حمله به اوکراین نظم جهانی آمریکا را تحریک می کند/ پوتین شاه پاسخ داد; بایدن متقاعد شده است که امکان رویارویی نظامی با روسیه وجود ندارد


ساعت: 14:44
تاریخ انتشار: 14/08/12
کد خبر: 1811725

مهاجران در پاسخ به خصومت های روسیه در اوکراین:

این دستور برای مردم آمریکا یک دموکراسی است، اما چه چیزی برای مردم خاورمیانه به ارمغان آورده است؟»

به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ پس از اقدام نظامی روسیه در اوکراین، واکنش های بین المللی گسترده ای به اقدامات پوتین در حمله این کشور صورت گرفته است.

در همین حال، عطاولا مهاجرانی، وزیر دولت اصلاحات مستقر در لندن، با اذعان به مشکلات قابل توجه در واکنش به اقدام نظامی روسیه علیه اوکراین و بررسی جنبه‌های این حمله نظامی، خاطرنشان کرد: ما شاهد ناسیونالیسم روسی در روسیه و دوران کمونیستی با اتحاد جماهیر شوروی هستیم. او می گوید: «به نظر می رسد دوران ناسیونالیسم روسی آغاز شده است و اتفاقاً ناسیونالیسم روسی ریشه عمیق تری در بین مردم این کشور دارد و سنت قوی تری دارد، بنابراین فضای ملی گرایی را در همه ادبیات، شعر و رمان ها می بینیم. گفت. البته در دوران شوروی سعی کردند این فضا را به فضای کمونیستی تبدیل کنند که در نهایت فرو ریخت.

وی با اشاره به اینکه پوتین در زمان حمله روسیه به اوکراین محاسبه دقیقی انجام داد و در واقع به دنبال تشکیل یک ستون فقرات جدی مانند ناسیونالیسم روسی برای تشکیل امپراتوری بود، خاطرنشان کرد: حضور روس ها در جمهوری هایی که پس از فروپاشی شوروی شکل گرفت. در اوکراین، روس ها بین 17 تا 22 درصد تخمین زده می شوند. در بلاروس، زبان روسی قابل توجه است. در لتونی، جمعیت روسیه قابل توجه است. در این جمهوری ها وجود دارد. در واقع حضور روس ها در جمهوری های دیگر ادامه دارد.

وی گفت: آمریکا و ناتو یک اشتباه راهبردی مرتکب شدند زیرا معتقد بودند در طرح گسترش ناتو، آمریکا و اروپا می توانند روسیه را در داخل مرزهای خود محاصره کنند. اوکراین فرصتی را فراهم کرد، اما پوتین به طور فزاینده ای نسبت به ناتو حساس بود، حتی گسترش ناتو تا مرزهای روسیه را تفسیر می کرد.

وی افزود: آمریکا و ناتو چندین شکست مهم متحمل شده اند که مهمترین آن در افغانستان بود، یعنی در جریان خروج باورنکردنی آمریکا و ناتو از افغانستان اعلام شد که شکست آشکاری متحمل شده ایم. در افغانستان؛ در واقع آمریکایی مورد بحث ما یک آمریکایی است که در 20 سال 3 تریلیون دلار در افغانستان از دست داده است، چگونه می تواند در اوکراین به نتیجه متفاوتی دست یابد؟

وی افزود: اوکراین سرزمین گرانی است و می توان گفت مجموعه ای از ارزشمندترین منابع معدنی جهان را در اختیار دارد، یکی از حاصلخیزترین خاک ها را دارد، تولید گندم قابل توجه است و خط لوله گاز به روسیه وجود دارد. پوتین زمستان را برای حمله به اوکراین انتخاب کرد، افزایش مصرف سوخت بر زندگی مردم تأثیر می گذارد و این اقدام در بازی شطرنج پوتین گنجانده شده است.

مهاجرانی گفت: بایدن و بلینکن در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر امور خارجه اوکراین به صراحت حمله روسیه را محکوم کردند اما بایدن گفت که ما وارد جنگ با روسیه نمی شویم این به این معنی است که روسیه بر اوکراین حکومت خواهد کرد. واضح است که حرکت های اولیه شطرنج پوتین نتیجه داده است و او مطمئن است که هیچ رویارویی نظامی با ایالات متحده وجود نخواهد داشت.

او گفت: «این یک دموکراسی برای مردم آمریکا است، اما چه چیزی برای مردم خاورمیانه به ارمغان آورده است. این خانم هیلاری کلینتون بود که یک روز گفت برای مردم ایران متاسفم و روز بعد ایران را به بمباران اتمی تهدید کرد. آنها کسانی بودند که در جنگ عراق و ایران کمک کردند و تک تک شهدای ما و هر کدام از قربانیانی که دیدیم پشت فرمان آمریکا ایستادند.

او گفت: «حمله ایران به اوکراین نشانه چالش بزرگی برای نظم جهانی به رهبری آمریکا تلقی می‌شود». نمی تواند.

وی با تاکید بر اینکه استراتژی هسته ای ایران قمار نیست، بلکه آن را تصمیمی درست و هوشمندانه می دانم، گفت: البته این استراتژی سختی های خود را دارد اما قمار نیست و تصمیم درستی است که باید به آن تکیه کنیم. خود، نه دیگران.”

انتهای پیام/ ک

دیدگاهتان را بنویسید