زلنسکی: اگر چین در حمله به اوکراین به روسیه بپیوندد، جنگ جهانی رخ خواهد داد

زلنسکی: اگر چین در حمله به اوکراین به روسیه بپیوندد، جنگ جهانی رخ خواهد داد

در ادامه حساسیت غرب به روابط روسیه و چین در بحبوحه جنگ اوکراین، رئیس جمهور این کشور گفت که حمایت پکن از مسکو منجر به جنگ جهانی خواهد شد.

به گزارش رویترز، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین روز دوشنبه (20 فوریه) در مصاحبه ای درباره حمایت چین از روسیه در جنگ هشدار داد و گفت که این امر منجر به جنگ جهانی خواهد شد.

زلنسکی به روزنامه آلمانی دی ولت گفت: برای ما مهم است که چین در این جنگ از فدراسیون روسیه حمایت نکند. در واقع، من دوست دارم در کنار ما باشم. اگرچه من فکر نمی کنم در حال حاضر چنین چیزی امکان پذیر باشد.

وی افزود: اما من فرصتی را برای چین می بینم که ارزیابی عملی از آنچه در اینجا اتفاق می افتد انجام دهد. زیرا اگر چین با روسیه متحد شود، جنگ جهانی رخ خواهد داد و من معتقدم چین از آن آگاه است.

قبل از اظهارات زلنسکی، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، در دیدار با وانگ یی، مدیر کمیته مرکزی روابط خارجی حزب حاکم چین، نسبت به عواقب هرگونه حمایت چین از روسیه در جنگ اوکراین و کمک پکن به مسکو هشدار داد. دور زدن تحریم ها

این ادعاها در حالی است که پکن از ابتدای بحران اوکراین همواره تاکید کرده است که درگیری ها نباید ادامه یابد و نیاز به پایان جنگ و آتش بس است.

امروز دوشنبه در پی تلاش های دولت چین برای میانجیگری در جنگ اوکراین و عملیات نظامی ویژه روسیه در منطقه دونباس، یک دیپلمات ارشد چینی به مسکو سفر کرد. روزنامه کامرسانت روسیه گزارش داد که وانگ یی، مدیر کمیته مرکزی سیاست خارجی حزب حاکم چین پس از شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ وارد مسکو شده است.

بر این اساس، وانگ که پیش از این سمت وزارت خارجه چین را برعهده داشت، احتمالا به مسکو رفته است تا درباره طرح احتمالی صلح در اوکراین و تقویت نقش پکن در یافتن راه حلی برای پایان دادن به این جنگ گفتگو کند.

به گزارش رویترز، وی طی سخنرانی در کنفرانس امنیتی مونیخ ضمن متهم کردن آمریکا به نقض استانداردهای بین المللی با رفتارهای هیجانی و عصبی، خواستار گفتگو و تفکر آرام کشورهای اروپایی برای پایان دادن به جنگ اوکراین شد.

دیدگاهتان را بنویسید