بایدن در تلاش برای احیای ناتو سکته کرد/آمریکا اوکراین را قربانی تنش با پوتین کرده است


ساعت: 12:09
تاریخ انتشار: 09/09/1401
کد خبر: 1914687

کریمی گفت: آمریکا اوکراین را قربانی تنش روسیه و غرب کرده و آن را به میدان بازی شرق و غرب تبدیل کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سید وحید کریمی کارشناس مسائل اروپا و آمریکا در گفت و گو با خبرنگار تیتریک گفت: اروپا در حال «گذراندن» از دوران سخت اما جدید است.

کریمی افزود: اروپا دو قسمت دارد، دولت هایی با محوریت بروکسل و پاریس که دیدگاه اروپایی دارند و دیدگاه دیگر آتلانتیس یا لندن است.

وی با اشاره به اینکه آتلانتیس ها معتقد بودند که آمریکا باید چتر دفاعی خود را بر فراز اروپا داشته باشد، گفت: پوتین از سال 2000 تا 2020 موفق بود.

کریمی به نفوذ پوتین در اروپا در مدت مذکور اشاره کرد و تصریح کرد: خانم لوپن در فرانسه معتقد بود که باید با روسیه روابط خوبی داشته باشند.

وی ادامه داد: اگر لوپن رئیس جمهور شود از روش آنگلا مرکل در آلمان برای همزیستی مسالمت آمیز با روسیه پیروی خواهد کرد.

کریمی با تاکید بر اینکه روسیه با خط لوله انرژی، مرگ و زندگی اروپا را در دست دارد، گفت: موفقیت دیگر پوتین جدایی آمریکا از اروپا با ریاست جمهوری ترامپ بود.

وی تصریح کرد: ترامپ به پیمان نظامی ناتو و خرید آمریکا از اروپا اعتقاد نداشت، معتقد بود اروپا را نباید خرج کرد، یعنی موج سواری تمام شده است.

کریمی تصریح کرد: روند مذکور باعث نگرانی لندن شد، ترامپ از کاخ سفید خارج شد و جو بایدن که معتقد به متحدان و چندجانبه گرایی بود، روی کار آمد.

وی با اشاره به اینکه رویکرد بایدن برای لندن قابل قبول است، گفت: به گفته ماکرون، ناتو ضربه خورده بود و نیاز به بازسازی داشت یا روسیه به اروپا نفوذ کرد و باید بیرون رانده شود.

کریمی به شورش آلمان اشاره کرد و افزود: آلمان باید کنترل و تحقیر می شد، دولت بایدن با فروش اسلحه زمینه را برای تسلط بر اروپا فراهم کرد.

وی با تاکید بر اینکه اوکراین قربانی تنش های روسیه و غرب شده و به زمین بازی شرق و غرب تبدیل شده است، گفت: در حال حاضر رقابت اصلی بین انگلیس و فرانسه است.

کریمی افزود: دو کشور نامبرده از روسیه و آمریکا برای تسلط بر یکدیگر استفاده می کنند، قبل از جنگ جهانی دوم رقابت بین انگلیس، فرانسه و آلمان بود.

وی ادامه داد: بعد از جنگ جهانی دوم آلمان شکست خورد و رقابت انگلیس و فرانسه ادامه یافت، البته بین روابط بین الملل و سیاست بین الملل تفاوت وجود دارد.

کریمی با اشاره به اینکه روابط را روزنامه ها می نویسند اما سیاست پشت پرده است، گفت: روسیه اوکراین را بخشی از خاک خود می داند و خطر می بیند.

وی افزود: آلمان مرز شرق و غرب بود اما امروز اوکراین آن مرز را تشکیل داده است یعنی غرب و ناتو به سمت روسیه حرکت کرده اند.

کریمی در جای دیگر با اشاره به اینکه انتقال گاز و نفت با کشتی قابل تحقق است، اظهار داشت: ژاپن نیز اعلام کرده است که کشتی های گاز مایع را به اروپا می فرستد.

وی به فعالیت شرکت های انتقال انرژی و قاچاق سوخت به اروپا اشاره کرد و تصریح کرد: کمبود گاز در اروپا قابل حل است اما تلاش می کنند تا موضوع را سرکوب کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید