شفافیت در مجلس؛ این فقط شفافیت رای گیری نیست

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ احمد امیرآبادی فراهانی دوشنبه شب در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما درباره شفافیت رفتار نمایندگان مجلس افزود: باید با ریشه های فساد مبارزه کنیم و برای جلوگیری از فساد باید با ریشه ها مبارزه کنیم. “

وی ادامه داد: یکی از موضوعات مورد بحث در ریشه فساد؛ تضاد علایق؛ تعارض منافع یعنی گرفتار شدن فرد بین منافع فردی، سازمانی و ملی که اگر طرف منافع خود را بگیرد قطعاً تضاد منافع قابل قبول نیست و فساد شکل می گیرد.

امیرآبادی گفت: اکنون شاهد تضاد منافع در جامعه و دستگاه های دولتی و بخش خصوصی مانند نظام مهندسی، نظام پزشکی، وکلا و بخش های مختلف هستیم. آیا این که مهندسان برای خود حق الزحمه تعیین کنند نوعی تعارض منافع است یا اینکه اتحادیه اعلام کند در هیچ زمینه ای مجوز نمی گیرم که این هم نوعی تعارض منافع است و خیلی از آنها داریم؟ اما بخش دولتی بیشتر دیده است. بنابراین می توان به این مشکل پرداخت. بیایید نگاهی جامع بیندازیم.

وی خاطرنشان کرد: در گذشته برخی از این اتفاقات در مجلس رخ داده و مورد انتقاد قرار گرفته است و گاهی نمایندگان و مجلس با آن برخورد کرده اند و گاهی هم برخورد نکرده اند چرا که در حاکمیت فعلی می توان قدرت داشت. مجلس.» داشت.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: شفافیت در مجلس به شفافیت آرا خلاصه نمی شود و شفافیت آرا یکی از موارد شفافیت مجلس است. دیده بان شفافیت؛ نمایندگان مجلس قبل از ورود به مجلس تعهدنامه امضا کردند و چند مورد از آنها را در دوره دهم و یازدهم مورد بحث قرار دادیم.

امیرآبادی گفت: در دوره دهم; ما پنج موضوع را مطرح کردیم. اول این که نمایندگان متعهد به شفاف سازی آرا در هنگام ورود به مجلس شوند، دوم. ثالثاً دارایی آنها را شفاف کنید. شفاف سازی هزینه هایی که برای انتخابات متحمل شده اند، چهارم. توصیه نامه های نوشته شده به وزرا نیز شفاف است.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که در مجلس داریم؛ مسئله رای دادن به این کمیته ها و کمیته ها نمایندگان خود آنهاست. به عنوان مثال، هیئت رئیسه مجلس باید در مورد موضوعاتی که در اساسنامه ذکر شده با نمایندگان برخورد کند، اما چون نیاز است که نمایندگان در سال آینده رای دهند تا در هیئت رئیسه باقی بمانند. بنابراین تضاد منافع است یا هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان از میان افراد انتخاب شده توسط نماینده انتخاب می شود. به عنوان مثال، رئیس این شورا; نایب رئیس اول مجلس است که هر سال به نمایندگان رای می دهد که نایب رئیس باشند و این تضاد منافع است.

در ادامه این برنامه آقای احمد توکلی; یکی از اعضای شورای تشخیص درباره گزارش دیده بان شفافیت و عدالت درباره نظارت بر رفتار نمایندگان گفت: ما گزارش را تهیه کردیم و خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم و البته ایشان هم مطلع بودند و به مدیریت گفتم از دفتر شما شروع کنید.

وی ادامه داد: اگر شفافیت وجود داشته باشد; نمایندگان نمی توانند دستور کار خود را در وزارتخانه ها اجرا کنند یا وزرا نمی توانند نمایندگان بخرند. متأسفانه این شرایط در همه مجامع دنیا وجود دارد. البته کشورهایی هستند که بیشتر مراقب هستند که این اتفاق نیفتد.

توکلی گفت: ما در گذشته تحت عنوان شفافیت عمل نکرده ایم و در نهج البلاغه مهم است که چرا این وضعیت پیش می آید و پیامدهای آن چیست. افراد در بالاترین سطوح سیاسی برای حفظ امنیت چه کاری می توانند انجام دهند؟

وی افزود: «همه ابعاد تضاد منافع قابل رسیدگی نیست. تضاد منافع باید در جایی تحمل شود، اما باید مدیریت شود.

حجت الاسلام موسی گربانی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در پیوند تصویری این برنامه گفت: متاسفانه تضاد منافع وجود دارد.

وی افزود: قانون نظارت بر رفتار نمایندگان به چند دلیل کارساز نیست، زیرا از همان ابتدا نمایندگان باید رای می گرفتند و علیرغم اینکه نمایندگان به توصیه مقام معظم رهبری 170 فوریت را تدوین و امضا کردند، اما وقتی رای دادن فوری این; او 70 رای گرفت و یک سال بعد مجبور شدند او را به طور کلی تایید کنند.

حجت الاسلام قربانی ادامه داد: بهترین دلیل برای ناکارآمدی هیات نظارت مجلس؛ یعنی در مجلس دهم 70 نماینده بابت گزارشات رد صلاحیت می شوند. هیات امنا عمل کرد اما مجلس یا دستگاه را نفرستاد یا هیات به وظایف خود خوب عمل نکرد.

وی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم مملکت بر حق باشد، مجلس باید حق داشته باشد. برای اینکه مجلس عادلانه باشد باید آیین نامه داخلی مجلس تعدیل شود. استرداد امضا باید از آیین نامه داخلی مجلس حذف شود.

این نماینده سابق مجلس گفت: 3085 سوال وزرا در هیات رئیسه به مجلس دهم ارائه شد که از این تعداد 180 سوال به مجلس رسید که بالای 90 درصد مجلس پاسخ وزیر را قانع کننده دانستند و 36 استیضاح در مجلس دهم. پیشنهاد کرده است که شش مورد استیضاح به مجلس رسیده است که از این تعداد; چهار وزیر انتخاب و دو وزیر استیضاح شدند.

حجت الاسلام قربانی گفت: استرداد امضا از آیین نامه داخلی مجلس حذف شود. مثلاً در جلسه استیضاح آقای عباسی وزیر تعاون که هنوز شروع نشده است، رئیس جمهور اعلام کرد که حد نصاب حد نصاب نرسیده است که ممکن است برخی از نمایندگان در جلسه قانع شده باشند، اما در میانه بحث مجلس. استیضاح به دستور چه اتفاقی افتاد که نماینده را قانع کرد؟ این لابی نیست.

سخنگوی هیات امنا: لزوم بازنگری در قانون نظارت بر نمایندگان مجلس

سخنگوی هیات امنا با بیان اینکه بر اساس قانون نظارت بر رفتار نمایندگان مصوب 1391 نظارت بر نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر عهده خود نمایندگان است، گفت: این قانون نیست. قوی

هادی طحان نظیف در گفت و گوی تلفنی با اشاره به اینکه هیات امنا از زوایای مختلف به وضعیت نامزدها نگاه می کند، افزود: این حساسیت در زمان انتخابات در هیات امنا وجود دارد و بر اساس مقررات جاری، هیات امنا یک هیات امنایی است. نمایندگان ناظر بر سر کار نیستند.

نظیف افزود: موارد دخل و تصرف، نظم غیرقانونی، رفتار خلاف موازین و مقررات قانونی، دخالت در عزل و نصب، سوء استفاده از رانت از جمله تخلفاتی است که برخی نمایندگان داشتند.

وی گفت: مواردی است که در هیات امنا بررسی می شود و در بررسی صلاحیت ها مورد توجه قرار می گیرد.

سخنگوی هیات امنا با اشاره به اینکه وظایف نمایندگان در قانون اساسی مشخص شده است، افزود: وظیفه مجلس قانون گذاری و نظارت است و نمایندگان نباید از حیطه وظایف خود خارج شوند.

طحان نظيف افزود: نظارت بر رفتار نمايندگان در دوره تصدي آنها بايد مؤثرتر و كارآمدتر باشد.

احمد توکلی رئیس دیده بان شفافیت و عدالت نیز با حضور در این برنامه با تاکید بر اینکه روابط و مکاتبات نمایندگان باید شفاف باشد، گفت: برخی تصمیمات ساختاری است.

وی ادامه داد: نمایندگان وعده های محلی می دهند و به نوعی در حوزه انتخابیه خود عامل می شوند و تا زمانی که باید کار اجرایی انجام دهند از شأن آنها کاسته می شود.

توکلی افزود: مردم باید نسبت به کار نمایندگان خود حساس بوده و تخلفات را گزارش کنند.

احمد امیرآبادی فراهانی، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز گفت که آقای زنگنه در دو دوره حضور خود با خاتمی و روحانی، 60 نماینده در وزارت نفت استخدام کرده است. از سال 1392 تا 1400 که دوباره وزیر شد، 35 نماینده را به وزارت نفت برد.

وی افزود: یکی از نمایندگان در قرارداد نفتی با خارجی ها به این قرارداد اعتراض کرد و با من شروع به مشاجره کرد و پس از رای نیاوردن در دوره بعدی مجلس، بلافاصله هیات مدیره جزو شرکت های نفتی شد؛ به طوری که در صورت عدم رای گیری در دوره بعدی مجلس شورای اسلامی به یکی از شرکت های نفتی تبدیل شد. “پس پرونده او در این مورد بود.

امیرآبادی افزود: در 10 دوره گذشته مجلس، 8 هزار نفر در ایران توسط هودرو توسط نمایندگان مجلس حضور داشتند و تنها یک نماینده 300 نفر را نمایندگی می کرد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در خصوص دخالت در عزل و نصب ها وقتی وزیر صف در رای اعتماد خود به نمایندگان می گوید من استاندار و استاندار را با نظر شما انتخاب می کنم این فقط نیست. اشتباه است، بلکه انتظارات نمایندگان نیز وجود دارد و اگر وزیر خط این کار را نکند، ممکن است بین دو مرجع اختلاف ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه قانون نظارت بر رفتار نمایندگان در کمیسیون مربوطه اصلاح شده و به زودی تقدیم مجلس می شود، افزود: این قانون سختگیرانه خواهد بود.

امیرآبادی افزود: قانون «از کجا آورده اید» را تصویب کرده ایم و امیدواریم قوه قضائیه زودتر آن را اجرا کند و مسئولانی که بعد از انقلاب مسئولیت را بر عهده گرفتند بگویند اموال خود را از کجا آورده اند.

وی افزود: در این قانون مردم خبرنگاران وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه و دادستانی هستند و اعلام می کنند شعبه مربوطه باید سریع عمل کند.

امیرآبادی با اشاره به اینکه قانون این موضوع ابلاغ شده است، تاکید کرد: ما خواهان اجرای آن هستیم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان دوره یازدهم تمام اموال خود را به قوه قضائیه اعلام کرده اند و در پایان دوره باید اموال خود را اعلام کنند تا ناعادلانه اضافه نشود.

امیرآبادی افزود: در خصوص شفافیت رای گیری، آیین نامه داخلی گزارش خود را آماده کرده و زمان بررسی آن در صحن مجلس است.

حجت الاسلام موسی گربانی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه آیین نامه داخلی مجلس باید تغییر کند، گفت: استرداد امضا باید لغو شود، رأی گیری شفاف و رأی ممتنع لغو شود.

وی ادامه داد: نحوه رأی گیری در مجلس نیاز به بازنگری دارد و شفافیت رأی گیری موضوع بسیار مهمی است.

قربانی افزود: رئیس و نایب رئیس یک سال نمی توانند نمایندگان را کنترل کنند و باید این موضوع اصلاح شود.

وی افزود: اگر نماینده ای از ابتدای نمایندگی تا پایان دوره 4 ساله نمایندگی خود اقدامی انجام ندهد و در ایرادات و توافقات شرکت نکند هیچ اتفاقی نمی افتد و این درست نیست.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: باید بر کار نمایندگان نظارت شود و جلوی تخلفات از تریبون مجلس گرفته شود.

وی تاکید کرد: همه اینها را می توان در اصلاح آیین نامه داخلی مجلس لحاظ کرد.

دیدگاهتان را بنویسید