ماموریت اولیانوف امضا نکردن برجام قبل از حمله روسیه به اوکراین بود/ جنایات پوتین در پوتین پنهان شد

ماموریت اولیانوف امضا نکردن برجام قبل از حمله روسیه به اوکراین بود/ جنایات پوتین در پوتین پنهان شد

روز جدید حشمت الله فلاحت پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی گفت: اولیانوف قبل از حمله روسیه به اوکراین ماموریت داشت که برجام را امضا نکند و به خوبی انجام داد و در این شرایط که اولیانف مشروعیت خود را در وین از دست داد، خود لاوروف رسماً شرطی به نام ضمانت‌های آمریکا در روابط ایران و روسیه را وارد کرده و قرار داد که در واقع ممنوعیت جدیدی برای برجام ایجاد کرد.

دوازده روز از جنگ روسیه و اوکراین می گذرد و پوتین در واکنش به آنچه مداخله ناتو در منطقه می خواند به حمله به اوکراین ادامه می دهد. سرنوشت جنگ مشخص نیست و طولانی شدن جنگ این فاجعه را به محل بحث و بیان کارشناسان از زوایای مختلف تبدیل کرده است. یکی از بحث ها این بود که اقدامات روسیه ناتو را مجبور به خروج از منطقه می کند، بنابراین به نفع جمهوری اسلامی است، اما برخی دیگر معتقدند حتی اگر چنین فرضی وجود داشته باشد، باز هم نمی توان از جنگ دفاع کرد. رویداد۲۴ از ابتدای جنگ تاکنون کارشناسان مختلفی با تحلیل های مختلف سعی در تحلیل ابعاد جنگ روسیه و اوکراین داشته اند. در این گفت‌وگو با حسمت‌الله فلاحت، رئیس کمیسیون امنیت ملی، احتمالات آینده جنگ را نیز در میان گذاشتیم و از او سؤالاتی مانند ایده اصلی پوتین برای شروع جنگ، پیامدهای آن برای روسیه و شرایطی که این جنگ ایجاد خواهد کرد، پرسیدیم. برای ولادیمیر پوتین. در بخشی دیگر از گفتگو این سوال را مطرح کردیم که مواضع ایران و رسانه های دولتی قبل از حمله روسیه به اوکراین چقدر درست است؟ برای خواندن پاسخ این سوالات با ما همراه باشید.

حسمت الله فلاحت پیشه به رویداد 24 گفت: «به مرور زمان، مکانیسم‌های صلح‌آمیز برای حل بحران نظامی در اوکراین کاهش می‌یابد.» نوع تحلیل محتوایی که همزمان با گسترش حملات روسیه و به‌ویژه نقض قوانین در حال انجام است. قوانین جنگ و حقوق بین‌الملل، بیشتر شبیه دو قیچی عمل می‌کنند که یک گردن دیپلماسی بین آنهاست. روس ها تصور می کردند که با تهدید و جنگ شدید نظامی و از بین بردن زیرساخت های دفاعی اوکراین، می توانند ظرف چند روز اوکراین را وادار به تسلیم کنند، اما این اتفاق نیفتاد. اکنون برای موفقیت، آنها باید جنگی را که با نقض فاحش قوانین بین‌المللی و با نقض میدانی حقوق بشر و میدانی آغاز شد، ادامه دهند. از این رو حملات به مناطق شهری در دستور کار قرار گرفته و بر تعداد تلفات افزوده می شود و جنگ روز به روز چهره وحشیانه خود را نشان می دهد.

ادامه جنگ راهی برای پوتین برای اجتناب از مجازات بیشتر است

وی ادامه داد: از سوی دیگر می بینیم که کشورهای دیگر در صدد تضعیف جنگ علیه روسیه هستند. پس از اجرای اساسنامه رم، موضوع ارجاع پرونده فرماندهان روس و پوتین به دیوان کیفری بین‌المللی مطرح شد که عملاً باعث شد پوتین راهی برای جلوگیری از مجازات بیشتر، یعنی تحمیل پیروزی به جهان بیاندیشد.

فلاحت پیشچ توضیح می دهد: اساسنامه 1999 رم دارای 9 بند اصلی است که روسیه و پوتین از آن عبور کرده اند، بنابراین پرونده برای پوتین باز است. و این موردی است که زمانی برای برخی از سیاستمداران جهان مانند صدام حسین و دیگران ایجاد شد، بنابراین پوتین احساس می کند که اگر در این جنگ پیروز نشود و پیروزی خود را به جامعه بین المللی به ویژه بلوک غرب تحمیل کند، پس او و به فرماندهان متمایل خواهد شد، روزی ممکن است خود روسها از آنها شکایت کنند. مانند کاری که مردم یوگسلاوی با رهبران سیاسی خود انجام دادند.

تهاجم روسیه به اوکراین با ایده های ناسیونالیستی انجام شد

رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی می گوید: جنگ در حال نزدیک شدن به مراحل حساس خود است و در این شرایط به نفع همه است که به یک تصمیم دیپلماتیک برسند که اگر هم اتفاق بیفتد به نفع روسیه است. من معتقد نیستم که افق روشن است، زیرا زیر غبار ناسیونالیستی که روسیه ایجاد کرده است، جاه طلبی یک دیکتاتور بزرگ به نام پوتین است. هدف پشت این گرد و غبار تلاش برای ماندن در قدرت است، زیرا چوتین تا کنون تمام کارت های خود را صرف حفظ قدرت کرده است، به عنوان یک تغییر در قانون اساسی، تا تمام عمر خود را اداره کند! او اکنون سعی دارد از ناسیونالیسم ایجاد شده در غرب برای احیای روسیه استفاده کند. به نظر من موضوع همچنان در قالب جاه طلبی پوتین است و قطعا شاهد صحنه های وحشتناک تری در اوکراین خواهیم بود. اما اگر موضوع فقط ناتو و گسترش آن باشد، می توان به راه حل های دیپلماتیک دست یافت. اما با اقدامات این دیکتاتور، به تدریج مشروعیت اقدامات او در خود روسیه زیر سوال می رود.

این نماینده سابق مجلس می گوید: قبل از پوتین افرادی مانند هیتلر و حتی جرج بوش و …. آنها کسانی بودند که این راه ها را آسان تر طی کردند.» ما در یک جامعه جهانی هستیم که همه از طریق فضای مجازی در ارتباط هستند و دیدگاه‌های مردم لزوماً با دیدگاه سیاستمدارانشان همخوانی ندارد. این اصول انسانی است که مردم را در فضای مجازی متحد می کند و یک اتحاد اخلاقی علیه پوتین در آن فضا ایجاد شده است. این اتحادیه مهمترین مشکل او و همه کسانی است که برای ماندن در قدرت تلاش می کنند دست به جنایت بزنند.

توجیه جنایت روسیه در رسانه های دولتی ایران در شأن کشور نیست

از فلاحت پرسیدیم در مورد واکنش ایران به اقدامات روسیه و اینکه موضع ایران چقدر منطقی است، نوشتم. وی توضیح داد: «ممتنع ایران از سازمان ملل قابل قبول بود، اما موضع اولیه دولت ایران به هیچ وجه قابل قبول نبود». به ویژه سیاست رسانه ای که در صدا و سیمای جمهوری اسلامی در حال شکل گیری است، مبتنی بر دیپلماسی واقع بینانه نیست. در یکی از برنامه های رادیویی برنامه ای پخش شد که دقیقاً بهانه ای بود که در دفاع از روس ها وجود دارد! این برنامه ها در شأن ملت ایران نیست.

عزت مردم ایران نباید فدای جاه طلبی های رهبران روسیه شود

وی ادامه داد: واقعیت این است که نقض فاحش حقوق بشر توسط روس ها صورت گرفته است و مردم ایران مردمی مترقی هستند، بنابراین دفاع از اقدامات روسیه در شأن جمهوری اسلامی و رسانه های حاکم نیست. مثلاً در همان رادیو که برخی از اخلاق دینی و انسانی صحبت می کنند، برنامه های خبری سعی می کنند وقایع اوکراین را به نفع روسیه سانسور و هدایت کنند که منجر به پارادوکس اطلاع رسانی به مخاطبان آگاه از واقعیت ها می شود. در عین حال، عزت مردم ایران نباید فدای جاه طلبی رهبران روسیه شود که کارهای ویژه ای انجام داده اند و به مردم در برابر ظلم و ستم ایران کمک کرده اند.

وی ادامه داد: ما می دانیم که آمریکا و ناتو نیز دشمنان ما هستند، اما واقعیت این است که کاری که روس ها انجام می دهند تبلیغاتی است و واقعیت این است که مبتنی بر روحیه جاه طلبی یک دولت غیر دموکراتیک است که می خواهد همه را در هم بکوبد. حقوق بشر با پوتین «آهسته متأسفانه ما در رادیو و سایر رسانه های رسمی این موضوع را پوشش می دهیم.

اولیانوف ماموریت داشت تا قبل از حمله روسیه به اوکراین از امضای برجام جلوگیری کند

فلاحت پیشه خاطرنشان کرد: دنیای آینده دنیایی است که قطعا رفتار مستبدانه و جاه طلبانه در آن محکوم خواهد شد و معتقدم آنچه انجام می شود منفعت اخلاقی برای کشور ما ندارد. در عین حال ما هیچ غرامتی از روس ها دریافت نمی کنیم. ماموریت اولیانف این بود که قبل از حمله روسیه به اوکراین برجام امضا نشود و او هم خوب عمل کرد، روسیه هم گفت که در واقع تحریم جدیدی در برجام ایجاد کرده اند و جالب اینکه برخی در ایران هم سعی کردند همین را توجیه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید