سفر مشاور ارشد خاورمیانه ای بایدن به عراق همزمان با حضور سردار قاآنی در بغداد/ در دیدار مقام آمریکایی و نخست وزیر عراق چه گذشت؟

سفر مشاور ارشد خاورمیانه ای بایدن به عراق همزمان با حضور سردار قاآنی در بغداد/ در دیدار مقام آمریکایی و نخست وزیر عراق چه گذشت؟

برت مک گورک، مشاور ارشد رئیس جمهور بایدن در امور خاورمیانه، این هفته به عراق سفر کرد تا با محمد شیعه السودانی، نخست وزیر جدید، دفتر نخست وزیر عراق و سفارت آمریکا در بغداد، درباره همکاری های امنیتی بین دو کشور گفتگو کند.

رسانه آمریکایی «آکسیوس» نوشت: دفتر نخست وزیری عراق و سفارت آمریکا در بغداد اعلام کردند که برت مک گورک، مشاور ارشد رئیس جمهور بایدن در امور خاورمیانه، این هفته به عراق سفر کرده تا با محمد شیعه السودانی، نخست وزیر جدید این کشور درباره همکاری ها گفتگو کند. مذاکرات امنیتی بین دو کشور

این مقاله ادامه می دهد: آمریکا و ایران برای نفوذ سیاسی در عراق با هم رقابت می کنند. مک گورک بلندپایه ترین مقام کاخ سفید است که از زمان روی کار آمدن سودانی در سه ماه پیش به بغداد سفر کرده است.

السودانی که پس از حمایت جناح های طرفدار ایران موسوم به چارچوب هماهنگی به این سمت منصوب شد، در تلاش است تا رابطه عراق با آمریکا و رابطه بغداد با تهران را متعادل کند.

علیرغم فشار شبه نظامیان طرفدار ایران در عراق که خواستار خروج نیروهای آمریکایی از این کشور شدند، السودانی از حضور نظامی آمریکا دفاع کرد و در مصاحبه اخیر با وال استریت ژورنال گفت که نیروهای آمریکایی همچنان برای مبارزه با داعش مورد نیاز هستند.

مک گورک روز دوشنبه به همراه آموس هاستین، فرستاده انرژی وزارت خارجه آمریکا پس از سفری کوتاه به اردن وارد بغداد شد.

بر اساس بیانیه دفتر خود، السودانی به مک گورک و هاستین گفت که دولت او می خواهد همکاری با کشورهای دوست را «به نحوی که در خدمت منافع مردم عراق باشد» تقویت کند.

مک گورک بر تعهد بایدن به رابطه راهبردی با عراق و تمایل آمریکا برای حمایت از اصلاحات انرژی، زیرساخت ها و اقلیم دولت عراق تاکید کرد.

مک گورک همچنین به السودانی گفت که ایالات متحده متعهد به “مشاوره و کمک به نیروهای عراقی در مبارزه با داعش و اطمینان از اینکه داعش هرگز دوباره در عراق و سوریه ظهور نمی کند” است.

مک گورک و هاستین سپس به اربیل سفر کردند و در آنجا با نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان دیدار کردند. آنها در مورد نیاز به کاهش تنش بین دولت های منطقه ای و فدرال بر سر تولید نفت در منطقه گفتگو کردند.

بر اساس گزارش های مطبوعات ایران و عراق، در حالی که مک گورک در عراق بود، ژنرال اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران نیز وارد بغداد شد تا با رهبران جناح های سیاسی و شبه نظامیان طرفدار ایران صحبت کند.

این دومین سفر قاآنی به بغداد از زمان تشکیل دولت جدید عراق بود.

به گزارش العربی الجدید، کانی در این دیدارها درباره حمایت عمومی سودان از حضور نظامی آمریکا در آن کشور صحبت کرد.

فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق قرار است در اوایل فوریه برای گفتگو با وزیر امور خارجه آمریکا، بلینکن، به واشنگتن سفر کند.

دیدگاهتان را بنویسید