دلارهای نفتی پدر ثروتمندی است که فرصت را از فرزندانش تجربه می کند/ افزایش قیمت نفت برای اقتصاد خوب نیست


ساعت: 13:03
تاریخ انتشار: 14/04/1400
کد خبر: 1810754

بچمن قدمی دامابی گفت: دلار نفتی در اقتصاد ایران مانند یک پدر ثروتمند است که دولت و نمایندگان مجلس را به حرکت در می آورد، زیرا فرزندان این پدر وقتی به این درآمد دسترسی دارند، برنامه ای برای کار، تلاش و زیرساخت ندارند. توسعه.”

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بچمن قدمی دامابی کارشناس اقتصادی در گفت و گو با جهانبین نیوز; وی گفت: دلایل مختلفی برای افزایش قیمت نفت وجود دارد اما دلیل اصلی که قیمت آن را افزایش داده کاهش عرضه نفت است.


وی افزود: داده ها نشان می دهد که موضوع کاهش عرضه نفت مورد بحث کشورهای تولیدکننده مانند آمریکا، عراق، قرقیزستان و … بوده است. تولید نفت را کاهش داده اند.»


این کارشناس اقتصادی ادامه داد: در کنار کاهش تولید نفت، افزایشی در تولید رخ نداد که کشورهای تولیدکننده قول اجرای آن را دادند. اوپک وعده داده بود که تولید خود را به 400 هزار بشکه در روز برساند، اما در عمل این اتفاق نیفتاد: «این شرکت در ژانویه حدود 28 میلیون بشکه در روز تولید کرد و به وعده خود عمل نکرد.


قدمی گفت: برخی تنش ها در سطح بین المللی نیز به وجود آمده است، مانند تنش روسیه با غرب بر سر اوکراین که یکی از مشکلات اصلی تاثیرگذار بر قیمت جهانی نفت بوده است.


وی خاطرنشان کرد: نبردهای انصارالله با امارات و تنش های نظامی مستقیم و غیرمستقیم که در این بین به وجود آمده، معادلات نفت را نیز تحت تأثیر قرار داده است.


این کارشناس اقتصادی افزود: از سوی دیگر موضوع گسترش مقررات زیست محیطی با توجه به گسترش سازمان های مردم نهاد و سازمان های مردم نهاد در سطح بین المللی مقررات زیست محیطی در حوزه نفت و فرآورده های نفتی و این مشکلات تولید را تحت الشعاع قرار داده است. چالش ها و مسائل.


قدمی گفت: همه این عوامل دست به دست هم دادند تا قیمت نفت در سطح بین المللی افزایش یابد.


وی تاکید کرد: اکنون این سوال مطرح است که افزایش قیمت نفت چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد. اقتصاد کشور دارای حجم بالایی از ارزش صادراتی در حوزه نفتی است. در واقع، این رقم حتی بیشتر است.


این کارشناس اقتصادی گفت: معتقدم نباید افزایش قیمت نفت را به فال نیک گرفت. تجربه نشان داده است که وقتی درآمدهای نفتی کشور افزایش می یابد، نمی توانیم از این رشد اقتصادی بهره ببریم.


قدمی گفت: چه قبل و چه بعد از پیروزی انقلاب اگر به داده ها نگاه کنیم می بینیم که افزایش قیمت نفت باعث افزایش دلارهای نفتی و رشد مصرف در اقتصاد شده است.


وی افزود: وقتی دولت ها دلار نفتی دارند به راحتی خرج می کنند، همین خرج کردن پول باعث افزایش نقدینگی، افزایش نقدینگی باعث افزایش تورم شده و افزایش تورم حتی برای مردم در زندگی روزمره مشکل ایجاد می کند.


این کارشناس اقتصادی ادامه داد: از سوی دیگر روابط تجاری بین المللی مختل شده و کشورهای صادرکننده نفت که با افزایش قیمت نفت و دلارهای نفتی مواجه هستند به سمت افزایش واردات کالا حرکت می کنند.


وی گفت: اگر افزایش دلارهای نفتی مدیریت نشود، مشکلاتی که برای اقتصاد ایجاد می کند بیشتر از منافع آن است، نظریه ای در اقتصاد به نام سیاست نفرین منابع وجود دارد. آنها به توسعه زیرساخت ها فکر نمی کنند.


وی خاطرنشان کرد: دولت در سال های اخیر به فکر مالیات، مدیریت نقدینگی، مدیریت ساختار نظام بانکی و… بوده است. منشأ این اقدامات در حال پیگیری به کمبود دلارهای نفتی برمی گردد در زمانی که ایران تحریم شد، زیرا دولت به آن دلارهای نفتی دسترسی نداشت و در فکر انجام کارهای بزرگ در اقتصاد از جمله ادغام بانک ها، تعریف نظام مالیاتی بود. و غیره. .n.


این کارشناس اقتصادی افزود: ای کاش ایران نفت نداشت تا مانند بسیاری از کشورهایی مانند سنگاپور در وضعیت اقتصادی بهتری قرار می گرفت.


قدمی گفت: دلار نفتی در اقتصاد ایران مانند یک پدر ثروتمند است که دولتمردان و نمایندگان مجلس را به حرکت در می آورد، زیرا فرزندان این پدر وقتی به این درآمد دسترسی دارند، برنامه ای برای کار، آرمان و توسعه زیرساختی ندارند. “


انتهای پیام/ 1031 ج

دیدگاهتان را بنویسید