پاسخ سخنگوی کمیسیون امنیت ملی به سوالی درباره «سفر پوتین به تهران همزمان با سفر بایدن به ریاض»: سفر پوتین از قبل برنامه ریزی شده است. ربطی به تحولات اخیر ندارد

پاسخ سخنگوی کمیسیون امنیت ملی به سوالی درباره «سفر پوتین به تهران همزمان با سفر بایدن به ریاض»: سفر پوتین از قبل برنامه ریزی شده است.  ربطی به تحولات اخیر ندارد

روز جدید ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به این سوال که برخی همزمانی سفر پوتین به تهران با سفر بایدن به ریاض را محاصره می دانند، گفت: تا جایی که من اطلاع دارم. این بازدید از قبل برنامه ریزی شده بود و به اتفاقات اخیر مربوط نمی شود، در عین حال پر واضح است که ارزیابی مثبتی از حضور نیروهای فرامنطقه ای در منطقه نداریم. یعنی کشورهایی مثل آمریکا تاکنون عامل ناامنی منطقه ما بوده اند و نتوانسته اند امنیت را برای منطقه ما به ارمغان بیاورند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: کریدور شمال – جنوب از طریق آسیای میانه به ارتقای تجارت در جهان کمک می کند و برای ایران و کشورهایی که از این مسیر استفاده می کنند، سود دارد. طرف ایرانی و روسی در سفر پوتین به تهران باید به این موضوع توجه کنند و این یکی از دستور کارهای دولت است که مورد حمایت مجلس نیز قرار دارد.

ابوالفضل عمویی نماینده تهران و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی شورای اسلامی به مناسبت سفر ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به ایران گفت: به نظر من سفر آقای پوتین به تهران سفر مهمی است چرا که ما در مقطعی هستیم که در آن روابط ایران و روسیه را ارتقا می دهیم. روسیه تمرکز خود را بر روی مرزهای جنوبی خود برای بهره برداری از مسیرهای تجاری افزایش داده است. از سوی دیگر زیرساخت ها و چارچوب هایی در روابط دو کشور وجود دارد که از آن جمله می توان به روابط سه جانبه ایران، ترکیه و روسیه در گذشته در قالب نشست آستانه اشاره کرد که تکرار آن حائز اهمیت است.

وی تصریح کرد: هم ترکیه و هم روسیه همسایه ما هستند و سیاست توجه به همسایگان از سیاست های دولت سیزدهم است و انتظار داریم این سفر به بهبود بیش از پیش روابط کمک کند.

آمویی ادامه داد: اکنون در حال افزایش مبادلات تجاری بین ایران و روسیه هستیم، مشکلات مختلفی بین دو کشور به وجود آمده است، هیئت‌های سطح پایین‌تر بین مسئولان وزارتخانه‌های ما مبادله می‌شود و معتقدیم این سفر می‌تواند نتایج خوبی برای منافع کشور داشته باشد. دو ملت ایران و روسیه روسیه دارد

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به این سوال که «برخی همزمانی سفر پوتین به تهران با سفر بایدن به ریاض را محاصره تعبیر می کنند»، گفت: تا جایی که من اطلاع دارم این سفر از قبل برنامه ریزی شده بود.» مربوط به رویدادهای اخیر بوده و نیست، در عین حال کاملاً واضح است که ارزیابی مثبتی از حضور قدرت های فرامنطقه ای در منطقه نداریم. یعنی کشورهایی مانند آمریکا. تاکنون عامل ناامنی برای منطقه ما بوده اند و نتوانسته اند امنیت را برای منطقه ما به ارمغان بیاورند.

وی خاطرنشان کرد: آنچه در منطقه ما به عنوان امنیت شناخته می شود، حاصل همکاری کشورهای هم منطقه است، کشورهایی که دغدغه واقعی مسائل امنیتی منطقه را دارند. حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی به افزایش ناامنی در منطقه منجر شده است.

نماینده مردم تهران در مجلس اضافه کرد: سفر اخیر آقای بایدن را از نظر آمریکا نیز به دلیل نیاز به انرژی صادراتی از این منطقه و در عین حال برنامه های رژیم صهیونیستی برای نفوذ بیشتر در این منطقه بررسی می کنیم. برخی کشورها قلمرو طراحی شده می تواند یکی از انگیزه های این سفر باشد. من فکر می کنم که سفر بایدن به منطقه کمکی به بهبود وضعیت امنیتی در منطقه نمی کند، بلکه چالش ها را در منطقه تشدید می کند.

عمویی در پاسخ به سوالی درباره افزایش مبادلات تجاری ایران و روسیه گفت: همکاری های ایران و روسیه رو به بهبود است، توجه روسیه به مرزهای جنوبی بیشتر شده و کریدور شمال – جنوب یکی از موضوعات مشترک ایران است. و روسیه توجه و تمرکز وجود دارد.

وی ادامه داد: دو مسیر برای کریدور شمال به جنوب می شناسیم. یکی از مسیر قفقاز و دیگری از آسیای میانه است، در قفقاز هنوز باید زیرساخت ها را به خصوص در بخشی از ایران تکمیل کنیم.

عمویی تصریح کرد: این مسیر ارزان‌تر، اقتصادی‌تر و سریع‌تر است و به همین دلیل معتقدیم که به رونق تجارت در دنیا کمک می‌کند و منافعی برای ایران و کشورهایی که از این مسیر استفاده می‌کنند دارد. قطعاً طرف ایرانی و روسی به این موضوع توجه دارند و این یکی از دستور کارهای دولت است که مجلس نیز از آن حمایت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید