انحراف ناتو از مرزهای خود عامل بحران امروز اوکراین است


ساعت: 15:43
تاریخ انتشار: 14/09/12
کد خبر: 1812099

سعدله زارعی گفت: ناتو در توافق با روسیه مبنی بر عدم گسترش ناتو از مرزهای خود خارج شده و 14 کشور اروپای شرقی به ناتو پیوسته اند و گسترش ناتو در اوکراین باعث ایجاد حس ناامنی برای روسیه و قطعا با واکنش این کشور شده است. همراه.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سعدله زارعی در گفت و گو با خبرنگار مرآت; وی با تحلیل تنش بین روسیه و اوکراین گفت: بحران امروز اوکراین نتیجه زیر پا گذاشتن وعده آمریکا به روسیه در سال 1996 است و شرایط کنونی به گونه ای است که روسیه نمی تواند نسبت به امنیت کشور خود بی تفاوت باشد. “

وی گفت: ناتو در توافق با روسیه مبنی بر عدم گسترش ناتو از مرزهای خود خارج شده و 14 کشور اروپای شرقی به ناتو پیوسته اند.

زارعی با بیان اینکه اوکراین از جنبه‌های مختلف کشور مهمی برای روسیه است، افزود: کیف قبل از مسکو پایتخت روسیه بوده و بنابراین روابط نزدیک بین دو کشور موضوعی دیرینه است. گسترش ناتو در اوکراین یک نگرانی نظامی برای روسیه و یک واکنش نظامی است.

زارعی با بیان اینکه بحران در اوکراین از چندین سال پیش با روی کار آمدن زلنسکی آغاز شد، افزود: انقلاب مخملی و توطئه سیاسی در اوکراین منجر به روی کار آمدن یک دست نشانده و طرفدار غرب به نام زلنسکی شد و اکنون آمریکا به قدرت رسیده است. این توطئه سیاسی باید با یک توطئه نظامی همراه باشد.

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: از سال 1919 که زلنسکی به قدرت رسید، متأسفانه به جای تمرکز بر مسائل فرهنگی و اجتماعی کشورش، اکنون با وعده های غرب و ناآگاهی روس ها دچار بحران شده است.

وی گفت: آمریکایی ها نمی توانند بجنگند زیرا تجهیزات نظامی آنها در اروپا بسیار محدود است و از طرف دیگر سیاست توسعه جنگ به نفع کشورهای اروپایی مانند فرانسه است. و اینجا انگلیس نخواهد بود.

این تحلیلگر سیاسی گفت: تحریم ها ممکن است تا حدودی موثر باشد اما تعیین کننده نیست و روس ها به دلیل عدم رعایت تحریم ها از چین نفس می کشند. از سوی دیگر روسیه پتانسیل اقتصادی قابل توجهی دارد.

وی در پایان در رابطه با جنگ سایبری آمریکا علیه روسیه گفت: در این جنگ قطعا روسیه قدرت برتر بر آمریکاست و در خود انتخابات آمریکا نیز مدعی شدند که هکرهای روسی موفق به نفوذ به این کشور شده اند. ایجاد امنیت و استقلال مجازی برای کشورمان با توجه به اینکه کشورمان جزو 5 قدرت برتر سایبری دنیاست و دستیابی به این استقلال امکان پذیرتر است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید