تحول در جامعه باید همه جانبه باشد/ فروش دلارهای نفتی دولتی به بانک مرکزی دلیلی نداشت


ساعت: 15:06
تاریخ انتشار: 1401/03/02
کد خبر: 1840919

معاون اقتصادی رئیس جمهور گفت: اگر تحول فقط در یک حوزه متمرکز شود و در بخش ها عدم تعادل داشته باشیم، این کشور نابود می شود و موتور سیاسی آن خاموش می شود. زیرا اقتصاد، فرهنگ، سیاست و جامعه باید دست به دست هم دهند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش رهیاب، اجتماع ائمه جمعه امروز دوشنبه سوم خردادماه با حضور محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس جمهور برای بررسی طرح هدفمندی یارانه ها برگزار شد.

وی با بیان اینکه هر جامعه ای باید از چند جهت تغییر کند، گفت: اگر تحول تنها در یک حوزه متمرکز شود و در بخش ها عدم تعادل داشته باشیم، این کشور نابود می شود و موتور سیاسی آن خاموش می شود. زیرا اقتصاد، فرهنگ، سیاست و جامعه باید دست به دست هم دهند.

معاون رئیس جمهور با اشاره به کاستی های تغییر ناپذیر اقتصاد و فرهنگ گفت: اگر اقتصاد و فرهنگ کشوری تغییر نکند، سیاست آسیب می بیند.

رضایی محصول انقلاب سیاسی را امنیت و قدرت در کشور می داند و تصریح می کند: انباشت و تمرکز مشکلات در مسائل اقتصادی و فرهنگی امروز وضعیت کشور را تهدید می کند.

وی افزود: تراکم مشکلات اقتصادی و فرهنگی گذشته امروز بر بودجه کشور و قدرت خرید مردم تاثیر گذاشته است. نقدینگی مهارنشدنی و تورم نیز در اقتصاد ایران حرکت می کرد. بنابراین ما نیاز به تغییر اساسی در وضعیت اقتصادی داشتیم.

معاون اقتصادی رئیس جمهور ادامه داد: دولت سیزدهم قبل از آن باید تغییر می کرد.

رضایی افزود: کسانی که اقتصاد ایران را در این وضعیت قرار دادند و مانع تحولات بزرگ اقتصادی در کشور شدند باید پاسخگو باشند.

وی با اشاره به محورهای مختلف تغییر گفت: تولید، سرمایه گذاری و اشتغال سه عنصر اصلی و به هم پیوسته در تغییر هستند، بنابراین تولید بدون سرمایه گذاری و اشتغال بدون دو بال تولید و سرمایه گذاری امکان پذیر نخواهد بود.

معاون اقتصادی رئیس جمهور تجارت را یکی دیگر از ارکان مهم تحول اقتصادی می داند و می گوید: پتانسیل طلایی اقتصادی ایران در تجارت از همسایگان ربوده شده است.

رضایی در خصوص حذف 4200 تومان و اصلاح یارانه ها گفت: قبلا یارانه کاشته می شد و مستقیم به دست مردم نمی رسید.

وی گفت: اگر همه اصلاحات را انجام دهیم و تورم و تورم را یکبار برای همیشه از بازار ایران حذف نکنیم، هیچ یک از اصلاحات دیده نمی شود و انتظارات دولت محقق نمی شود.

معاون اقتصادی رئیس جمهور با بیان اینکه نقدینگی کشور 5 هزار همات (هزار میلیارد تن) است، گفت: قیمت کالاها در دو سال گذشته به 40 پیک رسیده است، بنابراین فشار بر مردم افزایش یافته است.

رضایی گفت: فروش دلارهای نفتی دولتی به بانک مرکزی بدون پشتوانه پول چاپ می کرد و دلیل منطقی هم نداشت زیرا هر تومانی که از بانک مرکزی وارد جامعه می شود در 5 و 7 ضرب می شود اما اگر آن دلارها در بانک های دیگر باشد. او با همین فرد وارد جامعه می شود.

وی در پایان گفت: اگر تورم مجاز باشد و دیه در بازار وجود داشته باشد دچار گرانفروشی می شویم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید