آمریکا؛ بازیگر اصلی بحران اوکراین/ استراتژی اصلی آمریکا بن بست اقتصادی برای روسیه است


زمان: 09:04
تاریخ انتشار: 14/12/1400
کد خبر: 1812639

مسائل سیاسی در گفتگو با کارشناسان مطرح شد.

تعدادی از تحلیلگران سیاسی ایالات متحده اوکراین را مسئول این بحران می دانند و می گویند استراتژی اصلی ایالات متحده یک بن بست اقتصادی برای روسیه است.

جهانگیر کرمی کارشناس مسائل روسیه و آسیای میانه در گفت و گو با عصر هامون با اشاره به بحران کنونی اوکراین گفت: جنگ همیشه بد است و تمام تلاش برای جلوگیری و پایان دادن به جنگ است که بر مردم، جوامع و انسان ها وارد شده است. جامعه را باید ستود و تشویق کرد، اما متأسفانه زندگی بشر هرگز از جنگ دور نبوده است، البته نباید در آن اغراق کرد، زیرا بیشتر زندگی انسان دوره است. صلح و همزیستی بود.

وی با تاکید بر اینکه جنگ ها اگرچه شامل همه بشریت نمی شود، اما همیشه به عنوان یک پدیده استثنایی وجود داشته است، علت درگیری روسیه و اوکراین را توضیح داد: علت این بحران را باید در مسائل امنیتی جهان جستجو کرد. امنیت و حوزه های نفوذ خود را دارند که تهدید کمتری برای محیط زیست آنها به شمار می رود و محیط امن تری را برای آنها فراهم می کند.

به گفته کرمی، محیط اروپا و اوراسیا یکی از مناطقی است که به ویژه بین روسیه و قدرت های اروپایی و غربی در طول تاریخ همواره جنگ های مهمی در آن جریان داشته و در دوره جدید دولت روسیه اوکراین به دنبال امنیت و قلمرو خود است. هویت و تاریخ از لحاظ جغرافیایی و فرهنگی نباید به قلمرو نفوذ رقبای روسیه و تهدید روسیه تبدیل شود.

وی افزود: به ویژه اینکه آسیب پذیری جغرافیایی روسیه عمدتاً در مناطق غربی آن است، یعنی. منطقه از دریای بالتیک تا دریای سیاه و به ویژه خاک اوکراین، ریشه این جنگ باید در رقابت روسیه و ناتو ریشه داشته باشد. وی خاطرنشان کرد که در سه دهه گذشته آنها از تامین امنیت در مرزهای روسیه خودداری کرده اند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: نقش آمریکا این است که تلاش کند ناتو را به عنوان نیروی هژمونی غرب و بازیگر اصلی رهبری ناتو به حاشیه روسیه به ویژه اوکراین بکشاند و با این واکنش روسیه مقابله کند. دولت روسیه هم ساکت است او ننشست و این جنگ را راه انداخت.

وی با اشاره به اینکه کشورهایی که ائتلاف نظامی قانونی با ایالات متحده دارند، گفت: “ایالات متحده و کشورهای عضو ناتو اگر از اوکراین حمایت نمی کردند، مجبور نبودند اوکراین را در معرض تجاوز روسیه قرار دهند.” آنها به طور موثر از این کشور حمایت نخواهند کرد.

کرمی خاطرنشان کرد: باید دولت های غربی و آمریکا را به خاطر آغاز روندی که منجر به تجاوز در یک کشور می شود، مقصر دانست و یا باید در این روند عاقلانه و مسئولانه تر عمل کنند. راه میانه ای را انتخاب کند که بتواند امنیت اوکراین را تضمین کند، در حالی که آن را به تهدیدی نظامی برای روسیه تبدیل نکند، که این کار را نکرد.

به گفته وی، بخشی از موضوع به دولت اوکراین برمی گردد که به جای اینکه اوکراین به نوک تهدید نظامی تبدیل شود، درک درستی از وضعیت کشور، موقعیت جغرافیایی، فرهنگی و تاریخی و وضعیت بین المللی خود ندارد. به روسیه و روسیه. می تواند کشور را به چهارراه شرق و غرب و مرکز همکاری های بین المللی تبدیل کند و می تواند یک بازی اقتصادی و توسعه موثر انجام دهد که این اتفاق نیفتاد و مردم اوکراین آسیب دیدند. تحمل كردن.

دخالت غرب در امور داخلی اوکراین شعله های جنگ را در این کشور شعله ور کرده است


معتبه کازک میری، کارشناس روابط بین الملل می گوید: «اوکراین دومین قدرت سیاسی و اقتصادی بعد از روسیه در دوران شوروی و دومین قدرت بزرگ بعد از فرانسه بود. این کشور بزرگ اروپایی است و از زمان استقلال اوکراین در سال 1991، سیاست خارجی کیف بین غرب و فدراسیون روسیه در نوسان بوده است.


وی با بیان اینکه بحران اوکراین به مرحله بحرانی رسیده است، گفت: “اوکراین بزرگترین کشور اروپای مرکزی و غربی است. همچنین از سال 2004، پس از انقلاب نارنجی، بزرگترین کشور اروپایی پس از روسیه است.” او به غرب نزدیکتر شد و به ویژه دولت های طرفدار غرب که در اوکراین به قدرت رسیدند می خواستند به ناتو بپیوندند.


این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: این موضوع همواره با اعتراضات مستمر و شدید روسیه مواجه بوده است، زیرا از دیدگاه روسیه، استقرار ناتو از جمله تأسیسات نظامی در نزدیکی مرزهای روسیه تهدیدی مستقیم برای امنیت ملی روسیه خواهد بود. کشور. “


وی اذعان کرد که تعداد آنها برای شکست سیاست خارجی اوکراین کافی نیست، اما گفت: «روس‌ها در نامه‌ای رسمی به ایالات متحده اعلام کرده‌اند که نمی‌خواهند اوکراین به ناتو بپیوندد». نیروهای ناتو باید از حضور در اوکراین و برگزاری رزمایش با ارتش اوکراین که باز هم با مقاومت شدید آمریکا و ناتو مواجه شده است، خودداری کنند.

ef281d2b f46d 45d0 89d4 ffe7c05b7760 خبر خاکستری

عدم تعادل در روابط خارجی اوکراین

قزاق گفت: “مقامات اوکراین هرگز نتوانسته اند به یک تعادل پایدار در روابط خارجی دست یابند تا از حساسیت روسیه و غرب نسبت به کشور خود بکاهند.”

وی با بیان اینکه روابط روسیه و آمریکا در سال‌های اخیر پر فراز و نشیب بوده است، افزود: موضوعاتی مانند حفظ و گسترش نفوذ در پیرامون روسیه، ژئوپلیتیک خطوط انتقال انرژی، استقرار سامانه‌های دفاع موشکی آمریکا و ناتو در اروپای شرقی، موضوع هسته‌ای ایران و کره شمالی تاثیر زیادی بر این روابط داشته اند.

بحران اوکراین نقطه عطفی در توسعه روابط روسیه و آمریکا است

این کارشناس بحران اوکراین را نقطه عطفی در توسعه روابط روسیه و آمریکا عنوان کرد و افزود: اوج اختلافات و رقابت ژئوپلیتیکی بین دو کشور است و آمریکا می خواست روسیه برای توسعه روابط جدید با اوکراین وارد جنگ شود. برنامه‌هایی از جمله تحریم‌ها علیه روسیه: «آهسته آهسته، ایالات متحده برای متقاعد کردن روسیه به جنگ با اوکراین سخت کار کرده است.

وی ادامه داد: آمریکا به خوبی می داند که در این جنگ آسیب های زیادی به اوکراین وارد می شود و در نتیجه اوکراین بیشتر به غرب و آمریکا وابسته می شود.

از سوی دیگر، ایالات متحده روسیه را درگیر جنگی کرده است که میلیاردها دلار برای این کشور هزینه خواهد داشت. ایالات متحده می داند که در صورت وقوع جنگ، آسیب های زیادی به اقتصاد روسیه در شرایط دشوار کنونی وارد می کند. وضعیت، “گفتم.

استراتژی اصلی ایالات متحده یک بن بست اقتصادی برای روسیه است

وی ادامه داد: آمریکا از همان ابتدا با انتقال گاز روسیه به کشورهای اروپایی مخالف بوده است. به همین دلیل است که در بحران کنونی سعی می کند دوباره این موضوع را مطرح کند تا از این امر جلوگیری کند.توسعه ناتو به شرق راه را برای جنگ کنونی در اوکراین هموار می کند.

این کارشناس مسائل سیاسی بی توجهی غرب به نگرانی های امنیتی روسیه و گسترش ناتو به سمت شرق را عامل مهمی در درگیری و جنگ اوکراین عنوان کرد و روسیه یکی از اعضای ناتو است.

وی گفت: برای جلوگیری از توسعه قدرت های نوظهور مانند روسیه و چین، غرب به دنبال ایجاد درگیری و عدم اطمینان در داخل این کشورها با اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است. بُعد اقتصادی نیز می خواهد ائتلافی علیه روسیه تشکیل دهد تا با اعمال تحریم های شدید مانع از قدرت گرفتن روسیه در نظام بین الملل شود.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای بحران اوکراین، ایالات متحده به طرق مختلف تلاش کرده تا در هژمونی نقشی مسلط داشته باشد و علیرغم نقشی که در تغییر نظام سیاسی اوکراین داشته، به هیچ وجه با اقدامات مسکو مخالفت نکرده است. بر خلاف روسیه که با الحاق کریمه به یک شبه جزیره ژئواستراتژیک دست یافت، با در دست گرفتن کنترل، تنها مسکو را تحریم کرد.

وی راهبرد اصلی آمریکا در قبال اوکراین را اعمال تحریم های اقتصادی علیه روسیه دانست و گفت: ابتدا آمریکا می خواهد به اقتصاد روسیه ضربه بزند و این تاکتیک به دلیل تحریم واردات و کاهش قیمت انرژی اتخاذ شده است. این است که اقتصاد روسیه را متزلزل کند و ارزش روبل را در برابر سایر ارزهای بین المللی کاهش دهد.

جلوگیری از همکاری فناوری غرب با روسیه؛ گل دوم آمریکا

مشکل دوم عدم دسترسی روسیه به فناوری غربی است، در حالی که روسیه برای مدرن کردن صنعت خود و توسعه حفاری برای منابع انرژی خود در مناطق مرزی قطب شمال به فناوری نیاز دارد. وی گفت: «ایالات متحده در تلاش است تا شرکای خود را متقاعد کند. اجتناب از همکاری تکنولوژیک با روسیه


وی افزود: در این درگیری دو گروه برنده و بازنده وجود دارد. ایالات متحده در کوتاه مدت پیروز شده است، اما در بلندمدت شکست خواهد خورد. روسیه برنده این صحنه خواهد بود و اوکراین شکست خواهد خورد. کشور آسیب می بیند و مشکلات بیشتر می شود و بازنده.«این پایان اروپا است.



اوکراین در جنگ با روسیه تنها ماند که نتیجه اعتماد به ایالات متحده بود


قزاق در اکتبر سال جاری در بیانیه ای تحریک آمیز گفت: “کسانی که در توهم اتکا به دیگران، معتقدند می توانند امنیت را تامین کنند، می دانند که به زودی سیلی خواهند خورد.” در عرض پنج ماه این اتفاق افتاده و اوکراین در جنگ با روسیه تنها مانده است، هیچکس نمی‌خواهد در دفاع از خود بجنگد و ناتو نمی‌خواهد آن را ضمیمه کند و از ارائه تضمین‌های امنیتی می‌ترسد و این نتیجه اعتماد است. شیطان بزرگ آمریکا


وی افزود: از سوی دیگر، اروپا که اکنون در چند قدمی فاجعه انرژی و غذایی فاصله دارد، سرعت و آشفتگی جنگ را ناعادلانه می خواند و شاید این برنده روس ها در این جنگ و آنچه در اوکراین اتفاق می افتد، باشد. این به ما یادآوری می کند که چه اتفاقی در عراق افتاد، که زمانی قدرتمندترین کشور عربی بود، به کشوری حاشیه ای تبدیل شده است که حتی یک کارخانه اسلحه کوچک هم ندارد، این سرنوشت کشورهایی است که حمایت می کنند و قول اعتماد می دهند. ایالات متحده و جهان غرب.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید