بایدن به پوتین هشدار داد: اگر روسیه به اوکراین حمله کند، پاسخ آمریکا قاطع خواهد بود

بایدن به پوتین هشدار داد: اگر روسیه به اوکراین حمله کند، پاسخ آمریکا قاطع خواهد بود

بایدن تاکید کرد که اگر روسیه دوباره به اوکراین حمله کند، آمریکا و متحدانش «پاسخ قاطعی» به مسکو خواهند داد.

رئیس جمهور آمریکا با اشاره به مذاکرات آتی روسیه با ناتو و سازمان امنیت و همکاری اروپا در اوایل سال 2022 تاکید کرد: توسعه دیپلماسی با کاهش تنش ها امکان پذیر است نه با افزایش آن.

کرملین همچنین در بیانیه ای اعلام کرد که روسای جمهور روسیه و آمریکا در مورد اجرای توافقات حاصل شده در نشست ماه دسامبر خود گفتگو کردند.

بر اساس بیانیه کرملین، پوتین تاکید کرد که تعهد دیپلماتیک باید تضمین کند که ناتو به سمت شرق حرکت نمی کند و سلاح های تهدیدآمیز را در نزدیکی مرز روسیه مستقر نمی کند.

بر اساس بیانیه کرملین، بایدن بر اهمیت مسئولیت ایالات متحده و روسیه برای کمک به حفظ ثبات جهانی تاکید کرد و خاطرنشان کرد که ایالات متحده قصد استقرار تسلیحات تهاجمی در مرز اوکراین را ندارد.

پوتین با اشاره به تهدیدات قبلی بایدن مبنی بر اعمال تحریم های سختگیرانه علیه مسکو در صورت تشدید تنش ها بین اوکراین و روسیه، پوتین گفت که چنین تصمیمی “اشتباهی جدی” خواهد بود و می تواند روابط آمریکا و روسیه را متشنج کند.

بیانیه های کاخ سفید و کرملین به موضوع برنامه هسته ای ایران یا اقدامات جمهوری اسلامی نمی پردازد.

به گفته مقامات آمریکایی، این تماس که به درخواست رئیس جمهور روسیه انجام شد، از ساعت 3:35 بامداد در واشنگتن آغاز شد و 50 دقیقه به طول انجامید.

پیشتر در اواسط دسامبر، بایدن و پوتین، علاوه بر موضوعات مختلف بین‌المللی، یک ویدئو کنفرانس مفصل درباره ایران برگزار کردند و نگرانی‌ها در مورد پیشرفت ایران در برنامه هسته‌ای و تهدیدی که برای صلح و امنیت منطقه ایجاد می‌کند، مورد بحث و بررسی قرار دادند.

پوتین در یک نشست مجازی قبلی به بایدن گفت که توافقات در مورد برنامه هسته ای ایران باید به همان روشی که در ابتدا توافق شده بود اجرا شود.

جو بایدن در دیدار با پوتین در ماه دسامبر همچنین نگرانی عمیق خود را از افزایش نیروهای روسیه توسط ایالات متحده و متحدان اروپایی در مرزهای اوکراین ابراز کرد و گفت که در صورت تشدید تنش های نظامی بین روسیه، ایالات متحده و متحدانش، او با تدابیر اقتصادی و قوی پاسخ خواهد داد. او در آن تماس خواستار تنش زدایی و بازگشت به دیپلماسی شد.

رؤسای جمهور ایالات متحده و روسیه همچنین در یک مصاحبه ویدیویی در ماه دسامبر در مورد ثبات استراتژیک، گفتگوهای جداگانه در مورد حملات سایبری و باج گیری و همچنین همکاری مشترک در مورد مسائل منطقه ای از جمله ایران گفتگو کردند.

دیدگاهتان را بنویسید