اوکراین قربانی ناتو و نفوذ غرب در اروپا شده است/ بلوک شرق باید توازن قوا برقرار کند


ساعت: 11:48
تاریخ انتشار: 1401/04/18
کد خبر: 1881914

سیدوحید کریمی گفت: بلوک غرب در دو دهه اخیر توانسته است با قدرت نرم یعنی ترغیب و جذب کشورها برای عضویت در اتحادیه اروپا یا ناتو با پول، زور و فریب موفق شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سیدوحید کریمی کارشناس مسائل اروپا و آمریکا در گفتگو با خبرنگار تیتریک با اشاره به رقابت و تنش بین جبهه غرب و شرق گفت: در دو دهه اخیر پوتین، ناتو و غرب نفوذ داشته اند. در اروپا.”

کریمی به نفوذ چین در اروپا اشاره کرد و افزود: چین 16 کشور را به همراه آورد و مرکزی را در شرق اروپا تشکیل داد، همچنین نفوذ ناتو، روسیه و چین در اروپا افزایش یافت.

وی با اشاره به اینکه اوکراین قربانی تنش های مذکور است، گفت: بلوک غرب طی دو دهه گذشته با قدرت نرم یعنی ترغیب و جذب کشورها برای عضویت در اتحادیه اروپا یا ناتو از طریق پول، زور و فریب موفق بوده است. .

کریمی تصریح کرد: روسیه با قدرت و تسلیحات سخت به دنبال تصرف گرجستان، کریمه و اوکراین در بلوک شرق است، یعنی غرب از قدرت نرم و شرق از قدرت سخت استفاده کرده است که البته هزینه بیشتری دارد.

وی روند مذکور را پدیده جدیدی دانست و با اشاره به اینکه چشم انداز آینده به نفع شرق است و باید ابداع شود، گفت: ایران در سال های اخیر پیشنهاد اتحاد با چین، روسیه و هند را داده است، اما آنها توجه نکرده اند.

کریمی با اشاره به اینکه غربی ها، اتحادیه اروپا و ناتو هماهنگ عمل می کنند، افزود: باید اقدامات جدیدی در بلوک شرق برای مقابله با غرب انجام شود، نخبگان و سیاستمداران باید تبادل نظر کنند و بحث های علمی و سیاسی ادامه یابد.

وی تصریح کرد: توافقات شانگهای و بریکس بر آینده سیاسی و اقتصادی کشورهای عضو تاثیر دارد اما دیگر دیر شده است. اینکه چین و روسیه درخواست عضویت ایران و آرژانتین را داده اند خوب است اما عقب ماندگی شرق را در مقایسه با غرب نشان می دهد.

کریمی با اشاره به اینکه باید تعادل ایجاد شود، تصریح کرد: غربی ها کشورها را تحریک کرده اند و مردم این کشورها با پیوستن به توافقات اتحادیه اروپا و ناتو متوجه مشکلاتی خواهند شد که با آن مواجه هستند.

وی مارین لوپن رئیس جمهور نهایی فرانسه را در مقابل اتحادیه اروپا ارزیابی کرد و گفت: فرانسه یکی از محورهای اصلی ایجاد اتحادیه اروپا است و غربی ها با ترفندهای مالی کشورهای جدیدی را به این اتحادیه جذب می کنند.

کریمی با اشاره به واگرایی اتحادیه اروپا و جدایی انگلیس از آن افزود: 30 کشور اروپایی عضو اتحادیه اروپا و 30 کشور عضو ناتو هستند.

وی گفت: اروپایی ها باهوش هستند و مشکلات داخلی کشورشان را جهانی می کنند اما مشکلات غرب آسیا یا آفریقا جهانی نخواهد بود زیرا با سیاست غفلت سعی می کنند از قدرت سخت آمریکا استفاده کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید