گنجاندن دستگاه های امنیتی در طرح شفافیت با منطق سیاسی مغایرت دارد/ اجرای صحیح این طرح مانع از تصمیم گیری مردم در کشور می شود.


زمان: 09:23
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۳/۲۶
کد خبر: 1866363

کمالی با بیان اینکه طرح شفافیت در دوره گذشته مجلس که اکثر نمایندگان اصلاح طلب بودند مخدوش شده بود، افزود: اصلاح و اجرای درست این طرح می تواند تصمیمات مدیران را در کشور مختل کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حمید کمالی کارشناس سیاسی هرمزگان در گفت و گو با خبرنگار هرمز; وی در خصوص طرح شفافیت سه قوه گفت: کلیات طرح شفافیت سه قوه و دستگاه های اجرایی با 183 رأی موافق و 2 رأی ممتنع در مجلس شورای اسلامی تصویب شد، اما هیئت امنا مخالفت کرد و مصوبه به مجلس بازگردانده شد. مجلس.

وی افزود: توجیه این طرح این است که با توجه به اینکه نظام مقدس جمهوری اسلامی به فرموده امام خمینی (ره) انقلاب اسلامی با تکیه بر افکار عمومی و ضرورت این موضوع، اعتماد عمومی به نمایندگان مدیران و مسئولان است. به طوری که برای تقویت افکار عمومی نباید پنهان بماند و همه مسئولان و مدیران جمهوری اسلامی باید در کنار مذاکره و تصمیم گیری، اطلاعات حوزه فعالیت دستگاه های زیرمجموعه خود را در اختیار مردم قرار دهند.

کارشناس سیاسی هرمزگان گفت: شفافیت طرح رای گیری یکی از وعده های مهم مجلس یازدهم با شعار خود بود و به دنبال تحقق این مهم پس از دو سال سفر دو طرفه، هم اکنون گستره و گنجاندن آن در سه نهاد و اجرائی توسط ارگان هایی مانند شورای تخصیص، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی فضای مجازی و کلیه شوراهای عالی که به موجب قانون تأسیس شده اند و همچنین کلیه سازمان ها، شرکت های دولتی، موسسات غیرانتفاعی بانک ها، دولت. موسسات اعتباری، شرکت پخش و موسسات آموزشی و پژوهشی.

کمالی گفت: مجلس قبلی که در دست اصلاح طلبان بود به طرح شفافیت توجهی نکرد و این طرح توسط کمیسیون ها متوقف شد. در عمل شفافیت آرای نمایندگان مجلس محقق نشد. در فوریه 1998، نمایندگان پارلمان اروپا با فوریت به لایحه ای رای دادند که در آن نمایندگان پارلمان موافقت کردند اولین گام را برای شفاف سازی آرای خود بردارند، مشروط بر اینکه تمام نهادهای تصمیم گیری در آن حضور داشته باشند.

وی افزود: در واقع اصلاح طلبان با علم به امنیتی بودن برخی نهادها شرط گذاشتند که عملاً این امر امکان پذیر باشد. و در دی ماه اولویت او را رد کردند و نشان دادند که اولویت آنها طرح شفافیت نیست.

کارشناس مسائل سیاسی هرمزگان افزود: در صورت تصویب طرح شفاف سازی قوای سه گانه و دستگاه های اجرایی، کار مدیران در جمهوری اسلامی می تواند در معرض قضاوت و نظر مردم قرار گیرد.

مردم ولی نعمتان مسئولین هستند و اگر مورد قدردانی مردم قرار گیرند به تصمیمات و نظرات بیشتر می پردازند و از تصمیمات اهل وقت و تصمیمات فرقه دوری می کنند و منافع ملی مورد توجه قرار می گیرد. به جای تحزب در نظر گرفته شود.

کمالی گفت: در صورت شفاف سازی، بسیاری از شرکت های زیان ده دولتی از حاشیه امن خارج شده و پاسخگو خواهند بود که به نفع کشور و اقتصاد است. رانت، فساد و قاچاق زیاد در صورت عدم شفافیت اتفاق می‌افتد.» بیشتر امضاهای طلایی در صورت عدم شفافیت انجام شده است، امیدواریم این طرح با دقت و رعایت همه جهات و البته این موضوع به قانون تبدیل شود. نهادهای امنیتی باید در معرض نفوذ دشمن و سوء استفاده دشمنان نظام قرار گیرند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید