنونی کشور اراده جدی سیاسی مسئولان است. ماده 29 برنامه ششم توسعه را داشتیم که از سال 96 تا 1400 اعمال شد. بر اساس این ماده، حقوق و مزایای مسئولان باید روشن و برای مردم افشا می‌شد. اما در دولت قبل کاری انجام نشد و در نهایت اجرایی نشد.

شریعتی از سوی دیگر گفت: دولت جدید در این یک سال تمام وظایفی را که در اصل 29 مقرر شده بود انجام داده و تمام حقوق کارکنانی که از بیت المال امرار معاش می کنند وارد سامانه شده است. . تعهد مدیر عامل کشور ایجاب می کند همه دستگاه ها اطلاعات خود را وارد سامانه کنند. در گذشته از بسیاری از دستگاه ها اجتناب می شد. رئیس جمهور وارد این موضوع شد و همه موظف به انجام آن بودند.

نماینده مردم تهران در شورای اسلامی افزود: اکنون شرایط مهیا است تا شفافیت به افکار عمومی برسد. با توجه به اینکه این فرآیند در مدت زمان کوتاهی انجام شد، اشکالاتی در اظهارات دستگاه ها وجود دارد که به تدریج در حال رفع شدن است. چون گاهی در فضای مجازی هجمه هایی صورت می گیرد که تعداد زیادی را از روال خارج کردند که اینطور نیست. حتی اگر یک یا دو درصد هم باشند، باید جلوی آنها را بگیریم.

عباسی درباره مهم ترین شاخه شفافیت نیز گفت: مهمترین بخشی از شفافیت که باید اجرایی شود کار مسئولان است. به عبارت دیگر مسئولانی که این کار را به عهده گرفته اند چه وظایفی دارند. حقوق و مزایا موضوع مهمی است اما مهم ترین آن کار منشی هاست. اجازه دهید مجلس ابتکار عمل را در دست بگیرد. در واقع لزومی نداشت که شفافیت را به سایر نهادهای نظام گره بزنیم. مجلس می تواند از خودش شروع کند.

و افزود: خوب نیست بعد از سه سال کارهای جدید انجام دهیم. بر اساس این شاخه از شفافیت، می توان شاهد شایسته سالاری و پاسخگویی نسبت به عملکرد مسئولان بود.

شریعتی در خصوص مهم ترین دلیل عدم اجرای قوانین شفافیت گفت: قاطعیت مدیران عامل مهم ترین عامل است. قوه مجریه مسئول اجرای قانون است. ما در سالی که کشور با انتخابات روبرو بود و امکان نظارت حداکثری بر دولت وجود نداشت، همان اصل 29 را دنبال کردیم. اما از ابتدای دولت جدید با جدیت پیگیر هستیم. این کار با عزم رهبری انجام شد. در قانون شفافیت قوای سه گانه همکاری خوبی صورت گرفت. دستگاه های مختلف مورد بحث قرار می گیرد.

نماینده مردم تهران خاطرنشان کرد: بحث های فراوان در جلسات، رای تفصیلی و رای در محاکم (به جز دادگاه های خاص و مخفی) بخشی از شرایط شفافیت است. بعد از این قانون، همه چیز روشن است، مگر اینکه صلاح باشد. در واقع 90 درصد شفاف و 10 درصد محرمانه خواهد بود. کار مسئولان «چه نمایندگان مردم و چه وزرا» و نهادهای مختلف ذیل اصل ۲۹ شفاف خواهد بود.

عباسی از سوی دیگر گفت: کار برخی از نمایندگان خوب بود اما به لحاظ شفافیت کار مسئولان باید شاخص های کلیدی عملکرد برای هر سرپرست و وزارتخانه مشخص شود. مثلا وزیر مسکن باید 4 میلیون واحد مسکونی بسازد. همه می دانند که باید این کار را بکنند، اگر نمی کنند باید بیایند و توضیح دهند. در همه وزارتخانه ها و معاونت ها باید این شاخص ها افزایش یابد تا پاسخگویی ایجاد شود. در مجموع، این یک قدم خوب و ارزشمند است. اما می توانست بهتر و زودتر باشد.

شریعتی درباره برگزاری همایش شفافیت سه قوه گفت: اصل برگزاری همایش اشکالی ندارد اما آنچه مردم انتظار دارند برگزاری همایش نیست. ما باید قانون را اجرا کنیم. در همین همایش اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز حضور داشتند و اگر یک ساعت از آن زمان برای برداشتن این سنگ از پای قانون شفافیت صرف می کردند، مشکل از قبل حل شده بود. به هر حال این کنفرانس به تنهایی به جلب توجه کمک می کند.

این نماینده شورای اسلامی خاطرنشان کرد: سازمان بازرسی کل کشور میزبان این همایش است. هرگز نامه ای از این سازمان که مهر محرمانه ای نداشته باشد وجود نداشته است. در پی پیگیری های انجام شده، سازمان سنجش اعلام کرد که مهر بررسی را جز در موارد استثنایی از روی نامه ها حذف خواهند کرد. طبیعتا شفافیت 100 درصد منطقی نیست اما حداکثر شفافیت را قبول داریم. البته الان حداکثر نیست. اکنون که قانون اجرا نشده، شفاف ترین نظام مجلس است. اگر این رای تفصیلی پخش شود، آنهایی که اهل تحلیل هستند این کار را می کنند و کارشناسی می کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تغییر جهت شفافیت آرای نمایندگان مردم به شفافیت قوای سه گانه منجر به واگذاری این طرح شد، افزود: خیر، این واگذاری صورت نگرفت، بلکه دایره آن گسترش یافت. . . شفافیت قوا شامل شفافیت آرای نمایندگان مردم نیز می شود. هر دستگاه مسئول شفافیت خود است.

وی افزود: همچنین جرم انگاری در قانون لحاظ شده است; قرار است ارشدترین مقام نظام با احکامی مانند انفصال از خدمت مجازات شود. در واقع یکی از دلایل مخالفت همکاران با طرح اولیه شفاف نبودن دستگاه های باقی مانده بود.

شریعتی ادامه داد: نهادها موظفند اقدامات خود را به مجلس گزارش دهند. اما رصد اصلی با مردم و سازمان های غیردولتی است. نهادهای مسئول در واقع سوابق خود را در معرض دید عموم قرار می دهند. این قانون ممکن است ابلاغ شود و مدتی طول بکشد تا تکامل یابد، اما در نهایت به تکامل خود می رسد و دائمی می شود.

نماینده مردم تهران در پاسخ به این سوال که آیا قوانین دیگر در این حوزه مانند قانون دسترسی به اطلاعات نادیده گرفته می شود، ادامه داد: 9 قانون قبلی مکمل این قانون است. قانون شفافیت سه گانه بخش هایی از این قانون را برجسته می کند. این در واقع یک ضمانت نامه قابل اجرا بر اساس همان قانون است. همچنین شفافیت در مورد تسهیلات کلان بانکی، صورت های مالی شرکت و فرصت های شغلی برای مدیرانی که از بیت المال امرار معاش می کنند، لحاظ شده است.

دیدگاهتان را بنویسید