نظارت اختیاری، پیشگیری از انحراف یا اصلاح انحراف است


ساعت: 15:57
تاریخ انتشار: 1301/04/26
کد خبر: 1883832

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان گیلان:

احمد قنبریان با اشاره به اینکه هدف از نظارت اختیاری جلوگیری از انحرافات و یا اصلاح انحرافات است، گفت: نظارتی که این دو هدف را تامین نکند قابل قبول نیست و این اصل در همه کشورها به جز این نوع نظارت موثر پذیرفته شده است. اتفاق می افتد و طبق قانون نظارت هیئت نگهبان باید اختیاری باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش 17 آذر، احمد قنبریان شامگاه شنبه در گفت‌وگویی با بیان اینکه شورای نگهبان برای حفظ قانون اساسی تشکیل شده است، اظهار داشت: نظارت بر انتخابات و اجرای قانون اساسی در همه نظام‌های سیاسی پذیرفته شده است و در جمهوری اسلامی به شورای نگهبان سپرده شده است.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات شورای نگهبان استان گیلان با اشاره به اینکه نهاد نظارتی در جمهوری اسلامی مستقل و متصل به کشور دیگری نیست، افزود: نظارت شورای نگهبان پیشگیرانه است. در حالی که در کشورهای دیگر، پس از خطا و تخلف دستگاه نظارت وارد میدان می شود.

وی تصریح کرد: توجه به جوانان و بررسی دستاوردهای انقلاب از جمله مفاد بیانیه گام دوم انقلاب است و شورای نگهبان برای ایجاد تحول در این حوزه، توسعه جوانان را دارد. را در دستور کار خود قرار داده و از نظرات کارشناسان در زمینه های مختلف استفاده می کند.

قنبریان با بیان اینکه در همه انتخابات کاندیداهایی از گرایش های مختلف داریم و در برخی دوره ها اکثریت مجلس را جناح مقابل تشکیل می دهد، گفت: در برخی از انتخابات هر دو جناح رد صلاحیت می شوند و اتهاماتی وجود دارد که شورای نگهبان از یک جناح است. حمایت از جناح خاص نوعی فرار از مسئولیت است زیرا آنها در انتخابات اقبال عمومی را پیدا نمی کنند.

وی یکی از شروط اصل 28 قانون اساسی را ایمان و التزام عملی به اقتدار مشروع دانست و اظهار داشت: نمایندگان مجلس باید منطبق با مطالبات رهبری و مقتضیات عمل باشند و بر خلاف قانون عمل کنند. سخنان رهبری، مصداق عدم تعهد عملی به آن است. این اختیارات وکیل است و در احراز صلاحیت به این موضوع توجه می شود.

رئیس سازمان نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان استان گیلان با اشاره به اینکه تاکنون از ظرفیت فضای مجازی برای پاسخگویی به شبهات مربوط به عملکرد شورای نگهبان به درستی استفاده نشده است، گفت: برنامه کاربردی است. برای ارتباط با شبکه نظارت طراحی شده است و امیدواریم در برنامه 5 ساله شورای نگهبان اجرایی شود.

گنبریان با بیان اینکه تأثیرگذار فردی است که اعتقادی به مبانی انقلاب نداشته باشد یا حرف و عملش با هم فرق داشته باشد، تصریح کرد: وظیفه دستگاه نظارتی است که از نفوذ این گونه افراد در نهادهای مختلف کشور جلوگیری کند.

وی شورای نگهبان را تنها مرجع تفسیر قانون اساسی و نظارت بر معاهدات و توافقات جمهوری اسلامی با سایر کشورها عنوان کرد و افزود: نظارت بر عدم مغایرت مصوبات مجلس با قانون و شرع نیز از دیگر موارد است. وظایف شورای نگهبان شورای نگهبان ضامن سلامت جمهوریت و مشروعیت و اسلام نظام است.

قنبریان هدف از نظارت اختیاری را جلوگیری از وقوع انحرافات و یا اصلاح انحرافات عنوان کرد و اظهار داشت: نظارتی که این دو هدف را تامین نکند قابل قبول نیست و این اصل در همه کشورها پذیرفته شده است و غیر از این نوع نظارت وجود ندارد. موثر نیست و طبق قانون نظارت شورای نگهبان باید اختیاری باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید