ترامپ: بایدن کسی بود که پوتین را برای حمله به اوکراین تحریک کرد


ساعت: 11:57
تاریخ انتشار: 1301/07/17
کد خبر: 1902088

رئیس جمهور سابق آمریکا گفت اگر من رئیس جمهور بودم، حمله روسیه به اوکراین هرگز اتفاق نمی افتاد و این بایدن بود که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را برای حمله به اوکراین تحت فشار قرار داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا که در دوران تصدی خود در کاخ سفید دستور ترور سردار سلیمانی را صادر کرد و با تحریم های شدید علیه ایران رنج های زیادی را به مردم کشورمان تحمیل کرد، شنبه شب در سخنرانی در جمع هواداران خود. وی با اشاره به ناآرامی های اخیر در کشورمان خطاب به مردم ایران اعلام کرد: ما با شما هستیم و همیشه با شما خواهیم بود.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با انتقاد از عملکرد جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، بر اساس ادعاهای همیشگی و دروغ خود مبنی بر تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای، گفت: ما کشوری بودیم که اجازه ندادیم. ایران به سلاح هسته ای دست خواهد یافت.

این ادعاها بارها از سوی مقامات سابق و کنونی آمریکا مطرح شده است، در حالی که جمهوری اسلامی ایران ضمن تکذیب آن، همواره تاکید دارد که ماهیت برنامه هسته‌ای کشورمان کاملاً صلح‌آمیز است و سلاح هسته‌ای در دکترین دفاعی ایران جایی ندارد.

ترامپ همچنین به جنگ اوکراین اشاره کرد و گفت که اگر او رئیس جمهور بود، حمله روسیه به اوکراین هرگز اتفاق نمی افتاد و این بایدن بود که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را برای حمله به اوکراین تحت فشار قرار داد.

پس از بروز برخی ناآرامی‌ها در ایران در هفته‌های اخیر، مقامات چند کشور اروپایی و همچنین آمریکا با مداخله در امور داخلی کشورمان، از ناآرامی‌ها حمایت کردند تا نااطمینانی و نارضایتی در ایران ایجاد کنند.

ناصر خانانی، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در مطلبی در صفحه اینستاگرام خود به دخالت این کشورها در امور داخلی ایران پاسخ داد و گفت که «اعتراض» و «اختلال» ماهیت متفاوت و نتایج متفاوتی دارد. دولت و ملت ایران دوستان و دشمنان خود را بهتر می شناسند.

وی همچنین به موضع برخی از کشورهای غربی در قبال حوادث اخیر ایران و برخی دخالت های آنها در امور داخلی کشورمان اشاره کرد و نوشت: رفتار مداخله جویانه و حمایت آشکار برخی دولت های غربی از ناآرامی های اخیر در ایران و … تداوم رفتار تحریک آمیز آنان ثابت کرده است که هرگاه فرصتی را ببینند از اقدام مستقیم و غیرمستقیم علیه ثبات، امنیت و استقرار نظام و کشور ما دریغ نخواهند کرد.

کنعانی خاطرنشان کرد: دشمنان نه تنها با جمهوری اسلامی مخالفند، بلکه علیه ایران هستند.

پارلمان اروپا روز پنجشنبه در اقدامی مداخله جویانه، قطعنامه ای در رابطه با حوادث اخیر ایران صادر کرد که با واکنش تند مقامات جمهوری اسلامی ایران مواجه شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در این خصوص اظهار داشت: این قطعنامه حاوی تعصب یک جانبه و بی اساس علیه جمهوری اسلامی ایران است، بنابراین اساسا مردود است و ارزشی ندارد.

وی تاکید کرد: این قطعنامه علیرغم ادعاهای مطرح شده در آن، از برخورد لازم با خشونت های سازمان یافته و تعرض به اموال عمومی و جان و مال مردم تحت عناوین جعلی و ناعادلانه انتقاد کرده است که طراحان و محرکان اغتشاشات، آنها عمدتاً از اروپا دشمنی خود را علیه جمهوری اسلامی ایران آغاز می کنند.

کنعانی همچنین تصریح کرد: پارلمان اروپا با صدور این قطعنامه نشان داد که به رفتار گزینشی خود در قبال ملت بزرگ ایران ادامه می دهد چرا که این مجلس علیرغم ادعاهای بلندپروازانه خود هیچگاه قطعنامه ای در زمینه حقوق بشر در برابر تحریم های ضد بشری ندیده است. حداکثر علیه مردم ایران

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران آماده تعامل دوجانبه با همه کشورها بر اساس احترام و منافع متقابل است، اما در مقابل هرگونه تلاش برای فشار یا توسل به اقدامات محدودکننده علیه مردم ایران قاطعانه خواهد ایستاد و پاسخ متقابل و متناسب خواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید