پس از فارغ التحصیلی از اقتصاد ایران چه باید کرد و چه نباید کرد / سرمایه گذاری در دلارهای نفتی در صنایع مادر و توسعه زیرساخت های تولید


ساعت: 10:12
تاریخ انتشار: 1400/12/17
کد خبر: 1813880

تعطیلی صنایع تاریخ ساز از جمله ارج، آزمایش، پارس، هلدینگ های بهداشتی و دارویی و تشکیل افرادی برای تامین کالاهای اساسی از دهه 90 نشان از عدم آمادگی دولت روحانی و عدم وجود طرح سود پسا تحریم دارد. تکرار نکردن این اشتباه امروز یک درخواست عمومی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ این روزها با توجه به شرایط اقتصادی جهانی و افزایش قیمت نفت به دلیل اتفاقات اوکراین و خبر توافق هسته ای و پایان مذاکرات در وین که می تواند تا حدودی برای اقتصاد جهانی آرامش بخش باشد و امیدی برای افزایش فروش نفت ایران ایجاد کند. به بازارهای جهانی عنوان اولین گرایش اخبار و تحلیل های اقتصادی، سوالی که در ذهن اکثر مردم ایجاد می شود این است که این توافق جدید چه تاثیری بر اقتصاد و در نهایت بر توده مردم خواهد گذاشت و کشور ما امروز آماده است. بهره کامل از فرصت های ایجاد شده آیا شما اقتصاد خود را دارید یا خیر؟

استراتژی هایی برای تکرار نشدن یک تجربه شکست خورده پسا آخرالزمانی، دهه 1990

امروز کشور ما با تجربه دهه 90 و سال های پس از توافق با دولت روحانی به این توافق جدید دست یافت و این ایده همچنان از سال های گذشته در اذهان افکار عمومی باقی مانده و وعده ها محقق نشده است. گره نزنیم و بدون اتکا به توافقات بودجه را ببندیم و با توجه به فشارهای تحمیل شده در سالهای اخیر، تأثیر آشکار این توافق بر توده مردم به عنوان یک درخواست عمومی از دولت و هیئت حاکمه امروز بسیار آشکارتر است.

امروزه مردم واقفند که برآورده نشدن انتظارات از برجام در گذشته ناشی از رفتار کارمندان و عدم آمادگی سازمان ها، نهادها و بنگاه ها و ضعف حاکمیتی است و همه اقتصاددانان تاکید دارند که اگر سازمان ها و نهادها آماده باشند، می توانیم تا سود زیادی ببرند برای بهره برداری از اجرای این توافق و قرار دادن کشور در مسیر ثبات و رشد، همانطور که دولت سیزدهم انقلاب ثابت کرد، علیرغم بهانه های برجام که باعث ایجاد مشکل در تامین کالاهای اساسی شد، اما اتکای مسئولان محلی و منطقه ای رایزنی‌ها نشان داد که بسیاری از این مشکلات در ماه‌های اول حکومت آقای رئیسی برطرف شده است.

نگاه دولت سیزدهم به معاهدات منطقه ای و بی توجهی غرب

دولت سیزدهم نشان داده است که با گسترش معاهدات منطقه‌ای و بدون اتکا به غرب و استفاده از راهکارهای پولی و مالی منطقه‌ای، می‌توان در کوتاه‌مدت نیازهای کشور را برآورده کرد و با تکیه بر این راه‌حل گام‌هایی در جهت واردات واکسن یا واردات اولیه برداشت. کالا و مواد اولیه در مدت کوتاهی مشکل هماهنگی اعضای اقتصادی دولت و گمرک، بانک مرکزی و سیستم حمل و نقل را حل کرد و در عمل نشان داد که لازم نیست کشور با اتکا به غرب و غرب اداره شود. ظرفیت های خوبی در کشورهای دیگر وجود دارد ما آنجا هستیم که با فعال سازی این ظرفیت ها می توان اقتصاد کشور را سامان داد.

نمونه دیگر این عملکرد مثبت اقتصادی این بود که دولت سیزدهم انقلاب با اجرای سیاست توزیع و واردات هوشمند و عزت مردم مورد نظر توانست مشکل کالاهای اساسی را در مدت کوتاهی حل کند. در مرغ و تخم مرغ و سایر کالاهای اساسی کالا را با قیمت مصوب درب منزل تحویل بگیرید و با احترام مرجوع نمایید.

سرمایه گذاری دلارهای نفتی در صنایع مادر و توسعه زیرساخت ها

کارشناسان اولین گام در رفع تحریم را افزایش فروش نفت می دانند که بر اساس بسته شدن بودجه 1401 بدون احتساب توافق بر مبنای 60 دلار نفت و فروش روزانه یک دلار است. 2 میلیون بشکه نفت تولید شده است که به احتمال زیاد فروش و درآمد را افزایش می دهد و دولت مختار است که برای بازگشت به اقتصاد به روشی پایدار بودجه تامین کند.

همه اینها در حالی است که کشور ما به طور طبیعی بخش زیادی از نفت و گاز استخراج شده را مصرف می کند، بنابراین برای صادرات این تولید باید افزایش یابد که این امر خود مستلزم سرمایه گذاری در میادین نفت و گاز است که اجرای آن به بحث تامین مالی بازمی گردد و باید بیایید امروز در مورد آن فکر کنیم و راه حلی برای آن پیدا کنیم.

موضوع دیگر تاثیر توافق بر روابط تجاری کشور و افزایش مبادلات، قیمت تمام شده کالاهای وارداتی و صادراتی و همچنین نهادها و سازمان های مدیریت بازرگانی کشور است که همگی متاثر از این موضوع خواهند بود. بدون شک این توافق باعث افزایش تقاضا برای سرمایه گذاری در بنگاه های ما خواهد شد، چرا که بسیاری از کالاها، دستگاه ها، ماشین آلات و حتی سرمایه گذاری هایی که در این سال ها وارد کشور نشده اند، فضای اقتصادی را در این مقطع باز می کند تا این کمبود در چند سال آینده جبران شود. . .

بازگشت ذخایر ارزی بانک مرکزی نباید صرف واردات شود

باید در نظر داشته باشیم که در دوره قبل پس از تحریم ها در دهه 90 نیز شاهد بودیم که لغو تحریم ها و گسترش واردات کالاهای مصرفی موج جدیدی از مصرف گرایی را ایجاد کرد. با توجه به تراز تجاری کشور برای افزایش تقاضا برای ارز. البته اگرچه منابع پس از توافق آزاد می شود، اما باید به یاد داشته باشیم که بیشتر منابعی که پس از لغو تحریم ها آزاد می شود، ذخایر ارزی بانک مرکزی است که نمی توان از آن برای واردات استفاده کرد. – هزینه های سنگین دولتی، سربار شرکت های خصوصی و دولتی هزینه می شود و باید به زیرساخت ها برگردانده شود.

تعطیلی صنایع تولیدی با سابقه ای چون ارج نشان از عدم آمادگی دولت روحانی بود.

در دوران پسابرجام گذشته کشورمان شاهد بودیم که با سیاست غلط اقتصادی و ورود دلارهای نفتی چیزی شبیه بیماری هلندی در کشور شیوع پیدا کرد و در دولت تدبیر و امید شاهد بودیم که تولید کشور فلج شد. . ، هلدینگ های پارس الکتریک، ماشین سازی تبریز، بهداشتی و دارویی و واردات راکد متوقف و متوقف شده اند که نشان می دهد دولت روحانی نه آمادگی و نه برنامه ای برای استفاده از مواهب تعامل با دنیا دارد.

امروز وقت آن است که دولت با همکاری صاحب نظران اقتصادی تصمیم بگیرد که چگونه سیاست های خود را در این زمینه تغییر دهد تا به این مهم دست یابد و راهکارهای صنعتی که مقام معظم رهبری در دیدار با تولیدکنندگان و اقتصادی به آن اشاره کردند چگونه عملی کند. بازیگران.

لزوم اصلاح نظام بانکی برای حداکثرسازی مزایای پساتحریم

همه اینها در حالی است که بانک های تامین کننده تامین مالی در کشور با مشکلات متعددی مواجه هستند که به همین دلیل نیاز به اصلاح نظام بانکی در این شرایط به حداکثر رساندن این منابع برای اقتصاد کشور و نه به نفع نظام بانکی است. اشعار اقتصادی دولت سیزدهم در تبلیغات انتخاباتی برای بهبود بیشتر این وضعیت باید در کانون توجه قرار گیرد.

البته برای اصلاح نظام بانکی به اصلاحات سختی نیاز داریم که نیاز به یک بانک مرکزی قوی و مستقل دارد که بتواند این شرایط را برای ما ایجاد کند.

به گزارش راه دانا؛ امروز وقت آن است که دولت به ویژه وزارت صمت و مدیران اقتصادی در وزارت اقتصاد اقداماتی را برای رفع تحریم ها انجام دهند که منجر به رشد اقتصادی غیرتورمی در اقتصاد ایران شود، اما اگر این موضوع به خوبی مدیریت نشود در کشور، همین وضعیت ممکن است دوباره تکرار شود، در سال های بعد از برجام و در دولت تدبیر و امید تکرار شود و نتوانیم از فرصت ها استفاده کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید