سیاست غرب آمریکا عامل اصلی بحران است/ روسیه از پذیرش ناتو در مرزهای خود سرباز می زند


ساعت: 17:26
تاریخ انتشار: 14/11/12/14
کد خبر: 1812525

مجید روحی، استاد دانشگاه و کارشناس سیاسی گفت: «بیشتر دیپلمات ها معتقدند که تحلیلگران روابط بین الملل، سیاست های آمریکا و غرب در قبال روسیه را عامل اصلی بحران در سال های اخیر می دانند. ناتو وارد حیاط خلوت روسیه نشد و گسترش نیافت، اما بیل کلینتون، بوش و اوباما از جمله کسانی بودند که این توافق را نادیده گرفتند و انقلاب های رنگی و سیاست های گسترش ناتو را دنبال کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مجید روحی استاد دانشگاه و کارشناس علوم سیاسی نهم بهمن ماه در گفت و گو با خبرنگار، با اشاره به سیاست سال های اخیر آمریکا در اوکراین، بیاناتی را در روز مبعث مقام معظم رهبری بیان می کند. برای مدت طولانی در اوکراین و روسیه. ما شاهد تهاجم روسیه به اوکراین و الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه بودیم. روسیه به گرجستان و بخش هایی به روسیه پیوسته اند، این همان چیزی است که بسیاری از کارشناسان غربی به رهبری آمریکا عامل این بحران ها می دانند.

او گفت: «بیشتر مورخان، دیپلمات ها و تحلیلگران برجسته روابط بین الملل، سیاست غرب در قبال روسیه را عامل اصلی بحران 2014 و 2008 و اکنون می دانند. تحقیقات من آسیای مرکزی، قفقاز و سیاست روسیه و ایالات متحده است.

این استاد دانشگاه در توضیح سیاست آمریکا در قبال روسیه گفت: پس از پایان جنگ سرد در سال 1990، سیاست آمریکا در قبال روسیه این بود که روسیه بخشی از غرب شود. زمانی برخی از سیاستمداران غربگرا در روسیه بودند که بعداً پریماکوف، پوتین و … با آنها مخالفت کردند. ایالات متحده می خواست روسیه بخشی از غرب باشد، زیرا در تئوری های روابط بین الملل، هرچه نیروهای دموکراتیک و بحث در مورد دموکراسی بیشتر باشد، متحدان آمریکا و منافع آنها بیشتر تامین می شود، بنابراین یکی از سیاست های بزرگ آمریکا در روسیه، تبدیل شدن به بخشی از آن است. به غرب. برای پیوستن به اردوگاه غرب.


روسیه از پذیرش ناتو در مرزهای خود سرباز می زند

این استاد دانشگاه و کارشناس علوم سیاسی ادامه داد: بعد از فروپاشی شوروی معتقد بودند که ناتو نباید وجود داشته باشد زیرا شوروی دیگر وجود ندارد، اما به دلیل تهدیدها و قدرت های جدید علیه آمریکا، سیاست ناتو در حال حرکت به سمت شرق بود. شامل کشورهایی مانند بلغارستان، جمهوری چک، رومانی، اسلواکی، گرجستان و اوکراین بود که نامزد عضویت در ناتو بودند، اما روسیه از پذیرش هر دو کشور و حضور ناتو در مرزهای خود خودداری کرد.


ایالات متحده انقلاب های رنگی و سیاست گسترش ناتو را دنبال می کند

وی با اشاره به اینکه سیاستمداران روسی گفتند پس از جنگ سرد ناتو توافق کردند که وارد حیاط خلوت خود نشوند یا توسعه پیدا نکنند، گفت: «بیل کلینتون، بوش و اوباما از جمله کسانی بودند که توافق و انقلاب های رنگی در حیاط خلوت را نادیده گرفتند. روسیه سیاست گسترش ناتو را آغاز کرد و دنبال کرد، در واقع سیاست آمریکا در قبال روسیه گسترش ناتو و دموکراتیزه کردن روسیه و اطراف آن بود.


آمریکا نمی خواهد هیچ قدرتی جلوی هژمونی جهانی اش را بگیرد

روحی با اشاره به جنبه کلان سیاست آمریکا در اوکراین گفت: به طور کلی آمریکا قبل و بعد از جنگ سرد نمی خواهد هیچ قدرتی مانند روسیه و چین از هژمونی جهانی خود جلوگیری کند یا با آنها درگیر شود.

وی افزود: از زمان جنگ سرد، سیاست مهار روسیه توسط آمریکا دنبال می شود و این درست است که غرب به رهبری آمریکا مقصر اصلی بحران روسیه و اوکراین است. بر اساس نظرسنجی موسسه لوادا در آمریکا، بیش از 60 درصد آمریکا را مقصر بحران اوکراین و حدود 20 درصد روسیه و حدود 4 یا 5 درصد اوکراین را مقصر می دانند زیرا چاره ای جز حرکت به سمت شرق ندارد. به روسیه یا غرب و اتحادیه اروپا و ناتو و شما نمی توانید بی طرف باشید.

وی همچنین توضیح داد: حضرت علی (ع) فرمودند: «مردم حاکم دین خود هستند». حاکمان اوکراین سیاستی را در قبال غرب دنبال می کنند و به دنبال پیوستن به اتحادیه اروپا هستند. آنها رفاه، پیشرفت و توسعه را در اروپا می بینند و نمی خواهند به روسیه بپیوندند زیرا روسیه فاقد اهدافی است که مردم اوکراین به دنبال آن هستند و به کشور آنها حمله کرده است.


مردم اوکراین باید خود را از حاکمانی که به شرق یا غرب تمایل دارند جدا کنند

این کارشناس مسائل سیاسی در پاسخ به این سوال که مردم اوکراین در بحران سال های اخیر چه می توانند بکنند، گفت: مردم باید خود را از کسانی که به شرق یا غرب متمایل هستند جدا کنند و خودشان روی صحنه بروند این اعتماد به غرب است. از آنها بی فایده است. مردم باید بیاموزند که به دنبال حاکمانی مستقل و جدا از این جریانات بگردند و بدانند که غرب برای آنها خوب نیست و هیچ منفعتی ندارند و منطقی و عاقلانه به مشکلات نگاه کنند تا گرفتار نشوند. هیجان اطرافشان

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید