سیاست توسعه طلبانه ناتو در شرق عامل اصلی جنگ روسیه با اوکراین است / آمریکا به متحدان خود پشت می کند


ساعت: 18:40
تاریخ انتشار: 14/07/1400
کد خبر: 1811509

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: همکاری اروپا با ناتو در زمینه اقدامات توسعه طلبانه ناتو در شرق به ویژه در آسیا عامل اصلی درگیری در این مناطق است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سید مهدی حسینی در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از جنگ و درگیری های نظامی در سراسر جهان حمایت نمی کند، گفت: جمهوری اسلامی معتقد است همه این مسائل راه حل سیاسی دارد و در بسیاری از جاها بدون جنگ می توان به نتیجه رسید.

وی گفت: جمهوری اسلامی یکی از کشورهای مجروح در جنگ است. جمهوری اسلامی سال‌ها مورد حمله نظامی حزب بعث و حامیان آن به رهبری ایالات متحده بوده است.»

این کارشناس سیاسی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از وقوع جنگ در سراسر جهان ناراضی است، افزود: جنگ می تواند عواقب و پیامدهای منفی برای مردم این کشورها داشته باشد.

وی گفت: یکی از مهم ترین موضوعات در جنگ اوکراین و روسیه که رسانه ها باید به آن بپردازند، ریشه جنگ است. و آسیا عامل این جنگ است.

وی گفت: ناتو موافقت کرده است که زیرساخت های نظامی خود را به هیچ وجه در مناطق شرقی توسعه ندهد. مانند اوکراین، زیرساخت های نظامی ناتو را به سمت شرق گسترش دهید.

وی با بیان اینکه تاسیسات نظامی ناتو در شرقی ترین نقطه اوکراین واقع شده است، افزود: همکاری اروپا با ناتو در زمینه اقدامات توسعه طلبانه ناتو در شرق به ویژه در آسیا، ریشه درگیری است.

وی با بیان اینکه روسیه برای جلوگیری از توسعه تاسیسات نظامی ناتو در شرق این اقدام را انجام داده است، گفت: جمهوری اسلامی ایران هیچ گونه درگیری نظامی در این زمینه را توصیه نمی کند.

ایالات متحده به کشورهایی که به آنها اعتماد دارند پشت می کند

وی گفت: اروپایی ها در چند سال اخیر تحت نظارت ناتو اقداماتی انجام داده اند که منجر به شکست شده است. این به نفع آنها نبود و فقط جنگ را بر مردم این مناطق تحمیل کردند.

وی با بیان اینکه جنگ روسیه و اوکراین یکی از مصادیق تحریک اروپا به درگیری نظامی آمریکا بود، ادامه داد: اروپا و آمریکا در جنگ روسیه و اوکراین به نوعی شکست خوردند.

وی با بیان اینکه شکل گیری جنگ روسیه و اوکراین چندین چیز را در جهان ثابت کرده است، گفت: تلاش روسیه در این جنگ با هدف تخریب تاسیسات نظامی ناتو در اوکراین است.

وی گفت: «اروپا و ایالات متحده برای حمایت از اوکراین و دوشیدن آن به رهبری ناتو در شرق جدی بوده اند، اما امروز همه این کشورها به اوکراین پشت کرده اند». او به آمریکا اعتقاد داشت و آمریکا را رها کرد و به آن پیوست.

وی گفت: به گاوهای شیری در منطقه یعنی عربستان و امثال آن نشان داده شده که آمریکا کشورهای مورد اعتماد خود را پشت سر می گذارد.

وی با اشاره به وابستگی اروپا به گاز مسکو، افزود: 40 درصد گاز مورد نیاز اروپا از مسکو و از طریق اوکراین به اروپا می رسد و این جنگ باعث شده اروپا نتواند در این جنگ رویارویی جدی از خود نشان دهد. از غربی ها در اوکراین برای شکل دادن به فرهنگ و تمدن غربی، مردم اوکراین علاقه ای به این تمدن و فرهنگ ندارند.”

وی افزود: دولت اوکراین می گوید مردم اوکراین در هر کجا که هستند اسلحه به دست می گیرند و در برابر روس ها مقاومت می کنند، اما مردم این کار را نمی کنند و این نشان می دهد که مردم اوکراین می خواهند به نوعی از تفکر غربی جدا شوند و غرب را قبول ندارند. فکر. فکر وی گفت: فرهنگ …

وی گفت: در جنگ هایی مانند جنگ اوکراین و جنگ 44 روزه بین آذربایجان و ارمنستان، شاهد هستیم که ایالات متحده به ناظر فعال تبدیل شده است. در حال کاهش است.

وی گفت: آمریکا می خواست در همه جنگ های سیاسی و امنیتی مقصر باشد، دیگر نمی توانند نقش بزرگی در این گونه مسائل داشته باشند و این نشان دهنده افول آمریکا است.

وی با بیان اینکه جنگ عواقب زیادی به ویژه در حوزه اقتصادی خواهد داشت، افزود: با توجه به اینکه اوکراین یکی از کشورهای تولید کننده مواد غذایی است، قیمت مواد غذایی به ویژه غلات در سال آینده افزایش خواهد یافت.

وی گفت: با وجود اعلام آمادگی برخی کشورها برای تامین گاز مورد نیاز اروپا، به نظر می رسد اروپا نتواند به زودی گازی را که از روسیه وارد می کند جایگزین کند.

وی گفت: در هر صورت ما از مسکو نمی خواهیم به این جنگ ادامه دهد، بلکه از مسکو می خواهیم به این جنگ پایان دهد و این جنگ نمی تواند روش موفقی باشد. ریشه این جنگ، سیاست های توسعه طلبانه اروپا و آمریکاست».

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید