بررسی علل شورش های اخیر در عراق؛ از تحریک آمریکایی ها و دلارهای نفتی عربستان تا شیطنت های نخست وزیری

در همین رابطه با محمود معلمی، استاد سیاسی دانشگاه اصفهان گفت وگویی انجام داده ایم که در ادامه می خوانید:


* برای درک شورش های اخیر در عراق از کجا باید شروع کرد؟


معلم: برای درک ناآرامی هایی که در هفته گذشته در عراق رخ داده است، لازم است شخصیت مقتدی صدر را بیشتر بشناسیم. قدرت طلبی و کمال گرایی یکی از مهم ترین ویژگی های اخلاقی این شخصیت است; همزمان با خروج صدام از عراق، مقتدی صدر نیروهای خود را در اطراف منزل آیت الله سیستانی محاصره کرد و به آیت الله سیستانی گفت: شما ایرانی هستید و باید عراق را ترک کنید و من عرب بودم و باید اینجا باشم. و ما این رویداد بزرگ را فراموش نکرده ایم. نحوه رفتار او باعث شد تعداد قابل توجهی از جوانان دور و بر او باشند و من گاهی آن را با اوایل انقلاب خودمان مقایسه می کنم که فردی به نام سید مهدی هاشمی هم همین وضعیت را داشت که یک سری جوان های نادان و پرشور داشت. در اطرافش و حتی در جبهه ها گاهی این هم باعث ایجاد اغتشاش می شود و میل به قدرت و خودخواهی می کنی که راه مقتدی صدر هم مثل این مرد است.


علت این شورش ها در عراق چه بود؟

بیش از 60 درصد جامعه عراق شیعه هستند و ما مذاهب دیگر از جمله سنی را نیز می بینیم. در مورد قومیت، کردها و عرب ها اکثریت جمعیت را تشکیل می دهند، مقتدی صدر در حوادثی که در عراق رخ داد، قدرت طلبی خود را به رخ می کشد و با این روش مثلاً می گوید بیشترین نماینده را در پارلمان عراق دارم. به طوری که من باید همه چیز را مشخص کنم، پس باید رئیس جمهور، نخست وزیر و همه را مشخص کنم. پارلمان عراق به دلیل وجود گروه های مختلف در آن، طبیعتاً قدرت را نمی پذیرد. نخست وزیر کنونی عراق در این زمینه ها شرور است و ما معتقدیم شهادت حاج قاسم سلیمانی، نخست وزیر کنونی عراق موثر بوده است، در صورتی که باید در زمانی که نهادهای امنیتی مقتضی بدانند جزئیات این موضوع اعلام شود. ; بنابراین این شرایط این امکان را برای مقتدی صدر فراهم کرد که تا انتخابات ریاست جمهوری و نخست وزیری عراق دست به چنین شورش هایی بزند. اگر یادتان باشد وقتی آمریکایی ها وارد عراق شدند می خواستند مقتدی صدر را بکشند، مقتدی صدر به حرم پناه برد و آیت الله سیستانی به بصره آمدند و با جمعیت آمدند و مقتدی صدر را نجات دادند و حالا این آقا نمک را آنطور نمی شناسد.


* نقش قدرت و برنامه ریزی خردمندانه آیت الله خیری در سرکوب این آشوب ها چه اهمیتی داشت؟

چندی پیش مقتدی صدر دید جز تخریب و بدنام کردن او کاری از دستش بر نمی آید، آمد و استعفای آیت الله خیری را که از مراجع تقلید عراق است بهانه کرد و گفت: حالا چون مرجع من آیت الله است. خائری، شما به من دستور دادید که از سیاست بازنشسته شوم. این اقدام توسط مقتدی صدر برای تخریب آیت الله سیستانی انجام شد. همچنین اگر او کناره‌گیری نمی‌کند و سه بار این کار را انجام می‌دهد، اما نقش مهمی در مشکلات عراق ایفا می‌کند، پس مردم عراق باید بدانند که عربستان پشت این صحنه است، زیرا زمانی عربستان سعودی جایگزین مقتدی‌العباس شده است. صدر این مرد را دعوت کرد و پول زیادی به او داد. علاوه بر عربستان، آمریکایی ها نیز نقش مهمی داشتند و همچنین شیطنت هایی در جناح ها و جریان های سیاسی در عراق داشتند که باعث شد مقتدی صدر از این طریق در آستانه اربعین تحریک شود و باعث هرج و مرج در عراق شود. مورد توجه قرار گیرد. ; تصورش این بود که اگر این حرکت را انجام دهد مردم به اربعین نمی روند یا با ظرفیت اندک جان خود را از دست می دهند و می تواند به این عظمت که در دنیا بی نظیر است آسیب بزند. آنها تمام تلاش خود را کردند تا حماسه پیاده‌روی اربعین را به چالش بکشند و اگر نه، حالا عقل سلیمی می‌گوید اجازه دهید عراق آرام باشد تا پیاده‌روی تاریخی اربعین انجام شود. پس ببینید وقتی این حرکت در آستانه اربعین انجام می شود، در واقع به این معناست که متقدی صدر و یارانش تصمیم می گیرند که عده کمی به عراق بروند و عظمت اربعین از بین برود.


********

در این شرایط مردم عراق گوش به فرمان مرجع تقلید بودند، در این شرایط و حال و هوای عراق و آیت الله حائری که این سخنان را بیان کردند، طبیعتاً برخی از علما و برخی دیگر از شخصیت ها تأثیرگذار بودند و اگرچه جمعیت عراق. سنتی نیست و جوانان ما شاهد هیجانات زیادی در این کشور هستیم، با این حال دولت در آرام کردن این شورش ها تأثیر زیادی داشت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید