شفافیت آرا همچنان منتظر رای نمایندگان مجلس است / چرا کاهش شفافیت در مجلس رای گیری نمی کند؟

زمان: 17:20
منتشر شده در: 1400/07/21
کد خبر: 1775948

نمایندگان پارلمان اروپا آخرین جزئیات طرح شفافیت را می گویند.

رفتار مجلس شورای اسلامی به عنوان یک نهاد نظارتی و قانونگذار در صورتی که برنامه ای کارآمد و موفق به عنوان پیشگام در زمینه شفافیت ارائه دهد ، منشا تغییر در سیستم اداری و سیاسی کشور خواهد بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از تهران پرس ؛ مفهوم شفافیت از عملکرد تا ضرورت در سالهای اخیر به یک درخواست جدی عمومی تبدیل شده است. در راستای این موضوع ، ابتدا طرح شفافیت آرای نمایندگان در مجلس دهم مطرح شد و اکنون با توجه به حساسیت جامعه و تمرکز مجلس یازدهم بر شفافیت ، این طرح به شاخصی از عملکرد ملی تبدیل شده است. وکلا در مجلس این طرح از همان ابتدا مخالفت زیادی بین نمایندگان داشت ، بنابراین مجلس دهم نتوانست برای اجرای این طرح از آرا و حمایت نمایندگان برخوردار شود. مجلس یازدهم نیز بازنگری برنامه شفافیت اعضا را طبق ماده 130 آیین نامه داخلی در دستور کار قرار داد و کمیته آیین نامه داخلی داخلی اکثریت پس از بررسی ، جزئیات این طرح را تأیید کرد. او مقابل مجلس است و مورد تایید نمایندگان قرار گرفته است.

اما چرا این طرح مهم است؟ رفتار مجلس شورای اسلامی به عنوان یک نهاد نظارتی و قانونگذار ، در صورت ارائه یک برنامه م effectiveثر و موفق به عنوان پیشگام در زمینه شفافیت ، منبعی برای تغییر در نظام اداری و سیاسی کشور خواهد بود. بنابراین ، طرح شفافیت ، کیفیت شفافیت و نحوه اجرای آن بسیار مهم است. اگر شفافیت خواندن مجلس ایده کافی داشته باشد ، بسیاری از مشکلاتی که در اتاق تاریک دولت ایجاد شده است پس از ایجاد این جاده از بین می رود. از این نظر ، نمایندگی که پارلمان در مورد این طرح به عموم و نمایندگان ارائه می دهد بسیار مهم است.

بنابراین ، طبق این طرح ؛ ما شاهد شفافیت در کمیته ها ، صحن مجلس و کار هیئت مدیره بهارستان خواهیم بود که می توان آنها را به شرح زیر طبقه بندی کرد:

* شفافیت در کمیسیون ها:

انتشار آرای نمایندگان مجلس در جلسات کمیته ها

اسامی حاضران و غایبان را ارسال کنید

برگزاری جلسات علنی کمیته های پارلمانی

پخش زنده جلسات کمیته

دستور کار کمیته ها

اعلام عمومی جزئیات جلسات کمیته

* شفافیت در فضای عمومی:

انتشار آرای نمایندگان

انتشار عمومی اسامی حاضران و غایبان

راه اندازی عمومی برنامه هفتگی مجلس

اعلام عمومی با جزئیات گفتگوهای دادگاه

انتشار گزارش سفر ، هزینه و ماموریت برای نمایندگان

* شفافیت در کار هیئت مدیره:

امکان حضور سایر نمایندگان در جلسات هیئت مدیره

انتشار مفصل بحث هیئت مدیره برای نمایندگان

انتشار آرای هیئت مدیره برای نمایندگان

البته به نظر می رسد طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس پیشنهادی برای شفافیت پارلمانی ندارد و علیرغم پیشنهادات جذاب و کاربردی ، در شفافیت مجلس دارای کاستی های جدی است و تنها به عنوان یک شکل به آن نگاه می شود. به عبارت دیگر ، محتوای کلی طرح شفافیت و عناصر موجود در آن نشان می دهد که ما از الزامات روز بسیار عقب هستیم و اکنون طرحی را در مورد واضح ترین مسائل شفافیت ارائه کرده ایم که شامل تهیه برنامه هفتگی پارلمان عمومی اسامی حاضران و غایبان اعلام می شود! در عین حال ، ما باید خواستار اجرای شفافیت پارلمانی در موضوعاتی مانند بودجه مجلس و نهادهای تابعه آن مانند دیوان محاسبات ، مرکز تحقیقات مجلس ، مرکز تحقیقات اسلامی ، کتابخانه ، موزه و مجلس باشیم. مرکز اسناد. برنامه اش چیست؟

به نظر می رسد شبکه های اجتماعی باعث هیجان نمایندگان شده است که اگر بدانیم نماینده موافق یا مخالف چه طرحی است ، شفافیت حاصل شده است! چنین رفتاری آینده پژوهی پروژه ها را برمی انگیزد. ما شاهد پروژه های دیگر پارلمانی هستیم ، مانند طرح جوانان و طرح حفاظت سایبری. در این راستا ، توصیه می شود که پارلمان ضمن پذیرش انتقادات کاربران رسانه های اجتماعی که در برخی موارد لحظات مناسب و مهمی را در اختیار دارند ، با دید بازتر و بر اساس نیاز به تدوین خط مشی و مدیریت فرهنگی برنامه ها ، برنامه ها را مورد بررسی قرار دهد. به با حساسیت بالاتر دنبال کنید. بنابراین ، درخواست طرح شفافیت اعضا در ادامه طرح شفافیت مجلس یک درخواست صحیح است.

البته ، همانطور که پیداست ، طرح شفافیت اعضا نیز با اختلاف نظرهای جدی بین اعضا همراه است ، اگرچه همه آنها بر اصل شفافیت تأکید دارند ، اما طرح شفافیت احتمالاً با تناقضات و چالش های زیادی روبرو خواهد بود. به گونه ای که در اجرای این طرح دست نمایندگان مجلس می لرزد.

باید بگویم ؛ وکلای ملی دلایل مختلفی را برای مخالفت و موافقت با این طرح ارائه کردند. اکثر نمایندگان پارلمان اروپا طرفدار طرح شفافیت آن را مناسب می دانند و معتقدند که اجرای این طرح ظهور دقیق عملکرد نماینده را نشان می دهد و مردم می توانند از عملکرد و آرای نماینده ای که آن را به مجلس فرستاده است مطلع شوند.

برخی از حامیان نیز طرح شفافیت را مانعی برای رانت خواری و لابی گری می دانند که در صورت اجرایی شدن و تبدیل به قانون می تواند ساختار اداری پارلمان و کل سیستم اداری و سیاسی کشور را متحول کند.

مخالفان طرح شفافیت اما دلایلی را ذکر کرده اند. نگرانی و ترس این نمایندگان این است که در صورت آشکار شدن آرای آنها در موضوعات مختلف ، ممکن است با مشکلات زیادی روبرو شوند و شفافیت آرا و عملکرد آنها در ساختمان بهارستان ، مرز امنی که برای خود در نظر گرفته اند ، آسیب ببیند. ضرر ، چون می گویند شفافیت همه جا خوب نیست و بر طبل مخالفت با شفافیت می کوبند!

لایحه شفافیت در پارلمان به رای گذاشته می شود

حاجی دلیگانی یکی از حامیان طرح شفافیت در مصاحبه با خبرنگار تهران پرس گفت: به نظر من این طرح مشکل بزرگی نیست و در مجلس به رای گذاشته می شود.

40a73136 eeb7 4486 a972 60ca65b1e453 خبر خاکستری

وی در پاسخ به سوال خبرنگار تهران پرس که چرا برخی نمایندگان مجلس با طرح شفافیت مخالفت کردند ، گفت: شفافیت بر این مجلس تأثیر می گذارد.

یکی از اعضای هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: البته من فکر می کنم این نگرانی قابل حل است و وقتی کار شفاف انجام شود ، حساسیت به کسانی که رای می دهند یا رای نمی دهند برطرف می شود و وضعیت عادی می شود و به نظر می رسد باعث نگرانی “همکار نباشید.

در صورت اجرا ، طرح شفافیت به الگویی برای سایر دستگاه های اجرایی تبدیل خواهد شد

جوکار ، رئیس کمیته شوراهای پارلمان که از این طرح حمایت می کرد ، در مصاحبه با خبرنگار تهران پرس اظهار امیدواری کرد که این طرح قطعاً به رأی برسد.

c03b4632 5820 4dab bc2e d6450f3efc63 خبر خاکستری

وی در مورد نتایج مثبت این طرح گفت: “اگر مجلس طرح شفافیت را تصویب کند و آن را به قانون تبدیل کند ، به جز مسائل امنیتی و دفاعی دیگر نهادها ، با الگوگیری از مجلس ، می توانند این را اجرا کنند. کشور. “

جوکار گفت: آنچه امروز از بالا به پایین در زمینه تصمیم گیری و تصمیم گیری در کشور در کمیته ها و کمیته های مختلف اتفاق می افتد ؛ اگر در مجلس یا دولت ، یا در قوه قضائیه و سایر دستگاهها ، اگر مردم مطلع شوند ، این نتایج مثبتی خواهد داشت و از رانت جلوگیری می شود و این داده ها در اختیار مردم قرار می گیرد. در غیر این صورت ، می توان بر اساس این داده ها تصمیم گیری کرد. یکی جدید بگیرید.

اجرای طرح شفافیت رای گیری آغاز انقلابی در سیستم اداری و سیاسی کشور است

علیرضا بجی ، یکی دیگر از حامیان طرح شفافیت ، به تهران پرس گفت که این طرح در صورت اجرایی شدن آغاز انقلابی در سیستم اداری و سیاسی کشور خواهد بود که می تواند الگویی برای سایر نهادها باشد.

de043d35 4025 4639 9a72 956b1c3597bd خبر خاکستری

از نظر این نماینده مجلس ، طرح شفافیت آرا ، در صورت رأی گیری در پارلمان ، مانع بسیاری از لابی گری ها و مصالحه هایی می شود که در سیستم اداری ما از جمله در مجلس رایج است و سرآغاز اجرای نهادهای اسلامی خواهد بود. جمهوری ایران که ملت حق دارد بداند نمایندگان یا نمایندگان آنها چه می کنند ، چقدر دریافت می کنند و همه این رویدادها آغاز انقلابی در سیستم اداری و سیاسی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

یکی از اعضای کمیته شورای پارلمان همچنین دلیل مخالفت برخی نمایندگان مجلس با شفافیت طرح رأی گیری را بیان کرد: قصد ندارم مقاصد را بخوانم. اما اپوزیسیون باید استدلال هایی برای این مخالفت داشته باشد. طبق آنچه من آموخته ام ، یک نماینده مجلس ممکن است از رای دادن بترسد زیرا ممکن است در حوزه انتخابیه خود مشکل داشته باشد یا مخالفان رای بتوانند علیه او موضع گیری کنند. در عین حال ، علایق برخی افراد در موضوعات مختلف مورد بحث قرار می گیرد.

بیجی افزود: ما باید به این مسائل پایان دهیم و مصونیتی برای نمایندگان ایجاد کنیم تا چنین ضمانت ها و ملاحظاتی برای آنها وجود نداشته باشد ، چنین موضوعاتی نمی تواند بر آنها تأثیر بگذارد و آنها نباید بترسند و می توانند جسورانه نماینده مردم باشند. “میدانم. مردم همچنین باید توجه داشته باشند که نماینده منتخب آنها در انتخابات چقدر پایدار است.

عضو کمیته شورای پارلمانی با ابراز امیدواری از طرح شفافیت به نمایندگان پارلمان اروپا گفت: اجرای این طرح در نهایت عواقبی به همراه خواهد داشت ، بنابراین این آغاز انقلابی است که همه نمی توانند در زمینه نمایندگی وارد شوند. به “

در برخی موارد ، شفافیت اصلاً ضروری نیست!

حجت الاسلام حسینی کیا ، نماینده مجلس شورای اسلامی مخالف طرح شفافیت در مصاحبه با تهران پرس ، دلیل مخالفت خود را به شرح زیر عنوان کرد:.

3a746b81 f005 490b a5ec c2525b1ce2e0 خبر خاکستری

حسینی کیا گفت: کسانی که به دنبال شفافیت هستند نتوانسته اند در این زمینه تفاوت قائل شوند و بگویند شفافیت در چه موضوعاتی خوب است.

وی افزود: شفافیت در جزئیات ، تخصص افراد را محدود می کند. وقتی شخصی بین خود و خدای خود به یک نتیجه علمی می رسد و اظهار نظری می کند ، می بیند که یک فضای جدی علیه او ایجاد می شود ، در این صورت او مجبور به سکوت یا اظهار نظر ضعیف می شود!

این نماینده مجلس گفت: من معتقدم شفافیت در همه چیز خوب نیست و در برخی مسائل اصلا شفافیت لازم نیست ، چرا این حساسیت را افزایش می دهیم. به عنوان مثال ، چرا یک مقام رسمی باید به ما بگوید که سیلوهای ما چقدر گندم ذخیره می کنند و چه مدت دوام داریم؟ آیا همه چیز باید شفاف باشد؟

سرانجام،؛

صرف نظر از موافقت یا عدم موافقت نمایندگان با طرح مذکور ، موضوع شفافیت بین مسئولان امر خوبی است و با سخنان معصومین و رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید شده است. به وضوح امنیت مردم را تضمین می کند و این شفافیت باعث افزایش اعتماد عمومی به کارکنان و مدیران جامعه می شود.

رهبر معظم انقلاب در سخنرانی خود به این موضوع اشاره کردند و تأکید کردند که «امیرالمومنین (ع) شفافیت را آموزش می داد. او می گوید حق شما بر من – یعنی حق شما قبل از من – [این است که] من هیچ راز و کلمه ای را از شما پنهان نمی کنم ، مگر در جنگ ها و مسائل نظامی ، و مواردی که طرف دشمن است ، هیچ کلمه ای در اینجا قابل بیان نیست. زیرا وقتی گفتیم ، شما شنیدید ، دشمن نیز شنید: “در امور عمومی ، آنها باید شفاف باشند و هیچ رازی را از مردم پنهان نکنند.”

حال باید منتظر ماند و دید آیا طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس که به عنوان گام تاریخی مجلس شناخته می شود ، می تواند اکثریت آرای نمایندگان را در ملاء عام به دست آورد و اگر چنین است ، نتایج و پیامدهای مثبت و منفی آن چیست؟ وکلای ملی؟ خواهد آورد.

انتهای پیام /

دیدگاهتان را بنویسید